De erfenis van Hitchcock: dit zijn de vijf beste klassiekers van The Master Of Suspense

Alfred Hitchcock is niets minder dan een monument in het horrorgenre. De man blies veertig jaar geleden zijn laatste adem uit, maar zijn erfenis staat tot op vandaag overeind. De Brit is verantwoordelijk voor enkele van de meest toonaangevende en invloedrijke horrorfilms van de vorige eeuw. Proximus Pickx grasduinde in de filmarchieven en stelde deze top vijf samen.

5. The Birds (1963)

Na het overrompelende succes van 'Psycho' nam de populariteit van Hitchcock alweer een hoge vlucht met dit benauwende relaas over moordzuchtige vogelsTippi Hedren schittert als een welgestelde yuppie uit San Francisco, die haar liefde (Rod Taylor) volgt naar een klein dorpje in Noord-Californië.

Maar haar nieuwe leventje wordt verstoord wanneer losgeslagen vogels plots willekeurige mensen beginnen aanvallen. Hoewel de film berucht is voor Hitchcocks onfatsoenlijk gedrag jegens leading lady Hedren, zadelt de onbehaaglijke horrorprent je met een levenslange aversie op voor de gevederde luchtmacht, en ben je nooit meer op je gemak in de buitenlucht.

4. Shadow of a Doubt (1943)

Wie de waarde van 'Shadow of a Doubt' in twijfel trekt, wordt teruggefloten door de horrormeester hemzelve: de cineast verwees vaak naar de film als één van de hoogtepunten in zijn rijke carrière. Teresa Wright vertolkt de rol van Charlie Newton, een verveelde tiener uit het ingeslapen gehucht Santa Rosa, die uitkijkt naar de komst van haar avontuurlijke oom Charlie Oakley (Joseph Cotten). Maar de jonge, onbezonnen Charlie komt er al gauw achter dat haar oom weleens de gevreesde 'Merry Widow Murderer' zou kunnen zijn. 

Hoewel de film hoog staat in Hitchcocks eigen toptienlijstje, werd de prent grandioos over het hoofd gezien door het Oscarcomité. Onterecht, want Cotten steelt de show als een man met twee gezichten: charmant maar creepy tegelijk.

3. North by Northwest (1959)

In termen van onversneden entertainment is deze prent een meesterwerk dat de tand des tijds heeft doorstaan. Cary Grant op de piek van zijn roem vertolkt een ijdele New Yorkse reclameman die verstrikt raakt in een web van leugens en intriges wanneer hij abusievelijk versleten wordt voor een geheim agent. Hij probeert zijn vel te redden door het land rond te trekken, terwijl zich een romance ontspint met een mysterieuze blondine (Eva Marie Saint).

Het Oscargenomineerde script van Ernest Lehman stelde Hitchcock in staat om uit te pakken met zijn meest indrukwekkende decors en stunts, waaronder een achtervolging met een sproeivliegtuig in een maïsveld en een bloedstollende afdaling van Mount Rushmore. Het smakelijke entertainment is overgoten met een komisch sausje, waardoor deze prent met stip de amusantste film van de horrormeester is.

2. Psycho (1960)

Met 'Psycho' verliet Hitchcock het pad van de gepolijste, verzorgde horrorpareltjes die zijn gouden jaren 50 typeerden. Zijn nieuwe benadering was grauw, rauw en gritty. 'Psycho' groeide uit tot een ware sensatie, die schokgolven verstuurde doorheen conservatief Amerika.

Het publiek verwachtte zich aan een volgende elegante thriller van de 'Master of Suspense', maar kreeg een bloederig relaas in zwartwit over een wanhopige secretaresse (de Oscargenomineerde Janet Leigh) die 40.000 dollar steelt van een klant van haar baas en de benen neemt. Ze verschuilt zich in een smoezelig motel, gerund door de eenzame Norman Bates (Anthony Perkins) en diens moeder. De vrouw wordt genadeloos neergestoken in de iconische douchescène, op de tonen van Bernard Herrmanns ijzingwekkende en snerpende viooluithalen

Zestig jaar na zijn release staat 'Psycho' nog steeds te boek als een angstaanjagend, opwindend meesterwerk. Voor dit werk ontving Hitchcock zijn vijfde en laatste Oscarnominatie in de categorie beste regisseur. Helaas voor hem ging het beeldje naar Billy Wilder voor 'The Apartment'.

1. Vertigo (1958)

De kroon op de carrière van Hitchcock is ironisch genoeg zijn grootste kassaflop: politiedetective Scottie Ferguson moet noodgedwongen op pensioen na een ongeluk waarbij hij een heilige schrik van hoogtes oploopt. Hij wordt ingehuurd door een kennis om diens vrouw Madeleine (Kim Novak) te schaduwen, maar wordt hopeloos verliefd op de beeldschone, mysterieuze dame. Wanneer ze van een klokkentoren haar dood tegemoet springt, slaat zijn liefde om in een obsessie. Hij begint een relatie met een vrouw die als twee druppels water lijkt op Madeleine, en probeert haar te kneden naar haar beeld door o.a. dezelfde kledij te kopen.

'Vertigo' is onbeschroomd pervers en bizar en geldt als Hitchcock meest persoonlijke werk. Het legt zijn diepste, donkerste fantasieën en fetisjes bloot. Het schetst tevens een beeld van de filmmaker himself als een perfectionist die streeft naar zijn ideaalbeeld.

Music Maestro

Bekijk alles

Sport in de kijker

Bekijk alles

Focus op films, series & tv

Bekijk alles

Nieuws van het esport-front

Bekijk alles
Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?