Maak kennis met de populairste, kindvriendelijke Youtube-influencers

De verveling slaat soms genadeloos toe tijdens de zomermaanden, niet in het minst bij de jeugd. Zeker in deze coronatijden is het geen sinecure om de dagen gevuld te krijgen met buitenactiviteiten. Het internet is dan ook het toevluchtsoord bij uitstek voor de jongere generaties. Maar in vredesnaam, waar kijkt je kind zoal naar? Geen nood, Proximus Pickx lijst de populairste kindvriendelijke Youtubers op, zodat ouders op hun twee oren kunnen slapen: bij deze internetberoemdheden uit binnen- en buitenland zit je kind veilig.

Rosanna Pansino

De internetgeneratie smult van deze 35-jarige Amerikaanse YouTube-ster/actrice/amateur-patissier, die content maakt voor kinderen van 3 tot 12 jaar. Het geheim van haar succes? Ze combineert drie ingrediënten waar jonge kinderen dol op zijn: speelgoed, gebak en heel veel kleuren. Bovendien legt ze haar doe-het-zelf-instructies uit in heel heldere taal.
 
Haar eerste filmpje postte ze negen jaar geleden. Vooral de ‘Nerdy Nummies’-reeks, waarin ze onder meer cupcakes en allerhande gebak maakt, wordt verslonden door de jongere kijkertjes. Haar meest bekeken video, waarin ze een taart bakt in de vorm van een Disney-prinses, flirt met de 200 miljoen views. Met 12,4 miljoen abonnees heeft Pansino een ganse generatie wereldwijd besmet met de bakmicrobe.
 

Liza Koshy

Deze guitige twintiger beleefde haar vuurdoop op YouTube in 2013. Sindsdien vergaarde de Amerikaanse actrice 17,8 miljoen abonnees op haar kanaal, lanceerde ze met Liza On-Demand haar eigen shows, verscheen ze in populaire tv-programma’s en films en diversifieerde ze haar content door een tweede kanaal te beginnen, Liza Koshy Too. Dat kanaal lokt zo’n 8 miljoen kijkers.
 
Haar content is voornamelijk afgestemd op oudere kinderen en jonge tieners, maar ook volwassenen kunnen hun gading vinden bij haar. Haar geestige spitsvondigheden en grollen zijn op maat van jongvolwassen gesneden. Werp een blik op één van haar ‘dollar store’-video’s en je zult meteen merken hoe ze aan haar fanbase komt.
 

Dylan Haegens

Een van de populairste Youtubers van de Lage Landen en een monsterhit bij lagere school-kinderen. Vooral zijn ‘top 10’-video’s, waarin hij een top 10 samenstelt over een bepaald onderwerp, zijn erg in trek bij jongeren tussen 10 en 18 jaar, met een publiek van gemiddeld 1,4 miljoen kijkers per aflevering. Niet enkel in eigen land, maar ook bij onze jeugd is de 27-jarige Nederlander razend populair. 
 
Haegens begon aan zijn internetcarrière in 2010, op zijn achttiende. Na de middelbare school volgde hij een acteursopleiding in Nijmegen. In 2014 klokte Haegens af op 250.000 abonnees, een jaar later had hij al de mijlpaal van 400.000 abonnees bereikt op zijn hoofdkanaal. Begin 2017 werd de kaap van 1 miljoen abonnees overschreden.

Zijn populariteit scheert zo’n hoge toppen dat er in 2018 een bioscoopfilm uitkwam rond zijn persoon: ‘De Film van Dylan Haegens’, een komedie geregisseerd door hemzelf en Bas van Teylingen, waarin de Youtuber een andere versie van zichzelf speelt. De film, gedraaid op een budget van 700.000 euro, lokte 300.000 bezoekers naar de bioscoop. In december van datzelfde jaar werd een maandelijks magazine gewijd aan Haegens: De Dylan. Na zes edities werd het tijdschrift al opgedoekt wegens te hoge productiekosten.
 

Acid

Populaire Vlaamse YouTubers zijn dunner gezaaid. Het lijkt wel alsof ‘Youtube-influencer’ een zeldzamere functie is op de Vlaamse arbeidsmarkt dan bij onze noorderburen. Met 421.000 abonnees mag Acid zich de populairste Vlaamse YouTuber noemen. De prille twintiger uit Blankenberge vindt vooral gretig aftrek in de doelgroep 12-18 jaar.

Eind vorig jaar ging de vlogger echter door een dal, toen YouTube zijn video’s niet langer wou monetizen (inkomsten genereren uit de filmpjes op het kanaal in kwestie, red.) wegens schendingen van de voorwaarden. De laatste post op zijn hoofdkanaal dateert van zeven maanden geleden. De vlogger is wel nog heel actief op zijn tweede kanaal, Acid 2, waar 176.000 abonnees van zijn strapatsen genieten.
 

JordenTheNinja

Een andere populaire Vlaamse YouTuber is JordenTheNinja, die op dezelfde doelgroep mikt. Hij oogst vooral succes met zijn parodieën en voice-overs van bekende liedjes zoals het ‘Frozen’-lied Let It Go, of van tv-series die populair zijn bij de jeugd, zoals ‘FC De Kampioenen’, ‘De Buurtpolitie’ en ‘Bob de Bouwer’.

Zijn meest bekeken filmpje is een eigen videoclip waarin hij op de tonen van bonkende techno als een Slavische karikatuur opdraaft. De song is voorzien van een Russisch-klinkende brabbeltekst en scoorde tot op heden 2,7 miljoen views.
 

Music Maestro

Bekijk alles

Sport in de kijker

Bekijk alles

Focus op films, series & tv

Bekijk alles

Nieuws van het esport-front

Bekijk alles
Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?