Het opmerkelijke verhaal achter de wereldhit ‘Mmmbop’

Muziek | Proximus Pickx duikt elke week in de muziekgeschiedenis, op zoek naar de strafste verhalen achter zomerhits die wereldfaam hebben genoten. Deze keer doen we uit de doeken hoe de gruwelijk catchy zomerhit ‘Mmmbop’ van one hit wonder Hanson de wereld veroverde.

Door Pickx

Deel dit nieuws

We schrijven 1996. De onbekende band Hanson neemt de originele demo op van ‘Mmmbop’, een song die het zou schoppen tot hét popanthem van de late jaren 90. De monsterhit die op het album ‘Middle of Nowhere’ prijkte bereikte de nummer 1-stek in 27 landen en verwierf drie Grammy-nominaties. Met 16 miljoen verkochte exemplaren was het succes van de single overdonderend, en kreeg het popgenre na de hoogdagen van de alternatieve muziek, waarvan grunge de exponent was, een nieuw elan.
 
Haters zullen de tekst afdoen als “kinderachtig”, maar het catchy refrein herbergt een onmiskenbaar gevoel van gelukzaligheid en euforie die elke goede zomerhit in zich draagt. Het succesverhaal van ‘Mmmbop’ werd eigenlijk geschreven door producersduo The Dust Brothers (Beck, The Beasty Boys), dat de originele ballad herwerkte tot een hupse, zonnige song met een aanstekelijke vaart. Met zijn optimisme en neuriebaar refrein is het lied dan ook het prototype van dé zomerhit die elke radiozender grijs wil draaien.

Bierbrouwerij

De broertjes Hanson moesten in de hitparade opboksen tegen het hiphopgeweld van Notorious B.I.G en (toen nog) Puff Daddy; een strijd die ze met de vingers in de neus wonnen. Isaac, Taylor en Zac Hanson uit Tulsa, Oklahoma, lokten bij de promotour van hun debuutalbum ‘Middle of Nowhere’ hordes uitzinnige tieners. Voor een akoestische showcase in een winkelcentrum, georganiseerd door een lokale radiozender, werden enkele honderden kijklustigen verwacht, maar tot hun grote verbazing daagden ettelijke duizenden fans op. Toen het winkelcentrum noodgedwongen volk moest weigeren wegens plaatsgebrek, begon het de drie broers te dagen dat hun leven voorgoed was veranderd.
 
De plaat zou wereldwijd zo’n 10 miljoen keer over de toonbank gaan. Al snel werd duidelijk dat Hanson vooral herinnerd zou worden omwille van die ene monsterhit – ondanks het feit dat ze nadien nog zes albums de wereld instuurden. Ze richten tussendoor nog een eigen bierbrouwerij op, en gaven tijdens speciale acties gratis exemplaren weg van hun album ‘Underneath’ aan studenten. Hun latere exploten ten spijt, konden ze het succes van hun zomerhit nooit meer evenaren.

Wereldverbeteraars

Welke betekenis schuilgaat achter het woord ‘mmmbop’, vroeg de wereld zich af. Pas vorig jaar kwam Zac met een verklaring. De titel staat voor het verstrijken van de tijd, en het belang om scherp te stellen op wat echt telt in het leven. Alsook, zo vertelt Zac, is ‘mmmbop’ een aansporing om je dromen na te jagen, want het leven is zo voorbij. Één moment – een ‘mmmbop’ – van afleiding, en voor je het weet slijt je je oude dag met spijt over gemiste kansen of verwaarloosde streefdoelen.

Intussen – zo’n 23 jaar na hun monstersucces – zijn de langharige broertjes Hanson, toen nog met kettingen rond de nek, opgegroeid tot hippe dertigers/familievaders. Toch zijn ze nooit gestopt met muziek maken. De voorbije jaren volgden de tournees elkaar op. Op hun nieuwste plaat ‘String Theory’ herwerkte de band 22 songs uit hun repertoire tot symfonische arrangementen – en uiteraard kon ook ‘Mmmbop’ niet ontbreken. Via hun andere passie, bier, werken ze ondertussen aan een betere wereld: een deel van de winst uit hun bierhandel wordt gedoneerd aan het goede doel. Bovendien staat op elk bierflesje een QR-code, die de dorstige koper recht geeft op een gratis Hanson-lied onder het motto ‘Beer + Music = Awesome’.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top