App TV
Proximus Pickx Download de app GRATIS
Openen

Wat Kompass Klub zo magisch maakt

“Een club, dat zijn meestal gewoon vier muren, maar ik wilde het publiek iets meer geven dan puur dat discotheekgevoel,” vertelt oprichter Jens Grieten.

Sinds het in 2016 een oude Gentse fabrieksloods omtoverde tot danstempel, is Kompass Klub één van de populairste clubs van ons land geworden. Hun sterke programmatie, steengoede sound system en ruw, industrieel interieur zorgde al snel voor een hele hoop trouwe bezoekers, uit zowel België als het buitenland.

Wij spraken met Jens Grieten, oprichter van Kompass Klub, over welke mindset en magische momenten ervoor zorgden dat ze al twee jaar op rij de Redbull Elektropedia Award voor beste club wonnen. “Een club moet een plek zijn waar iedereen gelijk is. Dat lukt niet als je een door policy hebt die mensen weigert.”

VICE: Hey Jens, in 2016 zijn jullie met Kompass Klub naar een oude fabrieksloods aan de Gentse Ghelamco Arena getrokken. Wat was er voordien in die loods?
Jens Grieten: In een ver verleden was dat een chemische fabriek. Voor ons zat D&S daar, de takeldienst van de stad. Die loods stond dus tjokvol autowrakken en heel veel staal. Die auto’s moesten weg van de brandweer, maar hier en daar hebben we wel industriële stukken behouden en ze buiten en in de dj-booth verwerkt.

Hoe heb je Kompass Klub eigenlijk opgericht?
Ik wilde altijd al iets met nightlife doen. Ik heb projectmanagement gestudeerd en stage gelopen bij Fuse in Brussel. Maar ik vond dat de clubs in België te veel hetzelfde waren gebleven als tien jaar ervoor: je kon er niet echt in verloren lopen. Een club, dat zijn meestal gewoon vier muren, maar ik wilde het publiek iets meer geven dan puur dat discotheekgevoel.

“Ik hou van artiesten die gewaagde dingen durven spelen; die niet binnen de lijntjes kleuren en van het padje durven afwandelen.”

Jens Grieten

Zijn er clubs in het buitenland waar je je aan spiegelt?
Niet echt, maar er zijn wel veel clubs en belevingen waar ik ideeën opdoe. Ik onthoud, verander, vervorm en implementeer ze op mijn manier. Al zijn er ook heel veel dingen die niks met clubbing te maken hebben. Ik heb bijvoorbeeld een voorliefde voor Sovjetbrutalisme en urbex [urban exploring: het bezoeken en in beeld brengen van verlaten gebouwen, red.]. En er zijn natuurlijk bepaalde plekken waar ik graag kom, maar die wil ik zeker niet kopiëren. Elke club heeft zijn eigenheid nodig.

Wat was voor jou de beste gig ooit in Kompass?
De all nighter van Lucy vond ik supertof. Zijn opbouw was echt abnormaal goed. Hij heeft heel traag opgebouwd en is niet voor de snelle climax gegaan. Het was echt een heel verhaal.

Wat maakt volgens jou een goede set?
Dat kunnen twee dingen zijn: “body” of “mind”. Body is wanneer er een enorme energie hangt tussen iedereen. Mind is wanneer een set heel goed opbouwt en ingenieus in elkaar zit. Ik hou ook van artiesten die gewaagde dingen durven spelen; die niet binnen de lijntjes kleuren en van het padje durven afwandelen.

Welke backstage anekdote zal je voor altijd bijblijven?
Toen Under Black Helmet kwam spelen, gaf hij op voorhand aan dat hij vroeg zou gaan slapen, maar om 7 uur ’s ochtends was hij er nog. Hij was in de drank gevlogen en op den duur zat hij met een cowboyhoed op zijn hoofd wat te dollen onder mijn bureau. Maar eigenlijk hou ik meer van de momenten op de dansvloer.

Hoe is jullie relatie met de stad Gent, nadat die vorig jaar besloot dat Kompass Klub een aantal maanden moest sluiten?
Ondertussen is onze relatie met de stad vrij goed. We kennen elkaar nu ook allemaal en dat maakt het wel makkelijker. We hebben een zeer open en rechtstreekse communicatie.

Welke impact heeft Kompass op de stad Gent?
We trekken veel toeristen aan. Van de 120.000 tickets die we jaarlijks verkopen, zijn dat er 30.000 uit het buitenland. Dat zijn toeristen die hier dus ook op hotel, op restaurant en op café gaan natuurlijk.

Kompass is in 2016 een volwaardig concept geworden. Is er sindsdien veel veranderd?
Ja. In het begin boekten we bijna alleen techno, maar om het voor onszelf interessant te houden, zijn we uitstappen naar andere genres beginnen te maken. We hebben er zaak van gemaakt om de echte undergroundtoppers te boeken. Zo hebben we bijvoorbeeld Grime-artiest Skepta geprogrammeerd, of de drum-and-bass-groep Noisia. Als je altijd hetzelfde blijft doen, wordt dat op een bepaald moment minder spannend.

“In een club moet je je je thuis voelen en je niet bekeken voelen.”

Jens Grieten

Wat maakt volgens jou een straffe club?
Dat is voor elke club anders, maar een goed sound system is sowieso heel belangrijk. En de juiste sfeer natuurlijk, met de juiste mensen. In een club moet je je je thuis voelen en je niet bekeken voelen.

Hoe creëer je die sfeer dan?
Ik denk dat je zelf heel open-minded moet zijn, ook aan de deur. Dat lukt niet als je een door policy hebt die mensen weigert: dan creëer je een club die verdeelt in plaats van verenigt. Een club moet een plek zijn waar iedereen gelijk is.

Jullie hebben in 2018 en 2019 de Redbull Elektropedia Awards gewonnen, terwijl jullie eigenlijk nog niet zo lang bezig zijn. Wat maakt Kompass zo magisch?
We zijn één grote familie en dat doet veel aan de sfeer en de manier waarop we met elkaar omgaan. Die hechtheid van ons team vertaalt zich ook naar de boekingen; als iemand van de bar iets nieuws ontdekt, stapt die gewoon naar mij toe om te bespreken of we daar iets mee kunnen doen. De mensen achter de schermen zijn muziekliefhebbers in hart en nieren en dat is onze grootste troef.

VICE & Pickx - 1 Stage Festivals

Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?