Ferrari moet de rug rechten in Hongarije

Sport | Scuderia Ferrari beleeft geen goede start van het nieuwe Formule 1-seizoen. Nadat Charles Leclerc in de eerste Grote Prijs nog de meubelen kon redden, verzande de tweede race in een totale desillusie voor de piloten van de Italiaanse renstal. Na een onderlinge aanrijding moesten ze al in de eerste ronden roemloos de aftocht blazen.

Door Pickx

Deel dit nieuws

"Het is een ongeloofelijk merk en ik weet dat er daar genoeg mensen zijn die er dagelijks vol voor gaan. Wat zowel Mercedes als de Formule 1 zou willen is een sterk Ferrari-team." Deze woorden van Toto Wolff, de directeur van het Formule 1-team van Mercedes, vatten perfect de heersende gedachtegang in de paddock en die van de eeuwige Scuderia Ferrari-adepten samen.

In twee Grote Prijzen slaagde de Italiaanse renstal er in amper 19 punten te vergaren. De koploper in het kampioenschap Valtteri Bottas totaliseerde er op zijn eentje reeds 43. Maar meer nog dan de resultaten is het vooral de manier waarop die tot ongerustheid stemt.

De crisis loert reeds om de hoek in Maranello

Het concept van de Ferrari SF1000 werd reeds grondig bekritiseerd. Velen stellen zich bovendien ook vragen bij het management van Mattia Binotto, die de rol van sportief en technisch directeur bij Scuderia combineert. De Italiaan houdt de teugels stevig in handen bij Ferrari en lijkt niet van plan om een beroep te doen op externen om de situatie terug onder controle te krijgen. Bij Mercedes en Red Bull zou het gewoon onmogelijk zijn dat alle beslissingsmacht verenigd ligt in één persoon.

De piloten zijn daarom zeker niet degene die de meeste schuld treffen. Het afhandelen van de zaak-Vettel getuigde bovendien ook niet meteen van goede communicatie en had dan ook een stevige impact op de verstandhouding binnen de Italiaanse renstal. De viervoudige wereldkampioen kwam pas op het allerlaatste moment te weten dat hij volgend jaar plaats moet ruimen voor Carlos Sainz Jr.

Teleurstellende ontwikkelingen

De Red Bull Ring heeft Ferrari dan wel niet veel vreugde opgeleverd, maar stelde de renstal wel in staat om enkele instellingen te verfijnen. Tijdens de kwalificaties konden Leclerc en Vettel experimenteren met een nieuwe voorvleugel, die oorspronkelijk pas voorzien was voor Hongarije, en een nieuwe platte bodem die enkele instabiliteiten met het achtersteven van de bolide zou moeten fixen. De resultaten waren er echter niet naar, met een uitschakeling in de tweede kwalificatieronde voor de Fransman en een tiende plaats op de startgrid voor Vettel.

Op de Hungaroring zullen de motoren van de renstallen niet tot het uiterste worden gedwongen. Op slechts 55% van het parcours kan er namelijk plankgas gegeven worden. Desalniettemin zal Ferrari zich moeten presenteren met een puntgave bolide met een functionerende turbo om de concurrentie enigszins in de verlegenheid te kunnen brengen. Ook al lijken Mercedes en Red Bull hors categorie, toch moet Scuderia louter op basis van haar reputatie altijd meestrijden voor de derde plaats.

De kwalificaties en de GP van Hongarije, die zondag om 15u10 aanvangt, kan je integraal bekijken op La Deux.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top