De strijd om het clublogo: traditie versus mondialisering

Het voetbal wordt steeds mondialer en als laatste heilig huisje moeten stilaan ook de clublogo's eraan geloven. Onder het mom van mondialisering en het wereldwijd vermarkten van het uithangbord van de clubs, ondergaan die soms iconische logo's een grondige gedaanteverwisseling, die niet altijd even gesmaakt wordt door de supporters.

Zijn er in het voetbal heiligere huisjes dan het clubembleem? Spelers, trainers, bestuurslui komen en gaan, maar het clublogo blijft bestaan. Althans zo was het vroeger. Vandaag beslissen steeds meer clubs om het oude logo op de schop te doen en in te wisselen voor een modernere, strakke variant. Dat past perfect in de marketingstrategie die van voetbalclubs wereldwijde merken moet maken. Supporters laten zich echter niet onbetuigd en staan op hun strepen bij de aantasting van wat voor hen symbool staat voor de club van hun hart.

Juventus als trendsetter

Toen de Italiaanse topclub Juventus Turijn in 2017 met een gloednieuw logo op de proppen kwam, vielen de voetbalnostaligici net niet over elkaar heen om hun misprijzen van de aantasting van het cluberfgoed te ventileren. Van het mooie, gestreepte logo met de stier (het symbool van Turijn, red.) schiet enkel nog een strakke variant over met de monografen J en T. Onder meer het Franse FC Nantes en Stade de Reims volgden in de voetsporen van de Oude Dame.

Het eerder minimalistische logo moet er namelijk voor zorgen dat het niemand tegen de borst stoot: van de supporter in China tot de lokale tifosi in eigen stad. Maar net daar lijkt de klepel iets te ver doorgeslagen, want aan overleg met de eigen fans wordt amper tot nooit gedacht...

Clubs moeten op hun stappen terugkeren

Denken we bijvoorbeeld maar aan het fiasco op Goodison Park. Everton wou in 2013 in haar nieuwe logo het clubmotto 'Nil Satis Nisi Optimum' (Enkel het beste is goed genoeg, red.) laten vallen, wat leidde tot massaal protest. Onder druk van de eigen supporters prijkte het motto het jaar nadien opnieuw op zijn vertrouwde plaats. Vincent Tan, de excentrieke eigenaar van Cardiff City (en KV Kortrijk), maakte het nog bonter. Omdat rood het lievelingskleur is van de Maleisiër en ook een belangrijke symboolwaarde heeft in Azië, veranderde de zakenman het logo van de Bluebirds en de outfit naar rood om enkele jaren nadien toch op zijn stappen te moeten terugkeren.

In België viert de volledige restyling van clublogo's voorlopig nog niet meteen hoogtij. Het gebeurt vooral bij fusieclubs die zich een nieuwe identiteit wensen aan te meten, zoals bijvoorbeeld Beerschot of Moeskroen. In 2016-2017 moderniseerde Racing Genk haar logo wel, maar met genoeg knipogen naar het verleden om geen storm van protest teweeg te brengen. Topclubs als Real Madrid, Bayern München en Manchester United blijven voorlopig weg van al te ingrijpende veranderingen aan hun clublogo's. Veel extra publiciteit hebben die topclubs dan ook niet echt nodig...

Serie A

Bekijk alles
Top