TikTok is een echte hitmachine geworden

Muziek | Met ruim 800 miljoen jonge en minder jonge gebruikers wereldwijd is TikTok niet minder dan een heuse hitmachine geworden. Een onbekende artiest kan zijn of haar nieuwste nummer op het platform gooien en met een beetje geluk eindigen in de hoogste regionen van de Billboard-hitparade.

Door Pickx

Deel dit nieuws

TikTok is inmiddels zo groot geworden dat de muziekdatabase Chartmetric een wekelijkse hitlijst wijdt aan de grootste hits van TikTok. Daartussen vinden we niet enkel grote namen als Eminem, Drake en Justin Bieber maar evengoed een reeks onbekende artiesten.

Om een nummer één-hit te maken in 15 seconden volstaat het slechts dat een nummer een bepaald geluidseffect of "hook" heeft. Hierdoor kunnen TikTok-gebruikers danspassen opvoeren of zelf danspasjes creeëren die je kan delen met anderen. Op die manier kan een hit viraal gaan.

Het is zelfs al zo ver gekomen dat sommige minder bekende platenlabels een TikTok-hit maken om bekendheid te krijgen. Het is duidelijk dat de commerciële strategie in de muziekindustrie verandert: platenlabels zetten meer in op korte, aantrekkelijke formats. Een uitstekend voorbeeld hiervan is Universal Music, dat rechtstreeks samenwerkt met TikTok om artiesten en titels te selecteren die op het platform zullen verschijnen.

De enige verliezers in deze applicatie zijn de artiesten, want zij verdienen geen eurocent als hun muziek in de app wordt gespeeld. Tegelijk kunnen artiesten meer zichtbaarheid krijgen als ze goed genoeg zijn in de ogen van hun fans. De app verwijst gebruikers ook naar andere streamingplatforms, zoals Spotify. Op dat platform verschijnen veel hits die op TikTok zijn ontdekt.

'Old Town Road' van Lil Nas X

Een van de duidelijkste voorbeelden van deze nieuwe trend in de muziekwereld is 'Old Town Road' van Lil Nas X, een nummer dat hiphop mixt met countryinvloeden. Dankzij de applicatie werd het nummer een onbetwistbare nummer één en een van de meest beluisterde hits ter wereld. 'Old Town Road' versloeg zelfs het record van Maria Carey door zeventien weken bovenaan de Billboard-ranglijst te blijven.

Opmerkelijk is dat de 18-jarige rapper twee jaar geleden nog onbekend was. Er was maar één TikTok-vonk nodig om de hele muzikale wereld in vuur en vlam te zetten. In het geval van 'Old Town Road' was dat één zeer populaire gebruiker die zichzelf filmde in cowboykleren terwijl hij het nummer speelde. De video ging viraal en voor je 'Old Town Road' kon zeggen stond het internet vol met gelijkaardige video's.

'Moon' van Kid Francescoli

Dit jaar lijkt 'Moon' van Kid Francescoli een van de grootste hits van TikTok te worden dankzij zijn geniale "hook". Dit begrip uit de muziekwereld slaat op een refrein, melodie of stukje muziek in een nummer dat door zijn vorm opvalt en eenvoudig te onthouden is. In het nummer 'Happy' van Pharrell Williams is dat bijvoorbeeld de zinsnede "Because I'm happy". Bij 'Moon' is het de uitspraak "And it went like..." dat veelvuldig werd nagelipt door TikTokkers in filmpjes van 15 seconden.

Voor de TikTok-golf kwam opzetten, was Kid Francescoli vooral bekend bij onze zuiderburen als een getalenteerde elektro-dj uit Marseille. Het nummer 'Moon' maakt deel uit van zijn derde album 'Play Me Again'. Dankzij TikTok werd dit liedje de meest populaire Franse hit van dit moment. Op Spotify is 'Moon' al 15 miljoen keren afgespeeld. In de TikTok Trending-hitlijst van de streamingdienst staat het nummer zelfs vóór Kanye West en Lady Gaga.

'Savage Love' van Jason Derulo

Onlangs maakte zanger Jason Derulo een comeback met zijn gloednieuwe nummer 'Savage Love'. Derulo liet zich inspireren door eerdere TikTok-successen en sloeg de handen ineen met de 17-jarige Nieuw-Zeelandse artiest Jawsh 685. Derulo samplede een stukje van zijn nummer 'Laxed (Siren Beat)' in 'Savage Love' en creeërde zo een muzikale compositie die instant gedeeld kon worden op TikTok.

Dankzij het TikTok-succes dat 'Savage Love' is geworden, is Derulo een echte "believer" geworden van het platform. De video's die hij op TikTok zet, worden veelvuldig gedeeld. De zanger heeft meer dan 26 miljoen abonnees en maar liefst 450 miljoen likes op zijn video's.

Op dit moment maakt de artiest school op het Chinese platform met een nieuwe samenwerking: hij liet zich inspireren door het Nederlandse nummer 'Coño' van Adje, Jhorrmountain en DJ Puri.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top