25 jaar na de release staat “Showgirls” nog altijd in het nieuws…

Films | Hoewel "Showgirls" een flop was toen hij uitkwam, heeft de film van Paul Verhoeven nu een cultstatus bereikt. Proximus Pickx legt uit hoe dat komt.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Net na het succes van Basic Instinct besloot de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven om zijn Amerikaanse ervaring voort te zetten en begon hij aan het Showgirls-project. De film vertelt het verhaal van de opkomst van een Las Vegas-naaktdanseres. Toen het trashy drama in 1995 werd uitgebracht, werd Showgirls door de critici de grond ingeboord, onder meer omdat de meesten geschokt waren door de nogal expliciete inhoud. Sindsdien heeft de film geleidelijk aan weer een reputatie opgebouwd. Onlangs is er zelfs een documentaire over uitgebracht: "You Don't Nomi", geregisseerd door Jeffrey McHale. Hier zijn een paar punten die de fascinatie voor de film verklaren.   
 
Pers lust de film niet
 
We hebben het al geschreven, de film was geen unaniem succes toen hij werd uitgebracht: de critici waren erg hard in hun oordeel en het publiek pikte de film in de bioscoop niet op. Showgirls, gedraaid met een budget van 45 miljoen dollar, bracht aan de kassa slechts 38 miljoen dollar op. In de loop der jaren, en mede dankzij de videorelease, werd de film toch een van de grootste hits van MGM met een wereldwijde recette van meer dan 100 miljoen dollar.
 
Toen de film eenmaal in het videocircuit verkrijgbaar was, organiseerden “twintigers feestjes waarop ze Showgirls gingen vertonen en waarbij ze de spot dreven met het ongelooflijk middelmatige script van schandaalscenarist Joe Eszterhas en ze het krijsend uitschreeuwden bij de seksscènes," herinnert een expert zich.

Razzie Awards

Verhoeven slaat alle records bij de uitreiking van de Razzie Awards, waarmee de slechtste filmproducties van het jaar worden beloond. De film werd maar liefst genomineerd in 13 categorieën, waaronder Worst Film, Worst Screenplay, Worst Actress en Worst Director, een record dat vandaag de dag nog steeds standhoudtPaul Verhoeven kwam de aan hem toegekende Razzie Award persoonlijk ophalen, een primeur in de geschiedenis van deze Oscarparodie.

You Don’t Nomi

In deze documentaire van 90 minuten blikt regisseur Jeffrey McHale terug op de productie van Showgirls, de opnames en vooral op de rampzalige ontvangst die de film bij zijn release kreeg. Met de hulp van talrijke archiefbeelden en interviews wordt de film grondig geanalyseerd. De documentaire probeert een antwoord te geven op een vraag die iedereen zich stelt: waaraan heeft Showgirls zijn cultstatus te danken?


Overdreven

Volgens Paul Verhoeven heeft hij zijn uiterste best gedaan om ervoor te zorgen dat alles in de film overdreven was, van de muziek en de dialogen tot de personages en de situaties. Verhoeven: "Ik weet niet of het juist was om te doen, maar ik deed het, en toen de film uitkwam werd het helemaal niet gewaardeerd. Mensen haatten het, publiek en critici, en het kostte me een tijdje om er overheen te komen, het vernietigde bijna mijn carrière, en misschien draag ik er in de Verenigde Staten nog de gevolgen van..."

Een satire op de samenleving

In de geest van Paul Verhoeven moest "Showgirls" de decadentie van de Amerikaanse samenleving aan de kaak stellen. Daarom overdreef hij de karaktertrekken van zijn personages zo veel mogelijk. Om het scenario te stofferen, deed hij meer dan 50 interviews met dansers en strippers in Las Vegas. Hij wilde ook laten zien dat elke seksuele daad gekoppeld is aan geld in de stad van de ondeugd. De keuze voor Las Vegas was meteen duidelijk voor de regisseur, die het als een karikatuur van de Verenigde Staten zag.


Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top