App TV
Proximus Pickx Download de app GRATIS
Openen

Hoe Horst de perfecte balans houdt tussen muziek, architectuur en kunst

“Bij ons zijn kunst, architectuur en muziek echt drie gelijke gewichten in de schaal, ook qua budgetten. De kunst daagt de muziek uit en omgekeerd.”

Programmator Simon Nowak had naar eigen zeggen “het naïeve idee om een festivalletje te organiseren”. Zeven jaar na datum groeide Horst uit tot een gevestigde waarde binnen het Belgische festivallandschap, al is het nog steeds een trots buitenbeentje. Naast muziek wordt er op Horst evenveel budget aan kunst en architectuur gespendeerd. We praten met Simon over zijn beste Horst-momenten en waaraan we ons dit jaar nog mogen verwachten op de unieke ASIAT-site.

VICE: Hey Simon, vanuit welke nood is Horst ontstaan?
Simon: Zeven jaar bewoog het spanningsveld in onze groep zich tussen kunst, architectuur en muziek, maar we misten een evenement waarin die samenkwamen. Gelukkig waren we naïef en enthousiast genoeg om er zelf een te starten. Dungeon, onze uit de kluiten gewassen scoutsfuif in Leuven, mocht niet meer doorgaan, omdat we de typische beginnersfouten hadden gemaakt.

We wilden iets nieuws proberen, ditmaal aan het kasteel van Horst in Holsbeek. Daar komt ook de naam van het festival vandaan. Het was een unieke locatie in de natuur en aan een kasteel, voor ons de ideale plaats waar we kunstinstallaties konden zetten en architecturale ingrepen konden doen. Vanuit muzikaal standpunt wilden we coole kleine acts en dj’s op een festival brengen, in plaats van hen enkel vrijdag- of zaterdagavond in de club te kunnen zien. Dat was de cocktail van Horst. De eerste editie was heel kleinschalig, ik denk dat we toen met twee podia aan 800 à 1.000 mensen zaten. Vorig jaar hadden we 14.000 à 15.000 mensen op drie dagen. Nu, het is niet dat we een Pukkelpop, Dour of Tomorrowland willen worden hoor. We willen eerder kwaliteit dan kwantiteit tonen, maar we moeten wel een bepaald bezoekersaantal halen om break-even te zijn.

Waarom zijn jullie vorig jaar van Leuven naar Vilvoorde verhuisd?
Al vrij snel zijn we gegroeid naar vier- à vijfduizend bezoekers per dag en een vergroting van het terrein in Holsbeek was moeilijk. Eigenlijk waren we ook een beetje uitgekeken op het terrein. We hebben het festival er vijf jaar georganiseerd, maar om kunst, architectuur en muziek te boeken heb je inspiratie nodig en die was op. Met een kleine omweg zijn we in Vilvoorde terechtgekomen en daar zijn we enorm blij om. Het is een uniek terrein. We gingen van een heel idyllisch 19 de -eeuws kasteel naar een verlaten industriële omgeving met koeltorens. Dat is een draai van 180 graden en dat brengt een totaal andere inspiratie met zich mee. Die was nodig.

“Veel steden denken bij een festival vooral aan overlast, Vilvoorde niet.”

Simon

Wat betekent Horst voor Vilvoorde?
In de jaren voor ons vonden hier andere festivals plaats, maar die verdwenen om verschillende redenen. “Vilvoorde is de snelst groeiende stad in Vlaanderen en ligt net buiten Brussel, dus is het gek dat wij geen festival hebben.”, zo redeneerde de stad zelf. Veel steden denken vooral aan overlast, Vilvoorde niet. Zij hebben ons met open armen ontvangen. We werken heel goed samen met de burgemeester, de schepenen en de hulpdiensten. Daar kunnen veel festivals alleen maar van dromen.

Wat maakt Horst zo uniek?
Veel festivals zeggen over zichzelf dat kunst en muziek er samenkomen, maar bij ons zijn kunst, architectuur en muziek echt drie gelijke gewichten in de schaal, ook qua budgetten. De kunst daagt de muziek uit en omgekeerd. Heel wat festivals zetten een standaard podium neer en gebruiken dat vijf jaar. Wij hebben telkens vier podia die from scratch door een designer of architect worden ontworpen. Daar komen veel dingen bij kijken. Want een podium kan esthetisch heel mooi zijn, maar is het ook waterdicht? Staan de speakers en geluidsinstallaties goed? En de lasers en de lichtshow? Die dynamiek juist op elkaar afstemmen is heel moeilijk, en daar gaat een groot deel van onze energie naartoe. Dat zie je niet op een ander festival.

Hoe selecteren jullie de kunstenaars, muzikanten en ontwerpers met wie jullie samenwerken?
We zijn een heel hecht team. De kunstcurator, architectuurcurator en ik spreken elkaar dagelijks. We sturen heel veel dingen naar elkaar door en zo ontstaat er interactie. We maken een long list en proberen er dan een rode draad in te krijgen. Ieder krijgt in zijn vak wel krediet, maar we toetsen wel veel bij elkaar af om een sterk verhaal en een evenredige driehoek neer te zetten.

Wat is jouw eerste festivalervaring?
Ik ben als zestienjarige begonnen als vrijwilliger bij Pukkelpop, daar heb ik het klappen van de zweep geleerd. Daarna heb ik muziekmanagement in Hasselt gestudeerd en nadien als toeleverancier van festivals gewerkt. De eerste editie van Horst was nog wel grappig, want toen heb ik een week voor het festival mijn arm gebroken. Horst is altijd een DIY-organisatie geweest, dus zelfs met die gebroken arm heb ik met onderdelen van het podium en hekken gesleurd!

Wat is je beste festivalherinnering?
Tijdens het voorlaatste jaar in Holsbeek mochten we het kasteel en het binnenplein niet meer gebruiken, omdat er verzakkingen waren, en dus hebben we met stellingen wat verderop het kasteel nagebouwd. Er waren verschillende verdiepingen, we hadden een toren en zelfs kantelen. Dat was een heel memorabel podiumdesign. Qua dj was Motor City Drum Ensemble, de afsluiter van 2018, heel intiem. Hij stond in The Lake Side Dancers Club, ook een heel knap podiumdesign. Het was de laatste act op die site in Holsbeek en voor ons als organisatie echt een kippenvelmoment. Vorig jaar hebben we Motor City Drum Ensemble ook in Vilvoorde laten afsluiten en dat had exact hetzelfde effect. Ook Gabber Eleganza was heel memorabel. Die kwam met een dansperformance van zes echte gabbers uit Rotterdam, mooi om te zien hoe alle puzzelstukjes tussen muziek en dans toen samenvielen.

“Een goeie line-up is in balans, tussen mannen en vrouwen, people of color, klanken van over de hele wereld én de niches in de elektronische muziek.”

Simon

Wat maakt een goeie line-up?
Het is makkelijk om je festival te doen uitverkopen met the usual suspects, maar dan bied je geen kansen aan nieuw talent. Het is ook makkelijk om vooral obscure dj’s te boeken waarmee je bij de connaisseurs lof oogst, maar je moet ook break-even draaien. Een goeie line-up is dus in balans, ook in balans tussen mannen en vrouwen, people of color, klanken van over de hele wereld én de niches in de elektronische muziek. We willen niet enkel techno en house draaien, maar ook ruimte bieden voor pakweg drum n bass of reggaeton. Het moet kwalitatief, nieuw en fris zijn.

Hoe kies jij de mensen die je programmeert op Horst?
Door platenwinkels binnen te stappen en nieuwe dingen in een bepaald genre te vragen. Binnen de organisatie zijn er ook veel mensen met muziek bezig en we sturen dingen naar elkaar door. We hebben ook een goede relatie met de internationale agencies, in pakweg Berlijn of Londen. En door het internet natuurlijk. We spreiden onze tentakels uit en maken een gestileerde selectie die aan verschillende parameters moet voldoen. Maar de essentie blijft uiteraard goede muziek.

Wat is er naast de line-up essentieel voor een goed festival?
Ik ben heel dankbaar voor het publiek dat naar Horst komt. Het is geen welbepaalde demografie. Onze bezoekers gaan van 17 tot pakweg 45 jaar en ze komen met een open mindset naar het festival om zich te laten verrassen. Ze zijn heel enthousiast, toegewijd en ze gaan mee in wat we doen. Naast de muziek, kunst en architectuur investeren we ook hard in het licht- en soundsysteem. We werken samen met een lichtkunstenaar die een bepaalde sfeer, kleur of gevoel neerzet. Over de bewegingen en posities, over rook en tegenlicht wordt bij ons in verhouding met andere festivals lang nagedacht.

Het festival is verplaatst naar 2021. Waarvoor kunnen we deze zomer nog bij jullie terecht?
Midden juli konden we onze kunstenexpo niet laten doorgaan, want de kunstenaars uit het buitenland konden niet naar hier komen. In de plaats daarvan hebben we een restaurant geopend waarin we dj’s en kunstperformances programmeren. Mensen reserveren een plaatsje met hun bubbel, genieten er van foodsharing en van een optreden.

VICE & Pickx - 1 Stage Festivals

Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?