App TV
Proximus Pickx Download de app GRATIS
Openen

Hoe Fire Is Gold de Belgische hiphopscene op de kaart zet

“We boeken lokale artiesten en houden de ticketprijs democratisch. Jonge mensen van Linkeroever of Deurne kunnen zo ook hun favoriete artiest zien.”

Bart Roman is festivalorganisator in hart en nieren, Sami Abdou van label Top Notch weet wat er speelt in de lokale hiphopscène. VICE spreekt hen over het op poten zetten van Fire Is Gold, hét Belgische hiphopfestival dat in 2017 voor het eerst in Vilvoorde plaatsvond en sinds vorig jaar in Antwerpen.

VICE: Hé Bart, vertel eens wat er aan de beslissing vooraf is gegaan om Fire Is Gold op poten te zetten?
Bart: Het idee komt van Jon Tyler van Bloody Louis, dé referentie voor de urban sound in Brussel. Hij kwam naar mij en zei ‘Bart, ik denk dat het tijd is voor een hiphopfestival met sport, mode en muziek’. Les Ardentes focust nu meer op hiphop dan vroeger en Couleur Café ook, maar in 2017 nog niet. Er was nood aan een hiphopfestival met lokaal talent, voor jonge bezoekers.

Fire Is Gold is in 2019 van Vilvoorde naar Antwerpen verhuisd. Waarom?
Bart: In 2017 hebben we Laundry Day overgenomen, in de eerste plaats omdat we dat terrein op Linkeroever interessant vonden. Maar het merk Laundry Day hing daaraan vast en dat festival was al zó vaak van koers en locatie veranderd dat het zijn identiteit was kwijtgeraakt. Voor de vorige organisator was het niet meer duidelijk, voor het publiek ook niet, laat staan voor ons als overnemers. We hebben ervoor gekozen om vanaf 2019 Fire Is Gold op dat terrein te organiseren. Vilvoorde was leuk, maar Antwerpen is qua nabijheid bij de doelgroep en qua mobiliteit beter.

Hoe hebben jij en Sami elkaar leren kennen?
Bart: Het beste aan dat laatste jaar Laundry Day was de Top Notch Stage. Hoewel we aan artiesten op andere podia veel meer geld hadden uitgegeven, stond die Top Notch Stage altijd bomvol én was het er altijd dikke feest. Weet je, ik ben net 40 geworden, maar het publiek van Fire Is Gold is 23 à 24 jaar. Ik vind het belangrijk om mensen zoals Sami bij het festival te betrekken. Zij hebben vinger aan de pols bij die jonge mensen.

Sami, bepaal jij dan welke artiesten er op Fire Is Gold staan?
Sami: Nee, maar ik ben wel het klankbord van Dirk, de booker van Fire Is Gold. Ik ken de usual suspects in de hiphop, maar ik geef vooral aan dat er veel meer talent rondloopt dan wat er in de media verschijnt. Ik zal ook de opkomende artiesten verdedigen. En die hoeven niet bij Top Notch te zitten hé. Het zou enorm egoïstisch zijn om enkel onze eigen artiesten op Fire Is Gold te zetten. In het belang van heel België wil ik dat de juiste artiesten op de juiste stages staan. We duwen de sterren van morgen naar voren.

In een interview met De Morgen twee jaar geleden zei je dat Nederlandse artiesten bij ons sneller worden opgepikt dan Belgische, omdat er in Nederland vaker gestreamd wordt en Belgische artiesten langs de barrière van de traditionele radiokanalen moeten passeren. Is dat nog steeds zo?
Sami: Ja, zeker. Net daarom is het leuk om een festival als Fire Is Gold te hebben, waar we zulke artiesten een plek kunnen geven. Van artiesten die enorm groot zijn en massa’s streams hebben, maar nog niet door de traditionele media zijn opgepikt, zijn wij de thuishaven.

Hoe leer jij zulke artiesten kennen?
Sami: Ik volg ze op Instagram of jongeren uit de buurt maken me er attent op. Er zijn ook mensen die een clip opnemen, of mensen met wie ik de studio induik die me nieuwe dingen tonen. Pas op, ik ben niet snel verrast door een artiest, maar er zijn wel een paar mensen die ik geloofwaardig vind. Als zij me iets aanraden, dan bekijk ik hoe ik er mee aan de slag kan.

Wat was jullie eigen eerste festivalervaring?
Sami: Ik was nooit heel festival minded. Mijn eerste festival was Appelsap in Amsterdam, daar voelde ik me normaal. Naar de Belgische festivals ben ik pas door mijn werk beginnen te gaan. In de Belgische velden voelde ik me nooit echt thuis.

Waarom niet?
Sami: Dat lag aan de programmatie enerzijds, maar ook aan het publiek. Er liepen gewoon niet zoveel mensen zoals ik rond, er was te weinig diversiteit.

Hoe probeer je van Fire Is Gold een festival te maken waarop de jongere versie van jezelf zich wél thuis voelt?
Sami: We boeken lokale artiesten en houden de ticketprijs democratisch. Jonge mensen van Linkeroever of Deurne kunnen zo ook hun favoriete artiest zien. Wij kiezen er soms bewust voor om bepaalde grote namen niet te boeken. Fire Is Gold is ook het laatste weekend van de zomer hé. Als een bepaalde artiest dan ook al op Werchter, Pukkelpop en Couleur Café heeft gestaan, dan komt het publiek niet nog eens naar Fire Is Gold om die te zien. We moeten het verschil maken met de andere festivals door niet te veel beroep te doen op de usual suspects. Soms trekt een local hero ook meer volk dan een internationale naam. Dit jaar hadden we Bryan Mg geboekt. Die jongen heeft een gouden plaat in Nederland, maar krijgt in België geen mediasteun. Zo’n gast willen we neerzetten op het festival.

Om heel straight forward te zijn, het publiek op Fire is Gold bestaat voor 67% uit vrouwen. En naast Couleur Café zijn we het meest kleurrijke festival. Met hoofddoeken of zonder, iedereen is aanwezig. Naast heel trappy artiesten waar iedereen op kan losgaan, kiezen we ook bewust voor een tropische sound. Bryan Mg is echt super dansbaar. Ik ben bijvoorbeeld grote fan van Brihang, maar zijn muziek zou niet passen op Fire is Gold, tenzij we hem er in een andere vorm zouden neerzetten.

“Hoeveel mensen hebben hun eerste lief niet binnengedaan op een festival? Het is tof dat wij dat faciliteren.”

Bart

Bart : Daar hebben we intern vaak discussie over. Fire Is Gold moet feest zijn, daar komen de jongeren voor, maar er kan in mijn ogen ook een podium zijn voor een ander type artiest. Maar hoe volwassener de artiest, hoe meer die kost natuurlijk, en we hebben maar zoveel geld om uit te geven. En de extra lagen zijn bij ons ook belangrijk, zoals skaten, graffiti, talks met VICE, een braid bar,... We zien ook dat die jonge mensen na een tijdje wat beginnen te paraderen. Boy meets Girl, het is tof dat wij dat faciliteren. Hoeveel mensen hebben hun eerste lief op hun festival binnengedaan?

Speaking of which... Wat was jouw eerste festivalervaring, Bart?
Sami (plagerig): Ja Bart, vertel eens...
Bart: Dat was Torhout met Body Count. Ik wilde per se vooraan gaan staan en het publiek begon met een moshpit. Ik was meteen verkocht, zoveel mensen die samenkomen voor muziek én zo hard uit hun dak gaan!

Wat is je meest epische festivalherinnering?
Bart: In 2015 heb ik op Burning Man een ultraloop gelopen, dat is 50 kilometer in de woestijn. De drie opeenvolgende dagen erna heb ik er stevig gefeest, samen met 70.000 festivalgangers. Dat kan wel tellen, toch?

En voor jou Sami?
Sami: Les Ardentes in 2017. Post Malone zit bij Universal, met wie Top Notch een samenwerking heeft. Mensen zeiden dat hij niemand wilde spreken, maar ik heb toen de hele dag met hem gechild. En ik heb hem zover gekregen om een Top Notch t-shirt aan te trekken, wat zo’n artiest normaal echt niet doet. Dat is voor mij een bijblijver.

Los van de line-up, wat maakt volgens jullie een goed festival?
Bart: Je moet een reden tot bestaan hebben, het heeft geen zin om iets te ontwikkelen wat al bestaat. Zowel de bezoekers van WECANDANCE (wat Bart ook organiseert, nvdr.) als Fire Is Gold geven vaak aan dat dit het enige festival is waar ze heengaan. Je moet je eigen identiteit ontwikkelen als festivalmerk en daar een community rond bouwen. En naast die identiteit is natuurlijk ook de datum en de locatie essentieel.

“Er is in de Benelux heel veel knowhow overfestivals. Bovendien zijn we goed in hospitality, artiesten komen graag naar hier.”

Bart

Waarom is België zo’n vruchtbaar land voor festivals?
Bart: Herman Schueremans heeft met Werchter de toon gezet in Europa door grote acts naar hier te halen en degelijke producties neer te zetten. Leveranciers zijn mee op die kar gesprongen, daardoor is er in de Benelux heel veel knowhow. Bovendien zijn we gekend om onze gastvrijheid, artiesten komen graag naar hier.

VICE & Pickx - 1 Stage Festivals

Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?