App TV
Proximus Pickx Download de app GRATIS
Openen

De organisator van Gent Jazz over talent ontdekken en de nieuwe jazzscene

“Wat de programmering betreft, zijn we constant in beweging. We houden vast aan de rode draad, de ziel van de muziek, maar we durven buiten de lijntjes kleuren.”

Hiphop is hip, elektronische muziek is hip. Jazz is... wat tijdlozer. Wij vroegen Bertrand Flamang, organisator van Gent Jazz en Jazz Middelheim, hoe hij nieuw talent ontdekt, wat zijn mooiste festivalherinneringen zijn en hoe hij omgaat met jonge muzikanten die voor nieuwe stromingen in jazz hebben gezorgd.

VICE: Hey Bertrand. Een festival organiseren is de droom van veel muziekliefhebbers. Hoe ben je daarmee begonnen?
Bertrand : Ik was de eigenaar van Café den Turk, het oudste café van Gent, waar ik concertjes organiseerde. Nadat ik tijdens de Gentse Feesten ook wat liveoptredens organiseerde, kreeg ik de smaak te pakken. Het was mijn ambitie om meteen een groot jazzfestival neer te zetten, dus had ik investeerders nodig. En ik had weliswaar een succesvol café, maar om een jazzfestival te organiseren heb je meer nodig. Mijn partner en ik hebben toen eerst Blue Note Records, het legendarische platenlabel, aangesproken. We stuurden hen foto’s van het Gravensteen en de Bijlokesite. Het Gravensteen dateert van de negende eeuw, de Bijlokesite van de dertiende eeuw. Dat vinden Amerikanen speciaal hé. Uiteindelijk besloten zij mee te doen, en daarop stapten we naar andere investeerders met de boodschap ‘Als Blue Note ons vertrouwt, dan zullen we wel te vertrouwen zijn, toch?’ Zo zijn we in 2002 met Gent Jazz begonnen.

Hoe is jazz doorheen de jaren veranderd?
Op dit moment hinkt de jazzmuziek op twee benen. Aan de ene kant heb je het been van de roots. Aan de andere kant heb je ook een enorm sterke, nieuwe beweging die traditie insluit, maar met een andere mindset wordt gemaakt door jongere muzikanten. De nieuwe generatie is digitaal opgegroeid en bereikt haar publiek via digitale kanalen. Ze luisteren ook anders. De oudere generatie luistert in de diepte naar de onderdelen in de muziek. Ze vragen zich af of de groep wel een goede solist heeft. De jongere generatie laat de muziek meer op zich afkomen, ze is meer onbevangen. Daardoor zie je nu ook groepen die niet het kampioenschap saxofoon of piano zouden winnen, maar wel fantastische muziek maken.

“De gemiddelde skills van een jonge muzikant zijn veel hoger dan 30 jaar geleden, toen de jazzafdeling op het conservatorium is opgericht. De generatie die ouder is dan vijftig, dat zijn allemaal autodidacten.”

Bertrand

Hadden jazzmuzikanten vroeger meer skills dan?
Nee, net niet. De gemiddelde skills van een jonge muzikant nu zijn veel hoger dan 30 jaar geleden, toen de jazzafdeling op het conservatorium werd opgericht. De generatie die ouder is dan vijftig, dat zijn dus allemaal autodidacten. Ze hebben het geleerd door naar muziek te luisteren en heel veel te spelen. De huidige generatie heeft een brede technische basis, het bewijs dat conservatorium haar vruchten heeft afgeworpen.

Hoe ga je op zoek naar interessante muzikanten?
In niet-coronajaren ga ik naar een aantal buitenlandse festivals waar ik op een week tijd tientallen groepen zie. Ons team gaat heel vaak naar concerten en we bekijken ook opnames, op ARTE of YouTube. Via agenten komt er ook een grote stroom van info naar ons toe. En de goesting om zelf te ontdekken, te blijven luisteren en te praten met muzikanten, die blijft ook natuurlijk.

Wat maakt volgens jou een sterke line-up?
De dagen waar ik het meest enthousiast over ben, zijn vaak de dagen met de onbekende bands, de ontdekkingen. Die verwondering wanneer je een nieuwe band ontdekt die je bevalt, dat bevrijdt de geest, daar word je blij van, dat geeft een uniek gevoel.

Hiphop is hip. Elektronische muziek is hip. Jazz is, laat ons zeggen, wat meer tijdloos. Hoe bereik je jonge mensen met jazz?
Dat gebeurt organisch. Als je altijd op hetzelfde publiek mikt, dan wordt je publiek ouder. Maar jongere muzikanten maken muziek die jongere mensen aanspreekt. En hoe avontuurlijker de muziek, hoe breder de leeftijdsgroepen. De nieuwe stromingen in jazz worden door de mainstreamliefhebbers niet aanvaard. Dan krijg je een ommezwaai, want de jongere generatie aanvaardt dat wel. Uit de band van Kendrick Lamar komt bijvoorbeeld heel wat talent dat in de jazz is doorgestroomd. Kamasi Washington komt ook uit die scène. Toen die zijn eerste plaat uitbracht, was dat voor heel wat jonge mensen hun eerste jazzplaat.

Wat was voor jou je mooiste festivalmoment?
De tweede editie in 2003 steekt er voor mij muzikaal met kop en schouders bovenuit. Herbie Hancock heeft daar een kwartet gespeeld: dat was één lange jam, die zijn daar volledig uit de bol gegaan. Hij zei achteraf ‘we played some shit we never thought about’. Het publiek was compleet extatisch, fenomenaal. John Zorn liet een tornado van 90 minuten razen en Cinematic Orchestra kwam pas 20 minuten voor ze moesten spelen aan. Ze rookten een stickie, aten iets, en speelden een onwaarschijnlijk concert.

“Wat de programmering betreft, zijn we constant in beweging.”

Bertrand

Wat is het DNA van Gent Jazz? Wat maakt jullie anders dan de andere jazzfestivals?
Wat de programmering betreft, zijn we constant in beweging. Als er nieuwe stromingen zijn, dan pikken we die op. Een creatieve popmuzikant die iets goed doet, die zullen we programmeren. We houden vast aan de rode draad, de ziel van de muziek, maar we durven buiten de lijntjes kleuren.

Is er een festival in het buitenland waar je je aan spiegelt?
Ik spiegel me niet, maar je leert overal iets bij. Het Northsea Jazz Festival [dat elk jaar in Rotterdam plaatsvindt, red.] is qua organisatie fantastisch, daar kan je ook als professional heel wat nieuwe dingen ontdekken, net als bij het New Orleans Jazz Fest. Maar qua productie komen die festivals niet aan onze enkels. De productie van Werchter, dat is het beste wat ik ooit heb gezien. In de VS is dat het volledige andere uiterste. Bij ons is de klank echt optimaal, daar veel minder. Maar dat festival loopt overdag, en nadien heb je in de stad nog overal concerten. De jazz blijft daar verderlopen. Het is ook zo’n unieke plek natuurlijk.

Kunnen we ons nog aan kleinere live initiatieven verwachten die door jullie georganiseerd worden?
Jazz Middelheim hebben we, na de opnieuw verstrengde maatregelen, verplaatst. Als het is toegelaten, gaat het door van 18 tot 27 september. In Antwerpen hebben we oog voor Antwerps talent en we hebben ook overal lokale partners ingeschakeld.

Zal het veilig zijn?
Natuurlijk. We nemen alle voorzorgsmaatregelen. We zouden het trouwens fijner vinden als de overheid een festival niet als een gevaar ziet, maar als een strategische partner. De reflex moet zijn: een evenementenorganisator, die weet hoe hij de veiligheid moet bewaren, daar kan je mee aan tafel zitten. De kans dat de regels worden gehandhaafd op een festival is in mijn ogen veel groter dan op de dijk van Blankenberge.

VICE & Pickx - 1 Stage Festivals

Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?