App TV
Proximus Pickx Download de app GRATIS
Openen

Baloji over de live optredens waarmee hij al jaren de hele wereld afreist

“Ik heb al de kans gehad om op Coachella en Glastonbury te spelen: echt ongelofelijke plekken,” vertelt de Belgisch-Congolese artiest.

Een live optreden is voor zowel de artiest als de toeschouwers een confrontatie met het heden. Een live concert is een moment in de tijd dat tegelijk verenigt en confronteert, wat het tot een unieke en opwindende ervaring maakt, en soms zelfs tot een transcendente.

Eind jaren 90 begint Baloji Tshiani zijn carrière onder de naam MC Balo bij de Luikse rapcrew Starflam. De groep drukt ontegensprekelijk een stempel op de Belgische hiphop van dat moment. Maar een paar jaar later, in 2004, verlaat hij de groep, en daarmee ook de muziekwereld.

Vier jaar later is hij terug, maar dan onder zijn eigen naam: Baloji, of ‘tovenaars’ in het Swahili. En hoewel zijn voornaam eigenlijk een meervoud is, stelt Baloji hiermee zijn eerste album als solo-artiest voor. De regisseur, zanger, rapper, muzikant en artiest wil zichzelf niet langer beperken, en ontplooit een gevarieerd universum dat tegelijkertijd intrigeert en fascineert.

Wij spraken hem over de adrenaline die hij op het podium krijgt, hoe het is om al jaren rond de hele wereld te reizen en hoe het voelt om je muziek met een internationaal publiek te delen.

VICE : Hey Baloji. Hoe voel jij je vlak voordat je het podium opgaat?
Baloji : Dan heb ik plankenkoorts, ben ik nerveus en voel ik me echt een beetje psychosomatisch. Soms begint dat al een uurtje op voorhand, soms maar tien minuutjes voordat het zover is. Dat hangt af van dag tot dag. Maar elke keer weer ben ik nerveus. Na twee, drie liedjes gaat het wel beter, en ebt het weg.

Heb je een bepaald ritueel of gewoonte voor je shows? Wat doe je voor je aan een concert begint?
Ik doe ademhalingsoefeningen en kaakbewegingen. Ik ben ervan overtuigd dat aan je ademhaling werken dé sleutel is, of je nu op een podium staat of niet. Maar ik luister ook veel muziek, of hang wat rond met mijn groep.

En hoe voel je je nadat je van het podium komt?
Dan heb ik het gevoel dat ik mijn plankenkoorts heb overwonnen. Maar hoe ik me dan voel, hangt ook af van hoe het concert is verlopen. Net na een concert is voor mij het beste moment om kritisch naar mijzelf en de groep te kijken, omdat het dan nog vers is en we dan nog in het nu zijn. Al is het soms ook goed om die kritiek gewoon te laten vallen hoor, het hangt er echt vanaf. De muzikanten en ik evalueren onszelf dan. Maar we werken al zo’n tien jaar samen en kennen elkaar dus goed. Na die bespreking zet ik meestal mijn speaker op in de kleedkamer, en dansen we nog een beetje.

Wat vind je zo leuk aan live optreden?
Het overspoeld worden door adrenaline, dopamine en endorfine.

Ben je liever op het podium of in de studio?
Dat zijn twee totaal verschillende dingen. De studio, dat betekent voor mij het moment vereeuwigen. Het podium, dat is dat moment lanceren, het bestaansrecht geven.

Van welk festival in België hou je het meest?
Wat België betreft vind ik dat moeilijk te zeggen, want meestal speel ik in het buitenland. En ook echt op ongelofelijke plekken. Ik heb de kans gehad om in de Royal Albert Hall, Coachella en Glastonbury te spelen, om er maar een paar te noemen.

Dat zijn inderdaad indrukwekkende plekken. Is er nog een venue of festival waarvan je droomt?
Eerlijk gezegd zou ik eens heel graag in de Ancienne Belgique spelen. Dat is echt een fantastische plek.

Wat is het beste concert van een andere artiest dat je ooit live hebt meegemaakt?
Goh, dat zijn er honderd. Ik vind het echt onmogelijk om dat te zeggen. Antony and the Johnsons was magisch, Beyoncé was magisch. Maar ook Queens of the Stone Age, dat concert was écht groots, en ook de Ramones waren geweldig. Die concerten hebben allemaal niets met elkaar te maken, maar over het algemeen denk ik dat ze allemaal zo goed waren omdat de muzikanten in kwestie echt hun eigen ding deden.

“De studio, dat betekent voor mij het moment vereeuwigen. Het podium, dat is dat moment lanceren, het bestaansrecht geven.”

Baloji Tshiani

Heb je ooit al met een technisch of een ander probleem te maken gekregen tijdens een concert?
Er bestaat de ongeschreven regel dat je tijdens een concert – eender wat er gebeurt – moet blijven voortdoen alsof er niks aan de hand is, en die regel volg ik dan. Er kan echt vanalles mislopen, en eigenlijk is me op dat vlak ook al zowat alles al eens overkomen. Van lichten die uitvallen en de computer die het opgeeft tot de kabel van de microfoon die onverwachts wordt losgekoppeld.

Hoe reageer je dan?
Je gaat gewoon door, je kan niet anders. Je staat voor een publiek, dus the show must go on. Je moet je erdoor vechten en ervoor gaan. Dat is precies hoe je het vak van artiest leert: je leert de onvoorspelbare en onvoorstelbare dingen des levens beheren.

Dat zien we straks op het podium.

VICE & Pickx - 1 Stage Festivals

Bekijk alles
Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?