App TV
Proximus Pickx Download de app GRATIS
Openen

Volgens deze programmator is Couleur Café veel meer dan een muziekfestival

“Couleur Café is wat Brussel elke dag zou moeten zijn.” - Irene Rossi.

Een warm en solidair festival organiseren en intussen Brussel aan een goede naam helpen: Irene Rossi, programmator van Couleur Café, doet het al jaren. Wij spraken haar over evenwichtige line-ups, het belang van sociale media voor muzikanten en de duurzame inspanningen van het Brusselse festival.

VICE : Hey Irene, een festival programmeren, dat is de droom van elke muziekliefhebber. Hoe ben je daar mee begonnen?
Irene Rossi: Toen ik was afgestudeerd met een master Agogiek en een bachelor Communicatiewetenschappen vond ik geen job. Ten einde raad ben ik voor een Amerikaanse bank beginnen werken, echt in de corporate finance. Mijn familie zei: ‘Werken is niet tof, maar je gaat het alsnog moeten doen.’ Na twee jaar had ik het daar wel gezien. Ik dacht: ik begin een ijsbar, want ik hield van ijsjes en er waren niet veel ijsbars in Brussel. Maar dan kwam ik in het uitgaansleven van Brussel iemand tegen die bij de AB werkte. ‘Kom voor mij werken’, zei die. En dus werd ik zijn assistent promotie. Ik droomde eigenlijk toen al van programmatie, maar dat durfde ik toen nog niet. Misschien was ik als vrouw in die tijd nog wat te onzeker.

Wat zou je jonge mensen aanraden die dezelfde droom hebben?
Als je goesting hebt om iets te doen, moet je het gewoon doen. Ik raad aan om eerst bij iemand te gaan werken en zo het vak van programmeren te leren. Maar wacht er niet te lang mee. Begin gewoon.

Hoe ben je uiteindelijk bij Couleur Café terechtgekomen?
Ik deed af en toe promo voor Les Halles de Schaerbeek. Zij organiseerden hele toffe concerten en op den duur zijn zij met Couleur Café begonnen. Ik werd gevraagd om de Nederlandstalige promo te doen. In het begin was dat telkens een paar weken, nadien werd dat steeds langer. En eigenlijk wilde ik op den duur mijn zegje hebben in de programmatie. Dus zei ik tegen mijn baas, die als enige programmeerde: ‘Ik wil graag terugkomen dit jaar, maar dan wil ik ook mijn zegje hebben. Wat ik promoot, wil ik zelf ook écht goed vinden.’ En elk jaar mocht ik dan wat meer. Uiteindelijk gaf hij de fakkel door aan mij en zijn zoon. Samen vormen we een onwaarschijnlijk team dat elkaar goed aanvult. Hij staat meer voor de jonge generatie, ik heb meer voeten in het verleden. Hij is erg thuis in de hedendaagse jazz, Franstalige muziek en hiphop. Ik heb een brede kennis van de pop- en wereldmuziek en funk en soul.

Hoe ga je zoek naar muzikanten?
Ik houd de agenda’s bij van bepaalde clubs. Naar concerten gaan is nog steeds mijn hobby. En je krijgt natuurlijk voorstellen van agents, eigenlijk te veel om allemaal te checken. Vroeger luisterde ik ook naar wat er op de radio kwam, nu is dat niet meer zo.

“Mijn grote droom is eigenlijk om alle gemeenschappen van Brussel vertegenwoordigd te zien.”

Irene Rossi

Bedoel je dat je vandaag vaker naar de views op YouTube en Spotify kijkt in plaats van naar de radio te luisteren?
Ja, absoluut. Sommige artiesten worden niet op de radio gedraaid, maar hebben op social media wel heel veel views of likes. Soms zit daar iemand tussen die in Laken of Molenbeek woont en maken ze deel uit van een community die we moeilijk kunnen bereiken. We houden ervan om dan het risico te nemen en dat te doen. Mijn grote droom is eigenlijk om alle gemeenschappen van Brussel vertegenwoordigd te zien.

Wat maakt volgens jou een sterke line-up?
Voor Couleur Café werken we vooral rond muziek met zwarte roots. We proberen altijd zoveel mogelijk verschillende soorten muziek te programmeren, maar het is wel altijd warme muziek, zoals hiphop, reggae en jazz. Ook de mixvormen zijn welkom. En het moeten sterke live-acts zijn. We gaan zoveel mogelijk zelf naar optredens kijken, maar soms checken we ook op YouTube.

De affiche moet een soort geheel zijn. Elk podium moet goed zijn en er moet elke dag evenwicht zitten in de genres. We zeggen dat ‘de mayonaise moet pakken’. Couleur Café is ook meer dan muziek alleen: je kan bij ons de cultuur letterlijk proeven door de vele restaurants met eten uit heel de wereld, er zijn talloze kleurrijke bars en we zijn een uitgesproken sociaal festival dat de bezoekers een positieve boodschap van tolerantie wil meegeven. En we proberen alsmaar duurzamer te worden en hopelijk ook een gedragsverandering teweeg te brengen. Maar het moet allemaal fun zijn, we willen ook niet met de vinger wijzen.

Hoe vind je die balans ?
Door de boodschap op een positieve en speelse manier te brengen. Om een voorbeeld te geven: sigarettenpeuken zijn enorm vervuilend, dus delen we draagbare asbakjes uit. Er zijn ons al verschillende mensen komen zeggen dat ze sindsdien hun peuken nooit meer op de grond gooien.

“Eigenlijk willen we via ons festival Brussel van haar slechte imago verlossen.”

Irene Rossi

Wat betekent Couleur Café voor Brussel?
Eigenlijk willen we via ons festival Brussel van haar slechte imago verlossen. Couleur Café is wat Brussel elke dag zou moeten zijn. En het lukt wel hé, dat utopische Brussel creëren. Toch al zeker drie dagen lang.

Wat was jouw mooiste festivalmoment?
Ik ben niet zo’n grote reggaeliefhebber, maar op Couleur Café houd ik echt van de reggaeconcerten. Er heerst daar zo’n groot gevoel van unity. Het concert van Damien Marley en Nas in 2010, dat was echt een topmoment.

Kan je Couleur Café in een paar woorden omschrijven?
Warm, solidair, divers en fun.

En hoe zit dat met de duurzame kaart?
Ons mobiliteitsplan en afvalbeheer bestaan al heel lang. We waren daar als een van de eersten mee bezig. En eigenlijk hadden we dit jaar eindelijk wat financiële reserves opgebouwd om nóg meer met duurzaamheid bezig te zijn. Over onze eetstraat was er bijvoorbeeld veel discussie. Vlees eten is vervuilend voor de planeet, dus ons aanbod helemaal vegetarisch of vegan maken zou onze ecologische voetafdruk al flink verminderen, maar in de wereldkeukens maken dierlijke producten vaak deel uit van het menu. Nu vragen we aan de standhouders dat minstens de helft van wat ze aanbieden vegetarisch of vegan is.

België staat bekend om haar goede muziekfestivals. Hoe komt dat?
Ik denk dat Rock Werchter de norm heeft gezet. Werchter is altijd een ambassadeur voor kwaliteit geweest. En anderen proberen die na te streven.

Kunnen we ons deze zomer nog aan kleinere live initiatieven van Couleur Café verwachten?
We organiseren niks zelf, want elk klein initiatief zou verlieslatend zijn, en door de coronacrisis zitten we financieel wat krap, maar we gaan wel veel samenwerkingen aan. Er zijn initiatieven van onze mediapartners: RTBF, de Fifty sessions en VICE + Pickx. De Stad Brussel organiseert begin augustus zelfs een Couleur Café-tweedaagse met Belgische artiesten en DJ’s. Wij mogen telkens programmeren, daar kijken we naar uit.

Ontstaan er nu dan ook meer samenwerkingen tussen de muziekhuizen en festivals?
Ja, in de hele sector is er een goede samenwerking ontstaan, zowel aan Waalse als Vlaamse kant. We hebben met het muziekoverleg druk uitgeoefend op de beslissingen van de overheid en de aanpassingen van de wetgeving. Zo is dat ministerieel besluit er gekomen om tickets te mogen omzetten in vouchers. En nu werken we achter de schermen verder aan een duidelijke regeling voor de exitstrategie.

VICE & Pickx - 1 Stage Festivals

Bekijk alles
Top

Kinderslot geactiveerd

Voer uw pincode in om kinderslot gedurende 10 minuten uit te schakelen.

Je pincode vergeten? Bel 0800 99 696

Hulp?