Brainfood in coronatijden: deze docu's moet u gezien hebben

Films | In deze huidige coronatijden lijkt de klok ellendig traag te tikken. Krijg je de uren tussen vier muren niet meer gevuld? Geen paniek, wij serveren jou drie docu's die zulke interessante materie en verhelderende inzichten verschaffen, dat de uren als vanzelf verglijden.

Door Pickx

Deel dit nieuws

The Pharmacist

Netflix heeft klaarblijkelijk een patent op spraakmakende docu's, want voor de hype rond dé must see van het moment - het ronduit krankzinnige verhaal van Tiger King Joe Exotic en zijn zoo vol exotische wilde dieren - maakte 'Don’t F**k With Cats: Hunting an Internet Killer' furore op het streamingplatform. De documentaire waarin enkele gewone burgers over het internet een kruistocht ondernemen tegen een mysterieuze (katten)moordenaar was al even zenuwslopend als meeslepend.

The Pharmacist volgt hetzelfde recept: deze keer trekt apotheker Dan Schneider op kruistocht tegen Big Farma. De farmaceut verloor zijn zoon bij een drugsgerelateerde schietpartij in New Orleans. Hij merkte dat jonge, gezonde mensen steeds vaker over de vloer kwamen in zijn apotheek om een voorschrift te halen voor Oxycontin, en ontdekt een majeur probleem. Wat volgt is een bittere strijd die je op het puntje van je stoel doet zitten.

Miss Americana

Deze muziekdocumentaire over Taylor Swift verhaalt de opgang van één van de grootste popfenomenen van onze tijd. Het is geen oppervlakkige tijdlijn van feitjes, maar een onthullend portret dat diep in de ziel van de artieste graaft.

Zo blijkt onder meer dat de popprinses al sinds haar tienerjaren sleutelt aan haar publieke imago - dat ze nauwgezet en berekend cultiveert. Swift zelf vertelt openlijk over het schrijven van songs, haar gevecht tegen een eetstoornis en haar besluit om publiekelijk uit te komen voor haar politieke voorkeuren.

After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News

De race naar het Witte Huis is bezaaid met valse aantijgingen, moddercampagnes en fake nieuws. In dat opzicht komt deze HBO-documentaire als geroepen.

Het werkstuk zoomt in op de opkomst van fake news in de Verenigde Staten, alsook de kwalijke desinformatiecampagnes die ten tijde van de presidentsverkiezingen in 2016 ingang vonden. Verhelderend, informatief en vooral broodnodig in de lange aanloop naar 3 november 2020, de dag van de Amerikaanse presidentsverkiezing.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top