On this day: drama voor de Belgische autosport

Sport | Jacky Ickx is de meest succesvolle Belgische autocoureur aller tijden. Maar in 1969, toen Jacky Ickx zijn eerste van zes overwinningen in de 24 uur van Le Mans boekte, kwam er ook een einde aan de beloftevolle carrière van de Belgische piloot Lucien Bianchi. Op 30 maart 1969 stierf hij bij een testongeval ter voorbereiding van die beroemde uithoudingsrace.

Door Pickx

Deel dit nieuws

De Italo-Belgische piloot had net het jaar voordien aan het stuur van een Ford GT40 samen met de Mexicaan Pedro Rodriguez de 24 Uur van Le Mans gewonnen – de belangrijkste overwinning uit zijn carrière. Naast Jacki Ickx, Olivier Gendebien en Paul Frère is hij zo de vierde Belg die de legendarische race ooit won.

Bianchi reed in verschillende disciplines en nam ook deel aan de Formule 1. Zijn beste prestatie leverde hij in 1968 toen het voor het Cooper-BRM team derde eindigde op de Grand Prix van Monaco. Maar het noodlot besliste anders over de verdere succesvolle evolutie van zijn carrière. Tijdens een testrace voor de 24 Uur van Le Mans vloog de 34-jarige Bianchi met zijn nieuwe Alfa Romeo T33 op het rechte Hunaudières-stuk omwille van een technisch mankement van de weg af en botste hij tegen een telefoonpaal. Zijn wagen ging in de vlammen op en Bianchi overleefde het ongeval niet.


NOODLOT SLAAT OPNIEUW TOE
 
Dat race meedogenloos kan zijn voor mens en machine, dat mocht de Bianchi-familie – een echte autocoureursfamilie; Lucien Bianchi kwam als kind vanuit Milaan naar België toen zijn vader voor de amateurracer Johnny Claes begon te werken - jaren later nog eens ondervinden.

Jules Bianchi, de achterneef van Lucien Bianchi, stierf ook aan de gevolgen van de verwondingen die hij opliep bij een race-ongeluk. Jules, de Fransman maakte zijn Formule 1-debuut met het Russische Marussia-team in het seizoen 2013, maakte tijdens de Grand Prix Formule 1 van Japan 2014 een zware crash. Vanwege aquaplanning gleed hij met hoge snelheid tegen een shovel die bezig was met het weghalen van de gecrashte wagen van Adrian Sutil. Bianchi raakte in een coma en kwam daarna niet meer bij kennis. Hij overleed op 17 juli 2015 in een ziekenhuis in Nice.  Uit respect voor Bianchi is het door hem gevoerde startnummer 17 buiten gebruik gesteld in de Formule 1.

LEGENDE LEEFT VOORT
 
De racewereld is Lucien BIanchi helemaal nog niet vergeten. De vierde bocht van het Circuit Zolder is ter nagedachtenis naar hem vernoemd.

Vorig jaar verscheen er ook een nieuwe zegel van de sportbolide, de Ford GT40, waarmee de circuitkampioen de 24 Uur van Le Mans in 1968 won.

Al wordt die Ford GT40 wat waarde en reputatie betreft, overklast door de Ferrari 250 GTO waarmee Lucien Brandt en Georges Berger in 1964 de toenmalige en iconische sportwagenrace Tour de France wonnen.  De bolide – waarvan er tussen 1962 en 1964 slechts 39 exemplaren van zijn gebouwd – is een fortuin waard, net door de combinatie van beperkte oplage, de looks, kracht en raceprestatie. In 2018 werd de “Beste Ferrari aller tijden” nog verkocht voor 48,4 miljoen dollar, wat de Italiaanse auto meteen een van de duurste wagens ter wereld maakt. 


Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top