HET ZESDE METAAL

Festivals | Het Zesde Metaal heeft van het West-Vlaams een rocktaal gemaakt. Al maakt het voor een rasverteller als Wannes Cappelle eigenlijk niet zoveel uit in welke woorden hij zijn verhalen over klein menselijk leed en grote wereldproblemen moet brengen. Hij is een sirene die zijn gehoor moeiteloos meesleept naar een plek waar schoonheid tijdloos is.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Elk nieuw album van het vijftal betekent een nieuwe evergreen. We hadden al ‘Ploegsteert’, ‘Gie, Den Otto En Ik’ en ‘Naar De Wuppe’. Daar is nu de oorwurm ‘Tid van Ton’ uit ‘Skepsels’ (2019) aan toegevoegd.

De soundtrack wordt ondertussen beetje bij beetje potiger. Het groepsgeluid zit vandaag ergens tussen The National, Damien Rice en Wilco.

ARTWORK
De hoes van ‘Skepsels’ is een houten portret van de Belgische kunstenaar Stefaan De Croock, ook bekend als Strook. ‘Ik heb alle platen van Het Zesde Metaal. Toen de groep mij benaderde voor het artwork van het nieuwe album, heb ik dus geen moment getwijfeld.’

Wannes Cappelle zag in 2017 een werk van De Croock op het straatkunstenfestival The Crystal Ship in Oostende. Hij was gecharmeerd door diens manier van werken. De Croock werkt namelijk met gevonden hout. Het enige wat hij verandert, is de vorm.

NOMINATIE

Artwork

PALMARES

2016 - Album
2016 - Auteur/componist (Wannes Cappelle)
2016 - Groep (nominatie)
2016 - Nederlandstalig (nominatie)
2015 - Muzikant (nominatie)
2015 - Nederlandstalig (nominatie)
2014 - Nederlandstalig (nominatie)


Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top