De tien favoriete platen van John Ghost

Muziek | 'Airships are organisms', zo heet de opvolger van John Ghosts debuutplaat 'For a year they slept'. Meteen goed raak, die twee, want de Engelse krant The Guardian gaf het album maar liefst vier sterren. Ook de Belgische muziekpers is enthousiast. Helemaal terecht.

Door MF

Deel dit nieuws

John Ghost is het jazzvehikel rond gitarist/componist Jo De Geest. De band vindt invloeden in jazz, rock en hedendaags klassiek. Dat resulteert in muziek waarin minimalisme, elektronica en een filmisch karakter de toon voeren. Ingenieus en toegankelijk tegelijk, waarin de geest van Steve Reich, Nils Frahm en Jaga Jazzist rondwaart.

Hail to the Thief - Radiohead

Jo De Geest: "Ik ben al sinds de jaren 1990 fan van Radiohead. Ik ben even gestopt met luisteren na ‘Kid A’, maar heb later de draad weer opgepikt en heb toen alle resterende albums er grondig doorgedraaid. ‘Hail To The Thief’ was de eerste, en die is blijven hangen. Op die plaat vind je steengoed studiowerk, sterke songs, en een mooie spanningsboog over het hele album. Het is complex, maar erg luisterbaar, en het heeft een dystopisch kantje waar ik van hou. Radiohead op zijn best voor mij!"

The Animal Spirits - James Holden

Jo: "Hier heb ik me nog maar vrij recent in verdiept, maar ik luisterde al langer naar enkele individuele stukken van die producer. Ik vind dit album geweldig! Het zit vol analoog geweld en mantra’s, en het doet bij momenten ritualistisch en etnisch aan. Ik heb me laten vertellen dat het is geïnspireerd op de minimalistische muziek van Terry Reilly; je hoort dat ook. De stukken hebben een verpletterende gelaagdheid en tonnen aan saturatie. De synths klinken bijna als motors of overstuurde gitaren. De muziek zit vol verassende ostinato’s."

A love supreme - John Coltrane

Jo: "Een meesterwerk in al zijn facetten! John Coltrane ontpopt zich tot een priester die een hoogmis opvoert, en vertolkt die in klanktapijten. Dit is intens, oprecht, energetisch, vol mantra’s, meeslepend, organisch, authentiek en het draait rond momentum! De muzikanten trachten volledig in het moment te kruipen en er alles uit te halen wat mogelijk is. Echt een geweldige luisterervaring als je de moeite neemt. Deze plaat is loslaten en ondergaan! Je hoort muren van klank die in golven komen opwaaien en weer wegebben. Deze plaat was ook een waar ‘statement’."

A Livingroom Hush - Jagga Jazzist

Jo: "Voor mij een iconische plaat! Het was eind jaren 1990 een eerste echte moderne kennismaking met een cross-over tussen elektronische muziek, rock en jazz. Erg goed uitgevoerd: het klinkt niet gekunsteld, maar heeft een sterke identiteit. Voor mij een perfecte samensmelting van allerlei invloeden, op de juiste manier georkestreerd en uitgevoerd, heel melodisch, songgericht en toegankelijk. Die plaat is gewoon blijven hangen doorheen de jaren en heeft me meermaals geïnspireerd."

The Party - Andy Shauf

Jo: "‘The Party’ is in mijn ogen een prachtig hedendaags popalbum! Goede songwriting, kwalitatief en intimistisch geïnstrumenteerd, eenvoudig, melancholisch zonder te zwaar te worden. En het heeft een sterk idee en een heldere conceptuele lijn. Voor mij straalt dit album kwaliteit af!"

00-237 Mag-I - Magic Malik

Jo: "Meesterwerk! Ongelooflijk virtuoos! Lange tijd grijs gedraaid! Magic Malik heeft als artiest een ongekende muzikaliteit en vrijheid. Hij schept een nieuwe wereld, vervormt, duwt en trekt aan de muziek, ontwricht, beweegt erover, kruipt erin, verandert… Het is een beetje als een worm die door de muziek kruipt en daardoor (door improvisatie) ook de muziek verandert. Malik probeert tussen de lijnen te bewegen. Hij zoekt de schemerzones op tussen duidelijkheid en onduidelijkheid. Elke keer als je luistert, ontdek je nieuwe ruimtes die schuilgaan in die muziek. Voor mezelf als muzikant heeft deze plaat veel lichtjes doen branden!"

Richafort: Requiem [in memoriam Josquin Desprez] – Huelgas Ensemble

Jo: "Ik ben nooit echt bezig geweest met vroege polyfonie, tot een tweetal jaar geleden. Ik ben bij die muziek terechtgekomen door een eerdere interesse in de muziek van latere polyfonisten als Arvo Pärt, Pavel Chesnokov en John Tavener. De muziek van Richafort dateert van rond de 15de eeuw. Voor mij kwam deze muziek – contradictorisch genoeg – verfrissend en vernieuwend binnen. De muziek lijkt buitenaards doordat we er tegenwoordig zo ver vanaf staan. Het zijn echo’s uit een ander tijdperk, hier meesterlijk geïnterpreteerd door Paul van Nevel. Het laat zich beluisteren als een lange, intense, meeslepende trip die je wegvoert van de realiteit. Door het gelaagde karakter gaat er heel veel schuil in de onderlagen van die muziek. Het vraagt wat dubbel luisterwerk, maar dat maakt het net heel boeiend."

Substrata – Biosphere

Jo: "Dit is een prachtplaat, die zowel het concrete als het elektronische klankspectrum ten volle onderzoekt: een symbiose van de echte wereld en toegevoegde fictie aan de hand van digitale bewerking. Dit album is beeldend en verhalend zoals een film dat is. Het draait om klanktextuur in relatie met de scène. Voor mezelf heeft deze plaat een nostalgische waarde: het was een van mijn eerste kennismakingen met impressionistische trekken in de muziek, onderzoek en klankverkenning tout court. Het is vaak een intense luisterervaring geweest, veel van het werk van Biosphere overigens."

Undercurrent – Bill Evans/Jim Hall

Jo: "Dit is een plaat die al lang meegaat. Ik heb deze ontdekt terwijl ik school liep aan de Jazzstudio in Antwerpen. Vreemd genoeg keert het beluisteren van dit album steeds terug in de herfst. Het ademt ook een beetje die sfeer uit. Het is in mijn ogen een heel intimistisch meesterwerk van twee genieën (Bill Evans aan de piano en Jim Hall op gitaar) die hier perfect zijn ingespeeld op elkaar. De muziek klinkt heel impressionistisch en schept vaak droombeelden. Een beetje zoals een schilderij dat doet."

Absolutely Free – Frank Zappa (and the mothers)

Jo: "Ik hou van de manier waarop Zappa over compositie nadenkt: hij maakt collages, springt vaak van de hak op de tak en schrijft doorgecomponeerde stukken met toch een groot songgevoel. Ook ben ik fan van zijn gebruik van ritmiek. Hij vertrekt vaak vanuit de tekst, die meestal erg grappig en complex is, en trekt de ritmiek die in de teksten zit door naar de muziek. Zo krijg je vaak heel interessante wendingen. Voor mij heeft deze plaat de perfecte verhouding tussen complexiteit, humor en muzikaliteit. Het is een snugger album. Ik hou zeker ook van het latere werk van Zappa, maar dit album geeft het vroege enthousiasme, de verbeeldingskracht en de creativiteit van de man prachtig weer. Dit verveelt geen moment!"

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top