Tien Belgische topproducers? Hier zijn ze!

Muziek | Belgische bands zijn hot. Sant in eigen land en alom bejubeld in het buitenland. Maar wie zit er achter de knoppen van pakweg de nieuwste van PEUK? Reena Riot? Faces on TV? Sennek? Belgische topproducers. Een greep uit het aanbod!

Door MF

Deel dit nieuws

Koen Gisen

De wederhelft van An Pierlé en het kloppende hart van studio La Patrie in Gent. Gisen produceerde al talloze platen, bijvoorbeeld van het experimentele Dans Dans, The Bony King of Nowhere, SCHNTZL, Flying Horsemen, Nordmann of The Black Heart Rebellion, en waagde zich onlangs met zijn eega aan een Nederlandstalig repertoire, met de song ‘Lieveling’ als resultaat. 

Jasper Maekelberg

Maekelberg passeerde hier al eens de revue als een van de in de gaten te houden aanstormende youngsters, maar de man heeft zijn sporen ook al herhaaldelijk verdiend als producer. Hij leerde de knepen van het vak in onder andere Motor Music en mocht zich al achter de knoppen scharen van Bazart, Tsar B, Warhola, Nordmann, Gabriel Rios, Soldier’s Heart en Jef Neve. In de gaten te houden, want naast producen laat hij zich ook opmerken als frontman en bezieler van Faces on TV. Het kon nochtans anders uitgedraaid zijn. “Ik deed eigenlijk heel intensief aan atletiek, al sinds het vierde leerjaar: vooral 400 meter sprint. Maar plots werd ik hevig gebeten door muziek en optredens. Die late uren vielen niet te rijmen met ochtendtrainingen." (DM, 2016)




Wouter Van Belle

Ooit vertelde Wouter Van Belle in een interview dat hij ‘de muziek van tegenwoordig allemaal eenheidsworst vond’. Woorden uit 2015. Gelden ze nog steeds? Misschien wel, maar de verscheidenheid wordt groter. Van Belle heeft daar als producer zelf aan bijgedragen, want je vindt ’s mans signatuur terug op een aantal Belgian classics. Eén daarvan schopt het ieder jaar weer tot de hoogste regionen van ‘De Tijdloze’ op Studio Brussel: ‘Mia’ van Gorki. Van Belle speelde – à l’improviste – het nu al iconische pianoriedeltje. En hij had de hand in de productie van talloze andere prachtige platen van Noordkaap, Axelle Red, Flip Kowlier, Novastar ... e tutti quanti. 

Staf Verbeeck

Was lang de eigenaar van de befaamde Jet Studio’s in Brussel, een plek die historie ademt en waar in lang vervlogen tijden menig jazzorkest opnames maakte. Jet Studio moet zowat alle grote (en kleinere) Belgische muzikanten gezien hebben, en Staf ook. Ondertussen is hij de eigenaar van Stiff Studio en nog steeds veel gevraagd. Als technieker zat hij al samen met Calexico, Will.I.Am, BRNS, Bed Rugs, Melanie De Biasio, Selah Sue en talloze anderen. Daarnaast doceert hij audio-engineering aan de muziekacademie van Geel en aan de SAE in Brussel.

Wouter Vlaeminck

Voerde ooit de geleden van het postrockensemble Tomàn aan, maar is nu vooral druk in de weer als toetsenist bij Absynthe Minded en als producer. Vlaeminck produceerde bijvoorbeeld de eerste platen van Raketkanon en Kapitan Korsakov en zat achter de knoppen van onder andere muziek van Portland, Renée, The Guru Guru, Falling Man, Dandy Davy Barely Autumn, Ansatz der Maschine en het Chinese Wang Weng, waarvoor hij even naar China op en af ging. En hij werkt ook als geluidskunstenaar voor Studio Brussel. Van veel markten thuis. 

DeeWee

Over de broertjes De Waele valt heel veel te zeggen. Dat ze verantwoordelijk zijn voor het wereldwijde succes van mash-ups, bijvoorbeeld. Of dat ze steeds de vinger aan de pols hebben wat muzikale ontwikkelingen betreft. Harde werkers ook. Ten bewijze daarvan? De prachtige studio die ze bouwden in Gent, die niet enkel onderdak biedt aan een paar duizend platen, maar ook dienst doet als recordingbunker. Ze nemen er niet enkel hun eigen platen op, maar helpen ook anderen om hun muzikale dromen te verwezenlijken, zoals Charlotte Adigéry, Asa Moto, Philipi & Rodrigo, Tiga, Das Pop ... 

Peter Van De Veire

Neen, niet de radioman Peter Van de Veire, maar – zoals-ie genoegzaam bekend staat – de Steve Albini van Gent. Van De Veire is de trotse eigenaar van The Yellow Tape, een eigenhandig gebouwde studio in seventies-feel, waar het kruim van de Belgische underground zijn temporele muzikale heimat vindt. Van de Veire is zelf zo oldskool als de Cebo’s aan zijn voeten en verkiest analoog boven digitaal, tape boven computer. Een passie die hij deelt met bands als Fifty Foot Combo, The Glücks, Paul Couter, Transcode, 44 Venom, Lee & The Lovedaddies, Id!ots ...

Jo Francken

Een van dé hotste Belgische producers die zijn naam al zag verschijnen tussen de credits op albums van Joost Zweegers, Axelle Red, Noordkaap, Monza, DAAU en talloze anderen. Maar ook Jo Francken is ooit klein begonnen en heeft zich stelselmatig bekwaamd in het producen van andermans platen. En wat lezen we op zijn site? “As a producer it is my goal to serve the artistic and personal vision of every artist I work for.” Prachtig toch! Een van zijn laatste wapenfeiten? ‘Cigar’ van Tamino. En je weet hoe het Tamino vergaan is: van bedeesde solo songwriter tot open posterboy. Francken had ook een hand in deze: 

Jeroen 'Papillon' De Pessemier

Bijzonder veelzijdig, this rascal. Begon ooit bij Bolchi (met Lady Linn op zang) en produceerde een paar hits, tot hij de liefde voor de bas ontdekte (beats!) en hielp om The Subs boven de doopvont te houden. Naast talloze producties voor The Subs zat ‘Papillon’ ook achter de tafel bij Lady Linn, Charlotte de Witte, The Van Jets en – onlangs nog – Oscar and The Wolf. De Pessemier daarover: “Mijn eerste indruk? Ofwel is die kerel verschrikkelijk arrogant. Ofwel ontzettend verlegen.” De allereerste kennismaking met de frontman van Oscar and the Wolf zal Jeroen De Pessemier niet licht vergeten. In zijn kenmerkende enthousiasme sprong de zotskap van The Subs onverhoeds voor de neus van Max Colombie, in de backstage van Les Ardentes. De boomlange zanger wist zich niet meteen een houding te geven en draaide zich dan maar wat schutterig in een andere richting. (GVA, DM, 2017) 

Jean-Marie Aerts

Wie is verantwoordelijk voor een van de hotste licks/riffs ooit in de Belgische muziekgeschiedenis? Jean-Marie Aerts tekende verantwoordelijk voor de jachterige gitaar in TC Matics ‘Oh la la la’. En verder: producen! Voor TC Matic (of course!), Absynthe Minded, Gorki, MIRA, Kris De Bruyne, Elisa Waut, Jo Lemaire... en het fantastische Urban Dance Squad (het baanbrekende ‘Mental Floss for the Globe’). Zijn eerste productie dateert alweer van 1976 (!!): ‘Big Bill’, de man achter de evergreen ‘enen mee esp, enen mee kees’.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top