Ook e-sport is sport!

Door MediaForta

Deel dit nieuws

In tegenstelling tot wat je zou kunnen denken heeft e-sport niet altijd betrekking op het spelen van sportgames. Maar je hebt wel een flinke dosis talent en veel oefening nodig. Sinds enkele jaren kunnen de beste spelers zelfs geld verdienen aan e-sport. En dat motiveert gamers wereldwijd om beter te worden. Wat, waar en hoe? Dat lees je in dit dossier.

Geld verdienen

"Je zou beter gaan sporten of werken in plaats van in de zetel voor je scherm te hangen. Zo zal je later geen geld verdienen": we kennen allemaal deze preek die ouders hun pubers geven. Maar de realiteit zou er wel 's anders kunnen uitzien. Wereldwijd zijn er vandaag de dag miljoenen gepassioneerde fans en minstens duizenden mensen die geld verdienen dankzij hun talent voor videogames. Bij e-sport vind je hetzelfde ecosysteem als bij gewone sport terug: internationale wedstrijden met tornooien en publiek, federaties, spelers met sterrenstatus, duizenden fans van een team of een speler, sponsors, enzovoort. De grote ontmoetingen worden op tv of het web getoond en de providers bieden tegen elkaar op om de exclusieve rechten te verwerven.

Ook de multinationals doen mee

Cybergigant Amazon betaalde bijna een miljard dollar voor Twitch, een streamingservice die is gespecialiseerd in e-sport. Red Bull sponsort teams in verschillende landen. Idem dito bij Adidas, dat meer doet dan enkel geld bieden, maar de spelers van enkele teams ook kleedt. Coca-Cola sponsort dan weer verschillende toernooien, waaronder de eCopa Coca-Cola in Noorwegen, Denemarken en Frankrijk. Waarom zijn grote merken in deze niche geïnteresseerd? Er is uiteraard een publiek. Dat wordt op ongeveer 400 miljoen fans berekend. Niet slecht, maar peanuts in vergelijking met de wereldbeker voetbal bijvoorbeeld. Het grote verschil zit hem in de leeftijd van de e-sportfans.

Plaats voor jong geweld

22, 21, 20, 24 en 23 jaar: dat is de top vijf leeftijd van de e-sportaanhangers. Duidelijk een jong publiek dus! De eerste veertigjarige vind je pas op de 28e plaats. Nog meer dan in de gewone sport, moet je jong zijn om het leiderschap weg te kapen. Niet alleen de spelers zijn jong, ook het publiek bij de wedstrijden is dat. Een gedroomde doelgroep voor adverteerders!

Tornooien, maar ook streaming

Gezien er geen grote e-sportevenementen in België zijn, beginnen heel wat gamers bij ons hun carrière met streaming: ze filmen zichzelf terwijl ze live spelen en helpen andere spelers te begrijpen hoe ze bepaalde valkuilen kunnen ontwijken, hoe ze een tegenstander kunnen verslaan, enzovoort. Als ze dat goed doen, bouwen ze snel een publiek op dat hen volgt en hun hulp inschakelt of advies vraagt. Een goede manier om te beginnen is het platform Twitch.tv. Elke gamer kan hier zijn games delen of die van anderen bekijken. Dankzij het partnershipsysteem kan een gamer geld verdienen zodra hij 4 à 5.000 volgers heeft. Hij kan daarnaast ook geld van zijn fans krijgen, bijvoorbeeld via het participatief financieringsplatform Patreon.

Geslacht en nationaliteit

Op de Olympische Spelen gaan vooral de Verenigde Staten, China, Groot-Brittannië en Rusland met de medailles aan de haal. In de e-sport ziet het klassement er enigszins anders uit. In 2017 gingen de grootste sommen naar spelers uit China (meer dan 67 miljoen dollar), de Verenigde Staten, Zuid-Korea, Zweden en Denemarken. België bekleedt ongeveer de 40ste plaats op de wereldranglijst en verdiende ongeveer 900.000 dollar. Onze beste vertegenwoordiger is Adil Benrlitom (foto): hij is 23 en lid van het EnVyUs-team. Hij haalde in 2017 zo'n 220.000 dollar op dankzij zijn expertise in Counter Strike: Global Offensive. Hij wordt gesponsord door FinalMouse en Gaming-tech.net. Wereldwijd is de meest winstgevende speelster de Canadese Sasha Hostyn. Haar passie voor StarCraft leverde haar iets minder dan 200.000 dollar in 2017 op.

Het equivalent van Federer, Hamilton of Froome

Hij heet Kuro Takhasomi, bijnaam Kuroky. Deze 25-jarige Duitser domineert de wereldranglijst op het vlak van geldprijzen in de e-sport. Hij is de wereldwijde nummer één. In 2017 heeft hij ongeveer 2,4 miljoen dollar gescoord dankzij zijn successen in "Dota 2". Nummer 2 en 3 zijn de Jordaanse Amer Barqawi en de Amerikaanse Saahil Arora, die hetzelfde spel spelen en de afgelopen twaalf maanden respectievelijk 2,3 miljoen en 208.000 dollar verdienden. Nog even meegeven dat het hier enkel om "prize money" gaat, geld dat wordt toegekend wanneer een toernooi wordt gewonnen. De potentiële verdiensten zijn nog veel groter: net zoals "echte" topsporters worden e-sporters gesponsord door grote merken. En er wordt ook flink onderhandeld: een team is bereid grof geld op tafel te leggen om een talent uit een ander team weg te kapen. Heeft PSG Neymar gekocht? Wel, hetzelfde komt ook in de e-sport voor.

Games waarmee je veel geld kan verdienen

In het echte leven kan een badmintonspeler slechts dromen van wat Federer of Nadal met tennis verdienen. Dat is bij e-sport niet anders. Vandaag verdien je het meest met Dota 2, League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, StarCraft II en Heroes of the Storm. Lager in het klassement vinden we Halo, World of Warcraft en andere Call of Duty-games terug. FIFA 17 staat slechts op de ... 17e plaats.

De grote internationale toernooien

Net zoals tennisspelers of golfers brengen e-sporters hun tijd in vliegtuigen en hotels door en gaan ze van het ene naar het andere toernooi. Er is wel altijd ergens ter wereld een toernooi. De belangrijkste data in 2018 zijn de Evolution Championship Series (EVO) die van 3 tot 5 augustus in Las Vegas doorgaan voor fans van gevechten. De precieze datum van Blizzcon kennen we nog niet maar specialisten van World of Warcraft, Overwatch of StarCraft (allemaal titels van Blizzard) kunnen alvast eind oktober een ticket naar Californië boeken. Van 29 augustus tot 2 september ontmoeten de beste teams van Counter Strike:Global Offensive elkaar tijdens de DreamHack Masters in Stockholm. Voor fans van Dota 2 is er The International, het meest winstgevende toernooi onder de e-sporten. In 2017 vertrok het winnende team met bijna 11 miljoen dollar. Dit zijn slechts vier voorbeelden maar er zijn er nog veel meer. Er komt in 2018 trouwens ook nog een speciaal event ter gelegenheid van de Olympische Spelen.

En de gouden medaille gaat naar...

In februari, enkele dagen vooraleer de Winterspelen van start gaan, organiseert Intel een Starcraft II-toernooi in gaststad PyeongChang. Als een dergelijke grote naam het initiatief Intel Extreme Masters op poten zet, is dat meer dan een fait divers. Vooral ook omdat het doorgaat in een land waar e-sport zowat tot nationale godsdienst is verheven en omdat het kan rekenen op de steun van het IOC. Het IOC wil trouwens van dit event gebruikmaken om het fenomeen nauwkeurig te bestuderen. Er wordt zelfs in de wandelgangen gefluisterd dat de leden van het Internationaal Olympisch Comité zouden spelen met het idee om e-sport op te nemen als sport van de Spelen. Maar er zouden voorwaarden zijn. Zo zouden games die de waarden van de Spelen in het gedrang brengen (lees: te gewelddadige games) worden uitgesloten. Ze zijn waarschijnlijk vergeten dat ook boksen, sinds 1904 een Olympische sport voor mannen en sinds 2012 voor vrouwen, niet bepaald een theekransje is. Er zou ook een organisatie moeten komen die doping en weddenschappen controleert. Gamers zullen met andere woorden morgen nog niet met een Olympische medaille naar huis terugkeren. Maar we kijken alvast uit naar Parijs in 2024.

Hoe word je een professionele gamer?

Succes komt niet toevallig. Niet bij traditionele sporten, en ook niet bij e-sport. Je moet dus niet alleen talent hebben maar ook fenomenaal veel zin hebben om de duur, de beperkingen, de discipline en de moeilijkheden van de trainingsessies te ondergaan. Men haalt vaak het voorbeeld van Lee Sang-Hyeok (foto) aan. Deze 17-jarige Zuid-Koreaan liet zijn familie en school achter om in Seoel tien à twaalf uur per dag te trainen en zijn techniek te verfijnen. Dat zullen leuke gesprekken met zijn ouders zijn geweest! Zomaar stoppen met studeren houdt natuurlijk veel risico in. In zijn geval liep het goed af: hij is een van de wereldtoppers van "League of Legends". Maar hoeveel anderen hebben hetzelfde geprobeerd en zijn gefaald? Je moet echt wel sterk zijn om niet met je vrienden op stap te gaan, door te zetten als je een dip hebt of heel erg moe bent. Bovendien is het oefenen maar één aspect van de voorbereiding. De allerbesten investeren ook nog 's veel tijd in het bekijken en analyseren van het spel van hun tegenstanders. Of geven zich over aan concentratieoefeningen.

Oppassen voor tendinitis

Een topsporter is kwetsbaar. Niet zozeer mentaal maar wel fysiek. Kijk maar 's hoe voetballers kreunen van de pijn op het veld... Nee, even serieus: we hebben het nu over echte lichamelijke problemen. E-sporters gebruiken uren aan een stuk dezelfde spieren en dezelfde lichaamsdelen aan een razendsnel tempo. Ze kunnen op elk moment een blessure oplopen. Het herstel kan heel lang duren en soms zelfs nooit komen. De nachtmerrie voor gamers is tendinitis. Vooral als die altijd terugkomt. Dit probleem kan zelfs het einde van hun carrière betekenen. Ook al zijn ze dan nog maar 20 jaar oud.

De oorlogsspier

Als je uren aan een stuk een gamestick vasthoudt, worden de handen en de pols op een onnatuurlijke manier gebruikt. Dat kan leiden tot het carpaaltunnelsyndroom waarbij de middelste zenuw ter hoogte van de pols gekneld wordt. Dit heeft verstrekkende gevolgen: deze spier staat in voor de gevoeligheid van de zachte kant van de duim, wijsvinger en middelvinger en het bewegen van bepaalde spieren van de duim. Het leidt tot pijn (soms heel erg) maar is ook een dramatische handicap voor de speler. Afhankelijk van de ernst moet men fysiotherapie volgen of zelfs een operatie ondergaan. Elk jaar krijgen 25.000 Belgen last van het carpaaltunnelsyndroom. Maar maak je geen zorgen: het zijn niet allemaal gamers! Hoe kan je het risico op dit syndroom vermijden? Overgewicht vermijden en tabak verbannen zijn al een goed begin.

Als het tijd is om de stick in de ring te gooien

De carrière van een e-sporter is niet per se gedaan als hij om de een of andere reden stopt met gamen. Sommigen worden trainer, anderen commentator van wedstrijden. Net zoals in het echte leven komt het erop aan bekendheid op te bouwen tijdens de goede jaren: een goede reputatie uitbouwen, zijn expertise aantonen en dus je eigen legitimiteit vestigen. En daarna moet je betrokken blijven.

Standard is de eerste... voor Anderlecht

In mei 2017 werd Standard de eerste Belgische voetbalclub die een professionele e-sporter aanwierf. Het doel: het team vertegenwoordigen tijdens nationale en internationale FIFA-toernooien. De bazen van Sclessin sloegen hun slag toen ze Julian Albiar Fernandez, alias Twikii, in huis haalden. Op zijn 27ste is hij drievoudig Belgisch kampioen van FIFA en hij heeft al tal van wedstrijden in binnen- en buitenland gewonnen. Zoals elke "echte" speler kreeg hij een rugnummer: nummer 77. Enkele maanden later verwelkomde Sporting Anderlecht Zakaria Bentato (21 jaar) na een lange rekruteringscampagne waaraan 3.000 gamers deelnamen.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top