De 10 meest verkochte cabriolets in België

In 2010 werden bijna 11.000 cabriolets verkocht. Dat is 2 % van de totale omzet. Zo'n 45 % had een benzinemotor en 55 % een dieselmotor. Maar hier gaat het niet over motoren, maar wel over daken. De daken van deze wagens zijn meestal gemaakt van stof, alhoewel ze de afgelopen vijftien jaar geleidelijk harder werden. Verschillende merken kiezen tegenwoordig voor een hard en opvouwbaar materiaal in de vorm van panelen. De verzekeraars hebben inderdaad liever een hardtop dan een dak dat gemakkelijk wordt gesch

In 2010 werden bijna 11.000 cabriolets verkocht. Dat is 2 % van de totale omzet. Zo'n 45 % had een benzinemotor en 55 % een dieselmotor. Maar hier gaat het niet over motoren, maar wel over daken. De daken van deze wagens zijn meestal gemaakt van stof, alhoewel ze de afgelopen vijftien jaar geleidelijk harder werden. Verschillende merken kiezen tegenwoordig voor een hard en opvouwbaar materiaal in de vorm van panelen. De verzekeraars hebben inderdaad liever een hardtop dan een dak dat gemakkelijk wordt gescheurd met een mes of een ander scherp voorwerp. Omdat de lente eraan komt, vind je hier een overzicht van de tien best verkochte cabriolets.

1. Peugeot 308 CC: hardtop!

De Peugeot 308 CC zal in de komende maand april een paar verbeteringen presenteren. De buitenkantlijnen werden geretoucheerd, zowel aan de voorkant, als aan de zij- en achterkant, om het karakter van de auto te benadrukken. Binnenin krijgt de cabriolet een nieuw dashboard en een verbeterde afwerking. De prachtig gevormde stoelen brengen een nieuw comfort met het 'Airwave'-systeem dat heerlijke warme lucht in je nek blaast. De wagen beschikt over 6 airbags.
Technisch werd de CO2-uitstoot verlaagd en dit door onder andere een gewichtsreductie van ongeveer 25 kg, banden met lage rolweerstand, enzovoort.
Er komt binnenkort een nieuwe 1.6 HDi-versie (112 pk) met microhybridetechnologie (Stop & Start, omkeerbare dynamo, terugwinning van energie tijdens het afremmen). Deze versie verbruikt 15 % minder in de stad en verlaagt de CO2-uitstoot in een gehomologeerde cyclus met 5 g/km. De 308 CC 1.6 e-HDi stoot 104 g/km CO2 uit in handgeschakelde transmissie en 98 bij een automatische versnellingsbak.

2. Peugeot 207 CC: hard dak!

Sinds begin maart heeft ook de Peugeot 207 CC enkele wijzigingen ondergaan: alle versies zijn nu uitgerust met mistlampen en in carrosseriekleur gespoten stootlijsten met een chromen sierstrip. De wagen is ook beschikbaar met nieuwe motoren met een verlaagde CO2-uitstoot, maar de '98g' is wel gereserveerd voor de sedan. De 207 had in de zomer van 2009 al een grote facelift ondergaan, zowel aan de buitenkant als mechanisch. 

3. BMW 1-reeks met een stoffen dak!

Als logische uitbreiding arriveerde BMW reeks 1 Cabriolet in 2008 als vijfde variant van de reeks, na de vijfdeurs, de driedeurs, de sedan en de coupé. Het stoffen dak opent en sluit in 22 seconden. Het mechanisme werkt bij een maximumsnelheid van 50 km/u, wat betekent dat je gemakkelijk het dak open en dicht kan doen in de stad. De wagen beschikt over een luik met skizak (in optie) dat in verbinding staat met de bagageruimte aan de achterkant. Zelfs wanneer het dak open is, kan je twee golftassen of twee snowboards vervoeren. De BMW EfficientDynamics-systemen zijn in verschillende mate aanwezig in alle modellen, afhankelijk van de motor. De achterwielaandrijving en krachtige motoren geven een uitzonderlijk rijplezier.
De BMW 135i Cabrio (6-cilinder twin-turbo 306 pk), topmodel in de reeks, wordt standaard geleverd met het gewijzigde M-aerodynamicapakket en de ophanging van de M Sport afkomstig van de M Pack Sport.

4. Audi A3: zacht dak!

De Audi A3 Cabriolet werd in het voorjaar 2008 op de markt gebracht. De wagen bestaat met vijf verschillende motoren: twee benzinemotoren en drie TDI, die kracht en efficiëntie combineren. De beschikbare vermogens gaan van 105 tot 200 pk. De automatische Stronicversnellingsbak met twee koppelingen brengt het vermogen op een vierwielaandrijving.
Audi is trouw gebleven aan zijn beroemde lijngedrag: de A3 Cabriolet beschikt ook over een klassiek stoffen dak. Dit wordt gespannen over een beweegbaar metalen frame, dat zowel een optimale pasvorm als een perfecte afdichting garandeert. Bovendien heeft de cabriolet een coupésilhouet. De grote achterruiten met efficiënte ontdooiing geven een uitstekend zicht. Audi biedt z’n stoffen dak in twee versies: semiautomatisch of volledig automatisch. In beide gevallen opent het razendsnel in amper negen seconden!

5. Mini: softtop!

In het voorjaar 2004 kwam de Mini Cabriolet op de markt. Dat was drie jaar na de Mini sedan. Maar het is pas sinds de zomer 2010 dat de Mini Cooper D Cabriolet eindelijk over de nieuwe turbodieselmotor beschikt. De Mini Cooper Convertible D sprint van 0 tot 100 km in 10,2 seconden en bereikt een topsnelheid van 194 km /u. Dit gaat gepaard met een gemiddeld brandstofverbruik van 4,0 liter per 100 kilometer volgens de Europese cyclus en met een CO2-uitstoot van 105 gram per kilometer. Deze motor kwam ook samen met significante esthetische veranderingen.

6. Audi A5: softtop!

Net als alle andere cabrioletmodellen van Audi is de Cabriolet A5, gelanceerd in het voorjaar van 2009, voorzien van een klassieke stoffen softtop. Deze is aanzienlijk lichter dan een stalen dak, wat het totale gewicht van de wagen vermindert en tegelijkertijd een lager zwaartepunt geeft. Bovendien neemt het stoffen dak, eenmaal ingevouwen, aanzienlijk minder ruimte in dan een hard dak. Dit geeft het voordeel van een grotere bagageruimte en een lichtere look van de achterzijde van de auto. Op de A5 slaat het dak zich op onder een zeer compact en rigide deksel, dat slechts enkele centimeters hoog is en 60 van de 380 liter van het kofferbakvolume inneemt.
Kleine ventilatoren en een verwarmingssysteem (er komt warme lucht op je nek) op de stoelen bieden een extra welzijn van hoge standaard. De wagen is leverbaar in negen verschillende motoren, met een reactief chassis en een brede waaier aan opties. Dit maakt van de A5 een van de meest aantrekkelijke cabriolets van het middensegment. Het topmodel van de nieuwe cabrioletreeks is de Audi S5 Cabrio. Deze beschikt over een drieliter V6 turbobenzinemotor met directe injectie (333 pk!)

7. Volvo C70: hardtop!

In 2009 trad de nieuwe Volvo C70 toe tot het kamp van de stalen daken met een ingenieuze driedelig wegklapbare top. Om het dak te openen of te sluiten moet de auto wel stilstaan en heb je 2 verticale meters ruimte nodig. Het kofferdeksel heeft twee modi: eentje als overgang naar het dak en een andere om de toegang te geven tot de kofferbak. Het feit dat er geen vast dak is, werd grotendeels gecompenseerd door structurele versterking en geavanceerde technologie zoals robuuste metalen hoepels die de passagiers beschermen indien de wagen overkop gaat. De hoepels worden geactiveerd door een gyroscopische sensor en zijn bovendien uitgerust met kleine metalen spikes die het glas kunnen breken wanneer het dak gebruikt wordt. Dit garandeert een maximale bescherming.
De C70 beschikt bovendien over moderne motoren en geavanceerde technologieën om de CO2-uitstoot te verminderen. De Volvo combineert dus hoge prestaties met een lagere milieu-impact. De C70 is leverbaar met vijf verschillende motoren: drie benzine- en twee dieselmotoren.

8. BMW 3 reeks: hard dak!

BMW lanceerde in het midden van de jaren ‘80 in de tweede generatie van de reeks 3 een cabriolet met een zachte top. In maart 2007 bracht de constructeur een cabriolet met een hardtop op de markt. Er was toen in stijl niet veel verschil meer tussen het coupémodel en de cabriolet. Met z'n grote ramen en panoramisch uitzicht heeft de cabriolet ook een coupélook.
De lichte driedelige dakconstructie ontvouwt automatisch in slechts 23 seconden en verdwijnt nog sneller, in 22 seconden, in de kofferbak van het open model. Dit driedelig dak kan je in alle seizoenen gebruiken. Het biedt bovendien een uitzonderlijk akoestisch comfort voor de inzittenden. Zodra de hardtop ingetrokken is, kunnen de bestuurder en voorpassagier genieten van de buitenlucht, in optimale omstandigheden door de lage lijn en de korte voorruit. Dit geeft een gevoel van maximale vrijheid. De voorruit staat op een goede afstand van het hoofd van de bestuurder en de voorpassagier zodat de zonnestralen en de wind gemakkelijk binnenkunnen. Wat motoren betreft heb je keuze uit bijna het hele gamma, van de viercilinder tweeliterdiesel  tot de V8 met een 420 pk vermogen.

9. BMW Z4: roadster met hardtop!

De BMW Z4 is de eerste en enige roadster (2 zitplaatsen) in onze top 10 van cabriolets. De wagen kwam op de markt in december 2008 en tot algemene verbazing koos de constructeur voor een hard dak, net zoals Mercedes met de SLK. Het is de enige wagen in z'n segment met de klassieke roadsterproporties en een zittende positie in de buurt van de achteras, met een achterwielaandrijving en een automatische hardtop. Als het dak ingeschoven is, biedt de tweezitter een intens contact met de zon en de wind. Als het dak gesloten is, bereikt de wagen het comfortniveau van een sportcoupé in het prestigesegment.
De wegklapbare hardtop, gemaakt uit twee lichte aluminium rompen, vouwt zich op in 20 seconden in een kleine ruimte op de achterbank. Dankzij z'n harde dak beschikt de Z4, vergeleken met z'n voorganger, over grotere zijruiten (+40 %), een grotere achterruit en de algemeen zichtbaarheid is met 14% toegenomen. De achterruit van de hardtop wordt ook elektrisch verwarmd en de vier zijruiten van de nieuwe BMW Z4 zijn individueel inschuifbaar. De enige stap die BMW nog niet heeft durven zetten, is een dieselmotor onder de lange motorkap van z'n Z4 te bouwen: je kan dus enkel kiezen tussen een zescilinder van 2.3, 3.0 en 3,5 liter met EfficientDynamics-ontwikkelingen. Deze geven zeer goede prestaties en een respectabel verbruik.

10. Renault Megane: glazen dak!

De nieuwe Renault Megane Coupé-Cabriolet, geïntroduceerd in mei 2010, onderscheidt zich ten opzichte van z’n concurrenten door het enorme glazen schuifdak! Dit was al populair om de helderheid en zichtbaarheid op de vorige versie, maar was dan wel in optie. Tegenwoordig komt het glazen dak standaard op de nieuwe generatie. Het is zelfs 10 % groter dan de vorige versie. Z’n sombere tint en afwerking rond de voorruit in chroom en de riem van de passagier geven aan de Renault een vleugje luxe. Het glazen dak is een werkelijke band tussen de coupé en de cabriolet en verlengt het plezier dankzij meer licht binnenin en een gevoel van ruimte en vrijheid. Dit gevoel wordt nog geaccentueerd door de positie van de bovenrail van de voorruit die met 6 cm werd vooruitgeschoven ten opzichte van de vorige generatie.Voor een optimale lichtfiltratie in de auto werd het glazen dak behandeld tegen zonlicht met gehard glas met coëfficiënt 35. Er is bovendien nog een parasolgordijntje vastgemaakt aan de achterste balk om de inzittenden volledig tegen de zon te beschermen. Vergeleken met het stoffen dak biedt het glazen schuifdak een thermisch en akoestisch comfort dat gelijkwaardig is aan dat van een sedan, maar ook een betere bescherming tegen vandalisme. Bovendien zorgt een hard dak voor een betere inruilwaarde. Dit zijn nog argumenten om de controverse tussen aanhangers van de hardtop en de verdedigers van de softtop te voeden.

Nieuws

Bekijk alles
Top