×
×

Veelgestelde vragen

Glasvezel tot in uw bedrijf

Selecteer het onderwerp van uw vraag:
Ga terug naar de glasvezel pagina

Wat is glasvezel?

Wat is glasvezel?

Glasvezel is de technologie van de toekomst en maakt gebruik van licht om signalen te transporteren. Het is dus een pak sneller dan de traditionele koperkabels. Het laatste stukje, van de straat tot in uw bedrijf was nog traditioneel bekabeld. En daar brengen we verandering in zodat u kan genieten van de beste mogelijke netwerkervaring. Een groot deel van ons Proximus-netwerk bestaat vandaag al uit glasvezel. Dankzij glasvezel beschikt u over een ultrasnelle internetverbinding, zonder kwaliteitsverlies, en dat ongeacht het aantal mensen of toestellen dat tegelijkertijd surft.


Installatie

Heb ik nieuwe of extra apparatuur nodig om de voordelen van glasvezel te kunnen genieten?

Proximus voorziet gratis alle apparatuur die nodig is voor het ontvangen van het glasvezelsignaal, namelijk:

  • o Het aansluitdoosje om de glasvezel in het gebouw te brengen (de ONTP).
  • o Een optische modem (de ONT) die het lichtsignaal omzet naar een digitaal signaal.

Van daaruit kunt u een router aansluiten in functie van de oplossing die u hebt gekozen.

Zal ik tijdens de werken veel ongemak ondervinden?

Voor werken op openbaar domein:

  • Als een sleuf moet worden gemaakt, moeten we de stoep over een lange afstand openen. De toegang tot uw gebouw zal door onze partner die de werken uitvoert, worden gegarandeerd met een brug.
  • Het is echter niet altijd nodig om een sleuf te graven. In dat geval is het ongemak zeer beperkt.
Wat is een site survey?

De site survey houdt in dat de aannemer aangesteld door Proximus, samen met de verantwoordelijken van uw vestiging ter plaatse komt bepalen welke werken nodig zijn op privédomein (binnen en buiten uw gebouw) en hoe de route naar ons netwerk zal lopen. Achteraf krijgt u een site survey-rapport met de afspraken en details over de installatie. Dit rapport moet door u goedgekeurd worden. Ook de goedkeuring van de eventuele eigenaar van het gebouw is noodzakelijk.

Kunnen we onze aanvaarding ongedaan maken wanneer blijkt dat er kosten zijn voor bepaalde werken?

Jazeker, u beslist zelf of u op glasvezel wil worden aangesloten. Uiteraard moeten wij uw beslissing kennen voor de werken aanvatten.


Timing

Wanneer kan ik over glasvezel beschikken?

Bekijk hier of u nu al, of binnenkort, kunt genieten van de voordelen van glasvezel.


Aanbod

Welke diensten kan ik met mijn glasvezellijn gebruiken?

U kunt alle diensten gebruiken die op dit ogenblik beschikbaar zijn op onze koperlijnen.
Glasvezel is een toegangstechnologie voor onze volledige portfolio, spraak zowel als data, maar met een betere kwaliteit dankzij meer bandbreedte en minder latentie.
Glasvezel is ideaal voor applicaties die veel bandbreedte nodig hebben, zoals videosamenwerking, cloudintegratie, Internet of Things, enz.
Glasvezel is future-proef: u hoeft geen nieuwe investeringen te doen wanneer u meer bandbreedte nodig hebt. De capaciteit van de bestaande glasvezelverbinding kan gemakkelijk aangepast worden.


Tarieven

Hoeveel kost de aanleg van een glasvezelaansluiting?

Proximus rolt zijn glasvezelnetwerk uit in België in verschillende fases. In de periode van de uitrol van het glasvezelnetwerk in uw straat is de aansluiting tot in uw bedrijf gratis (voor de eerste 50 m) als u een Proximus glasvezeldienst laat activeren op de lijn. Voor meer info over de concrete voorwaarden kunt u contact opnemen met uw Customer Support Officer of bellen naar het nummer 0800 22 200.

Vanaf welk ogenblik begin ik te betalen voor mijn glasvezeloplossing?

Vanaf het ogenblik dat uw diensten geactiveerd worden.


Compatibiliteit

Kan ik mijn IP-adres behouden wanneer ik overstap op glasvezel?

Ja, u kunt uw vaste IP-adres behouden.

Kan ik mijn betaalterminal aansluiten wanneer ik overstap op glasvezel?

Recente betaalterminals (wifi, IP, mobiel) werken op glasvezelconnectiviteit. Enkel oude PSTN-terminals moeten verder worden onderzocht.

Kan ik mijn telefooncentrale (PABX) behouden wanneer ik overstap op glasvezel?

Het antwoord hangt af van de huidige technologie van de telefooncentrale:

  • Een gecertificeerde IP -telefooncentrale werkt naadloos op koper- en op glasvezel-IP-connectiviteit.
  • Een niet-gecertificeerde IP-telefooncentrale zal werken, maar er is zowel op koper- als glasvezel-IP-connectiviteit een IP-2-IP SBC nodig.
  • Een ISDN-telefooncentralemoet worden geconverteerd naar IP of heeft een ISDN-to-IP-convertor nodig.
  • Oude PSTN- telefooncentrales werken noch op koper-, noch op glasvezel-IP-connectiviteit.
Kan ik mijn alarmsysteem behouden wanneer ik overstap op glasvezel?

Dat hangt af van de manier waarop uw alarmsysteem is aangesloten:

  • Is uw alarmsysteem aangesloten via wifi? Dat is geen probleem, maar uw installateur moet de alarmterminal herconfigureren.
  • Is uw alarmsysteem aangesloten op de internetlijn? U hoeft niks te doen.
  • Is uw alarmsysteem aangesloten op het mobiele netwerk? U hoeft niks te doen.
  • Is uw alarmsysteem aangesloten op een aparte analoge lijn? U hoeft niks te doen, het blijft op die lijn werken.

Contact

Waar kan ik terecht met mijn vragen over de stand van zaken van mijn project?

Voor meer details over de status van uw project kunt u contact opnemen met uw Customer Support Officer of bellen naar het gratis nummer 0800 22 500.

Waar kan ik terecht met mijn vragen of eventuele klachten over de straatwerken?

Voor meer gedetailleerde informatie of klachten over de werken zelf kunt u terecht op het gratis nummer 0800 14 553.

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!