Fixed Mobile Unification (FMU) beheren

Met FMU kun je eenvoudig al je mobiele oproepen net zoals vaste oproepen beantwoorden en toch nog alle functionaliteiten van je telefooncentrale gebruiken. Beheer FMU via de applicatie of op de MyProximus website.


Applicatie

De app downloaden en installeren

Om FMU op je smartphone te gebruiken, download en installeer de app, beschikbaar voor Android en iOS.

Je kunt ook de gebruikershandleiding downloadenNieuw venster.

Bepaalde instellingen kunnen enkel door je beheerder gewijzigd worden.

Als je je status of planning niet kunt wijzigen, raadpleeg je beheerder om deze opties te activeren.

  1. Download en installeer de app.

    Play Store Nieuw venster

  2. Tik op het FMU icoon. Voor het eerste gebruik moet je verbonden zijn via het mobiele netwerk. Nadien kun je wifi gebruiken.
  3. Bevestig de algemene voorwaarden.
  4. Kies Ja om FMU te activeren.

Klaar! Je hebt FMU geactiveerd. Raadpleeg je status en planning op het beginscherm van de app.

Standaard ontvang je sms’en wanneer je status door je beheerder gewijzigd wordt en hoor je een bieptoon die aangeeft dat gesprekken onder toezicht van de telefooncentrale gebeuren. De bieptoon kun je uitschakelen in het instellingen menu van de app.

  1. Download en installeer de app.

    App Store Nieuw venster

  2. Tik op het FMU icoon. Voor het eerste gebruik moet je verbonden zijn via het mobiele netwerk. Nadien kun je wifi gebruiken.
  3. Bevestig de algemene voorwaarden.
  4. Kies Ja om FMU te activeren.
  5. Maak jezelf kenbaar: kies OK en verzend de controle-sms. Verander niets aan het bericht.

Klaar! Je hebt FMU geactiveerd. Raadpleeg je status en planning op het beginscherm van de app.

Standaard ontvang je sms’en wanneer je status door je beheerder gewijzigd wordt en hoor je een bieptoon die aangeeft dat gesprekken onder toezicht van de telefooncentrale gebeuren. De bieptoon kun je uitschakelen in het instellingen menu van de app.

Als je geen smartphone hebt of als je gebruikmaakt van een ander besturingssysteem, typ dan #135# in op je  toestel en druk op de verzendtoets om je FMU instellingen aan te passen:

  1. Professioneel: oproepen gebeuren onder toezicht van de telefooncentrale. Als je oproepen niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van de telefooncentrale. Bij uitgaande oproepen word je vast nummer getoond.
  2. Van wacht: oproepen naar je vast nummer gebeuren onder toezicht van de telefooncentrale en worden aangeboden op je mobiel. Als je oproepen naar je vast nummer niet beantwoordt op je mobiel, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van de telefooncentrale. Oproepen vanaf je mobiel gebeuren niet onder toezicht van de telefooncentrale, dit geldt enkel voor oproepen vanaf je vast nummer. Als je oproepen naar je mobiel nummer niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van je mobiel. Bij uitgaande oproepen wordt je mobiel nummer getoond.
  3. Privé: oproepen gebeuren niet onder toezicht van de telefooncentrale.
  4. Notificatie aan: schakelt de bieptoon aan die aangeeft dat de uitgaande gesprekken onder toezicht van de telefooncentrale gebeuren.
  5. Notificatie uit: schakelt de bieptonen uit die aangeven dat de uitgaande gesprekken onder toezicht van de telefooncentrale gebeuren.

Status, planning of notificaties wijzigen

Wijzig je status naar professioneel, privé of van wacht of schakel de bieptoon en sms-notificaties uit.

  1. Tik op het paarse hamburger menu icoon icoon en selecteer Kalender.
  2. Tik op het blauwe plus icoon icoon om een nieuw tijdsslot toe te voegen. Als het tijdsslot al bestaat, verwijder het dan eerst om conflicten te vermijden. Om een tijdsslot te verwijderen, swipe naar links over het tijdsslot en tik op het blauwe prullenbak icoon.
  3. Kies één of meerdere dagen en een begin- en einduur voor je planning. De minimumduur voor een tijdsslot is 5 minuten.
  4. Kies een status: privé, professioneel of van wacht:
    • Privé: oproepen gebeuren niet onder toezicht van de telefooncentrale.
    • Professioneel: oproepen gebeuren onder toezicht van de telefooncentrale. Als je oproepen niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van de telefooncentrale. Bij uitgaande oproepen wordt je vast nummer getoond.
    • Van wacht: oproepen naar je vast nummer gebeuren onder toezicht van de telefooncentrale en worden aangeboden op je mobiel. Als je oproepen naar je vast nummer niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van de telefooncentrale. Oproepen vanaf je mobiel gebeuren niet onder toezicht van de telefooncentrale, dit geldt enkel voor oproepen vanaf je vast nummer. Als je oproepen naar je mobiel niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van je mobiel. Bij uitgaande oproepen wordt je mobiel nummer getoond.
  5. Tik op Opslaan.

Planning uitschakelen en een manuele status kiezen:

Opgelet: wanneer je je planning uitschakelt, dan wordt je status niet meer automatisch aangepast.

  1. Open het beginscherm van de app.
  2. Beweeg de slider naar links (grijs) naast Kalender activeren. Als je geen slider ziet en er enkel een aan indicatie zichtbaar is, dan kan je planning alleen gewijzigd worden door je beheerder.
  3. Wijzig je status naar Privé, Professioneel of Van wacht.

Je kunt je planning ook in- of uitschakelen door op het paarse hamburger menu icoon icoon te klikken en Kalender te kiezen. Beweeg de slider naast Kalender activeren naar links (grijs) om je planning uit de schakelen of naar rechts (paars) om deze weer in te schakelen.

Om de bieptoon in of uit te schakelen:

  1. Tik op het paarse hamburger menu icoon icoon en selecteer Instellingen.
  2. Om de bieptoon uit te schakelen, beweeg de slider naar links (grijs) naast (Geluids)signaal. Om de bieptoon opnieuw in te schakelen, beweeg de slider naar rechts (paars).

Om de sms-notificaties in of uit te schakelen:

  1. Tik op het paarse hamburger menu icoon icoon en selecteer Instellingen.
  2. Om de sms-notificaties uit te schakelen, beweeg de slider naar links (grijs) naast Signaal (statuswijziging). Om de bieptoon opnieuw in te schakelen, beweeg de slider naar rechts (paars).

MyProximus website

Planning beheren

Als beheerder kun je de planning in MyProximus Mobile beheren voor gebruikers die hun planning niet zelf kunnen wijzigen in de app, maar kun je de planning niet wijzigen voor gebruikers die zelf hun planning beheren via de app.

Nog geen MyProximus-account? Schrijf je in.

Je kunt ook de gebruikershandleiding downloadenNieuw venster.

Je kunt je FMU nummers bekijken of de planning wijzigen in MyProximus Mobile:

  1. Meld je aan op MyProximus om je producten te bekijken.
    Log in op MyProximus Nieuw venster
  2. Klik op Producten en selecteer Fixed Mobile Unification (FMU).
  3. Als je meer dan één account heeft, kies dan je account.
  4. FMU-nummers worden nu getoond in de eerste tab, niet FMU-nummers in de tweede tab.

Maak eenvoudig een planningsmodel aan om een planning toe te wijzen aan één of meerdere gebruikers.

  1. Meld je aan op MyProximus om je producten te bekijken.
    Log in op MyProximus Nieuw venster
  2. Klik op Producten en selecteer Fixed Mobile Unification (FMU).
  3. Klik op Planningsmodel in het menu links.
  4. Kies één of meerdere dagen en een begin- en einduur voor je planning. De minimumduur voor een tijdsslot is 5 minuten.
  5. Kies een status: privé, professioneel of van wacht:
    • Privé: oproepen gebeuren niet onder toezicht van de telefooncentrale.
    • Professioneel: oproepen gebeuren onder toezicht van de telefooncentrale. Als je oproepen niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van de telefooncentrale. Bij uitgaande oproepen wordt je vast nummer getoond.
    • Van wacht: oproepen naar je vast nummer gebeuren onder toezicht van de telefooncentrale en worden aangeboden op je mobiel. Als je oproepen naar je vast nummer niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van de telefooncentrale. Oproepen vanaf je mobiel gebeuren niet onder toezicht van de telefooncentrale, dit geldt enkel voor oproepen vanaf je vast nummer. Als je oproepen naar je mobiel niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van je mobiel. Bij uitgaande oproepen wordt je mobiel nummer getoond.
      Als je alle gemiste oproepen wilt doorschakelen naar de voicemail of om een whitelist toe te voegen van nummers die de FMU-oplossing omzeilen, contacteer je Customer Support Officer.Nieuw venster. Deze wijziging is van toepassing op alle FMU-gebruikers.
  6. Kies een naam voor je planningsmodel (bv. Optie1). Wanneer je gebruikers plant in bulk zul je de naam van het planningsmodem moeten invullen in het .csv bestand.
  7. Klik op Alle wijzigingen opslaan.
  1. Meld je aan op MyProximus om je producten te bekijken.
    Log in op MyProximus Nieuw venster
  2. Klik op Producten en selecteer Fixed Mobile Unification (FMU).
  3. Klik op  het paarse planning icoon naast het nummer dat je wilt beheren. Je kunt nu een planning instellen. Als je een bestaand tijdsslot wilt wijzigen, verwijder het dan eerst om conflicten te vermijden.
  4. Selecteer een planningsmodel of kies één of meerdere dagen en een begin- en einduur voor je planning. De minimumduur voor een tijdsslot is 5 minuten.
  5. Kies een status: privé, professioneel of van wacht:
    • Privé: oproepen gebeuren niet onder toezicht van de telefooncentrale.
    • Professioneel: oproepen gebeuren onder toezicht van de telefooncentrale. Als je oproepen niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van de telefooncentrale. Bij uitgaande oproepen wordt je vast nummer getoond.
    • Van wacht: oproepen naar je vast nummer gebeuren onder toezicht van de telefooncentrale en worden aangeboden op je mobiel. Als je oproepen naar je vast nummer niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van de telefooncentrale. Oproepen vanaf je mobiel gebeuren niet onder toezicht van de telefooncentrale, dit geldt enkel voor oproepen vanaf je vast nummer. Als je oproepen naar je mobiel niet beantwoordt, dan worden deze doorgeschakeld naar de voicemail van je mobiel. Bij uitgaande oproepen wordt je mobiel nummer getoond.
      Als je alle gemiste oproepen wilt doorschakelen naar de voicemail van je gebruikers of als je een whitelist wilt toevoegen van nummers die de FMU-oplossing omzeilen, contacteer dan je Customer Support OfficerNieuw venster. Deze wijziging is van toepassing op alle FMU-gebruikers.
  6. Klik op Een tijdsslot toevoegen. Herhaal tot je alle tijdssloten hebt aangemaakt.
  7. Voor een individuele gebruiker kun je nog andere instellingen wijzigen:
    • (Geluids)signaal: Wanneer geactiveerd zal er een bieptoon afgespeeld worden in professionele modus om aan te geven dat een uitgaand gesprek onder toezicht van de telefooncentrale gebeurt.
    • Signaal (statuswijziging): Wanneer geactiveerd zal de gebruiker een sms ontvangen wanneer zijn status gewijzigd wordt door de beheerder.
    • Auto/Manuele status: wanneer geactiveerd kan de gebruiker zijn ingestelde planning gebruiken, maar kan hij deze ook uitschakelen via de app en een manuele status kiezen.
  8. Klik op Alle wijzigingen opslaan.

Vaak kun je deze eenvoudig oplossen door na te kijken dat:

  • FMU actief is voor het nummer dat je probeert te wijzigen. Als FMU niet actief is, contacteer je Customer Support OfficerNieuw venster.
  • gebruikers die je beheert geen lege planning hebben. Minstens één tijdsslot moet geconfigureerd zijn.
  • Je geen Auto status probeert toe te passen op een gebruiker die zijn eigen planning beheert. Je kunt de status van een gebruiker die zijn eigen planning beheert enkel wijzigen door Manual te kiezen en in het veld Active Status Private, Professional of On Duty in te geven. Consulteer de sectie Meerdere gebruikers plannen (Bulk planning) hierboven en controleer het .csv bestand op fouten.
  • tijdssloten elkaar niet overlappen. Verwijder het tijdsslot dat je wilt wijzigen en maak een nieuw aan.

Als je ondanks het uitvoeren van deze controles toch nog steeds problemen ondervindt, contacteer onsNieuw venster.

Facturatie

Details over je FMU-trafiek kun je vinden onder het label FMU op je factuur.

Het is mogelijk om je FMU kosten te onderscheiden van andere kosten met de gescheiden facturatie-oplossing om je mobiele telefoniekosten te controleren en verminderenNieuw venster. Voor meer informatie, contacteer je Customer Support Officer of Account ManagerNieuw venster.