Migratie van Cloud Mail Security

Door vernieuwing van het Cloud Mail Security platform wordt het oude platform stopgezet. E-mail producten en contracten die nog actief zijn op het oude platform worden hierdoor beëindigd. Als je nog gebruik maakt van het oude platform dan kreeg je naar aanleiding van de stopzetting een communicatie.

Vermijd dat binnenkomende en/of uitgaande e-mails niet meer afgeleverd worden als je nog gebruik maakt van het oude platform. Vul de bestelbon en/of technische informatiefiche in indien de configuratie voor Cloud Mail Security nog niet gebeurd is, zodat de migratie naar het nieuwe platform tijdig kan uitgevoerd worden.

Nadat je ons het bestelformulier en/of technische informatiefiche bezorgd hebt, word je door ons technisch team gecontacteerd die je de nodige bijstand zal geven om de configuratie uit te voeren.
Na de configuratie (of indien die al uitgevoerd is) dien je zelf de stappen in dezelfde volgorde zoals aangegeven in onderstaande tabel uit te voeren om de migratie naar het nieuwe platform tot een goed einde te brengen:

Stap Component Verantwoordelijke Actie
1 DNS Je DNS-beheerder

Toevoeging van het DNS TXT-record PROX-AP-XG90TY4901Z aan je DNS en dit voor al je e-maildomeinen. Dit is nodig om aan te tonen dat je de eigenaar van deze domeinen bent.

Indien Proximus je DNS-beheerder is, dan kun je DNSmasters@proximus.com contacteren.

2 Firewall Je firewall / mailserver- beheerder

Eenmaal het platform in gebruik is, zullen e-mails die naar je organisatie verstuurd worden van een andere bron komen. Zorg er daarom voor dat de IP-adressen vermeld op symantec.com (in het Engels) toegang hebben tot je e-mailomgeving, vooraleer je de e-mailflow wijzigt. Ook kun je uitgaande e-mail naar dit platform en dus naar deze IP-adressen sturen (of cluster5out.eu.messagelabs.com), indien je de  nodige aanpassingen doet.

Download de handleiding voor Office 365 en Google Apps  (in het Engels).

3 Nieuw platform - Cloud Mail Security Proximus Proximus activeert je account en verstuurt je logingegevens voor het Cloud Mail Security-platform. De gegevens worden verstuurd vanaf no-reply@proximus.com.
4 Nieuw platform - Cloud Mail Security Je IT-beheerder / Proximus

Log in op je account met de gegevens die je kreeg in de e-mail (zie stap 3). De configuratie werd in de mate van het mogelijke overgezet van de oude oplossing naar de nieuwe, maar wij raden aan om de configuratie in het platform na te kijken en aan te passen indien nodig.

5 DNS Je DNS-beheerder Voeg de volgende MX-records aan je DNS toe:
  • 10 cluster5.eu.messagelabs.com
  • 20 cluster5a.eu.messagelabs.com

De prioriteit van de bestaande MX-records moeten verlaagd worden. Wij raden aan om deze in dit stadium nog niet te verwijderen. Let op: Het kan 24 uur duren voor je MX-records aangepast zijn.

Indien Proximus je DNS-beheerder is, dan kun je DNSmasters@proximus.com contacteren.

6 DNS (optioneel) Je DNS-beheerder

Indien je SPF (Sender Policy Framework) gebruikt of wilt gebruiken, dan kun je een SPF-record aan je DNS toevoegen. Meer details vind je op symantec.com (in het Engels). 

Indien Proximus je DNS-beheerder is, dan kun je DNSmasters@proximus.com contacteren.

7 Nieuw platform - Cloud Mail Security Je IT-beheerder Controleer of het platform de inkomende en uitgaande e-mails goed verwerkt.
8 Mailserver Je mailserver-beheerder Controleer of de e-mailflow goed loopt.
9 DNS Je DNS-beheerder Verwijder de oude MX-records. Indien Proximus je DNS-beheerder is, dan kun je DNSmasters@proximus.com contacteren.

Nadat je alle stappen in dezelfde volgorde als in bovenstaande tabel doorlopen hebt, zal het volgende aan je e-mail flow gewijzigd zijn:

Wijzigingen aan Cloud Mail Security

E-mail wordt dus niet meer door het bestaande platform geanalyseerd op spam en malware, maar door het vernieuwde en verbeterde platform. Dit kan zowel voor inkomende (van de externe mailserver naar je mailserver) als uitgaande e-mails (van je mailserver naar een externe mailserver).

Vragen en contact

De Symantec-handleiding(pdf, 370 KB) bevat ook nog heel wat interessante informatie om Cloud Mail Security naar jouw wensen te configureren.

Indien je toch nog bijkomende vragen hebt, kun je onze Service Desk contacteren via MyProximus of 0800/14888.