×
×

Gouden tips van…

Nieuws filtering op :

Eerste hulp bij natte smartphones

Gouden tips van…door Erik18/04/2017

Waterschade hoeft niet altijd het einde te betekenen.

Lap. Daar gaat die koffie over je gsm. Of hij is net in de wc gevallen. Dat is vaak einde verhaal voor heel wat toestellen. Of toch niet?

Natuurlijk zijn sommigen smartphones tegenwoordig helemaal waterdicht, zoals de Samsung Galaxy S8. Maar is die van jou dat niet? Geen nood, dan heb ik nog een noodplan voor je. Garanties op succes? Neen, die kan ik je niet geven. Maar het is wel je beste kans. En als je het niet probeert …

Twijfel je of er vochtschade is? Speel dan op zeker en volg onderstaande stappen. Want soms kunnen de problemen pas achteraf zichtbaar worden. En dan is het dus te laat.

Rijstkorrels for the win!

Soit, dit is dus het plan:

  • First things first: Schakel het toestel meteen uit en doe de achterkant open (als dit kan). Verwijder ineens ook de batterij, samen met de sim-en geheugenkaart.
  • Hou je smartphone vervolgens ondersteboven, en schudt een klein beetje. Dit kan ervoor zorgen dat een deel van het water spontaan naar buiten komt gedruppeld.
  • Droog het toestel en de verwijderde onderdelen nu af met wat keukenpapier, of een handdoek.
  • Leg alles in een bakje met ongekookte, droge rijst. Zorg ervoor dat het geheel volledig omringd wordt door de rijstkorrels. Waarvoor dit goed is? De rijst zal het vocht langzaam uit het toestel trekken.
  • Laat het apparaat zo één tot zelfs twee à drie dagen liggen. Indien nodig, vervang je de nat geworden rijst door nieuwe. Geen rijst? Dan kan je bijvoorbeeld ook havermout, muesli of kattenbakvulling gebruiken.
  • Check nu of alles volledig droog is. Pas dan kan je proberen om je smartphone nog eens op te starten. Doe dit eerst, alvorens het toestel op te laden.
Wat absoluut NIET te doen?

Nog iets belangrijk: er zijn verschillende zaken die je zeker niet mag doen. Het kan dan allemaal wel goedbedoeld zijn, maar het zal maar kwaad dan goed doen:

  • Ga je smartphone niet te lijf met een haardroger. De warmte zal de onderdelen doen smelten en de wind zal het water nog dieper in het toestel blazen.
  • Leg het toestel ook niet op de verwarming of op een kachel. Een gewone warme omgeving mag wel.
En als dit allemaal niets uithaalt?

Nog altijd geen teken van leven? Dan heb je pech vrees ik. De fabrieksgarantie komt hier namelijk niet in tussen. Zowat elke fabrikant heeft een chemische sticker binnenin het toestel zitten. Die verandert dan van kleur wanneer er contact is geweest met water. Dan mag je verhaal nog zo mooi verzonnen zijn, het zal je niet lukken.

Wat trouwens niet wil zeggen dat het een slecht idee is om het toestel binnen te brengen voor reparatie. Overweeg je dat? Wacht hier dan niet te lang mee, want zelfs bij lichte waterschade kan er al snel corrosie ontstaan op de inwendige onderdelen. En dat betekent dus: nog meer troubles.

Heb je toch beslist dat het einde verhaal is voor je gsm? Dan helpen we je graag met de keuze van een nieuwe smartphone die perfect bij jou past. Spring eens binnen in een Proximus Center in je buurt of kijk eens rond op onze webshop.

Trouwens, bij ons krijg je ook nog eens een gratis vervangsmartphone, als de jouwe kapot, verloren of gestolen is. En dat een hele maand lang. Zo ben je supersnel terug bereikbaar voor Jan en alleman.

img-Erik

Erik

Ik ben Erik, vader van drie pubers, garden-addict, foodie met een voorliefde voor alles wat Aziatisch is.  Binnen Proximus ben ik community manager en digital marketeer.  Ik ben verzot op films en series, binge kijken is mij dus ook niet vreemd.

Ik ben Erik, vader van drie pubers, garden-addict, foodie met een voorliefde voor alles wat Aziatisch is.  Binnen Proximus ben ik community manager en digital marketeer.  Ik ben verzot op films en series, binge kijken is mij dus ook niet vreemd.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contact