Wat is een digitale detox? En hoe pak je het precies aan?

Gepubliceerd op 17/01/2020 in Smartphones

Wat is een digitale detox? En hoe pak je het precies aan?

Van tijd tot tijd is het besef er: je bent de hele dag door met je gsm bezig. En je kan die updates op Facebook, Instagram en co amper missen. Een smartphone-verslaving hoef je dat daarom zeker nog niet te noemen. En toch: een periode wat minderen met dat continu online zijn en die tijd in andere zaken steken, het zou wel welkom zijn. Digital detox to the rescue!

Maar allereerst: wat is een digital detox? Wel, de term verwijst naar het vrijwillig afstand nemen van je digitale toestellen zoals de smartphone, laptop en tablet. Plus alles wat daarbij komt kijken, zoals internet, sociale media en games. Voor alle duidelijkheid: het betekent niet noodzakelijk dat je volledig moet stoppen met het gebruik van deze zaken. Dat is namelijk quasi onmogelijk: al is het maar voor je werk of school. Maar je kunt de tijd die je eraan besteedt wel heel goed verminderen.

Want misschien heb je er nog niet bij stilgestaan, maar in deze nieuwe tijden brengen we een massa tijd door voor onze schermen: van chatten met vrienden en scrollen door Instagram feeds, tot kattenvideo's bekijken op YouTube. Vijf jaar geleden al gebruikten jonge Europeanen tussen 16 en 24 jaar gemiddeld 168 minuten per dag hun smartphone. En ondertussen zijn deze cijfers natuurlijk nog verder gestegen.

Af en toe even een digitale detox doen zorgt daarbij voor de nodige zuurstof. Want hoewel al dat online sociale contact plezant is en je gelukkig maakt, zorgt wat speciale tijd voor jezelf of met je gezin voor ontspanning en minder stress. Neem nu bijvoorbeeld een serie kijken op Netflix met je Tuttimus-abonnement. Of een goeie oude voetbalmatch via All Sports met vrienden erbij, in plaats van 90 minuten lang berichtjes te sturen.

Een digitale detox starten, doe je zo

Bepaal vooraf een aantal uitdagingen, zoals één dag per week volledig doorbrengen zonder smartphone. Of het niet aanraken van je gsm na het werk. Evalueer na een keer hoe het met je gaat. Als een digitale detox je een goed gevoel geeft, zal je gemotiveerd zijn om nog verder te gaan.

Hou er wel rekening mee: zaken zoals FOMO (Fear of Missing Out) zorgen er echter voor dat een digitale detox een uitdaging kan zijn. Het is namelijk die onstuitbare drang om de smartphone te checken op updates en notificaties. Kwestie van niks te missen. Geen paniek, met deze zeven toptips zien we je die digitale detox zo doen:

1. Krijg zicht op het gebruik van je toestellen

Het eerste wat je moet doen, is kijken hoeveel minuten per dag je je smartphone gebruikt. Om het simpel te maken, zijn er verschillende apps die dit voor jou bijhouden. Aanraders zijn Moment (voor iOS) en Quality Time (voor Android). Ze geven je een overzicht van je schermtijd. Daarbij kan je beperkingen opleggen voor bepaalde apps, als je dat wilt. Of je krijgt een waarschuwing als je bijvoorbeeld te veel tijd aan Instagram besteedt.


2. Zet de notificaties uit en schakel al eens de ‘vliegtuigmodus’ in

Een binnenkopper, maar bijzonder efficiënt voor een digital detox. Als je smartphone stopt met de aandacht te trekken, gaat het een stuk eenvoudiger. Kies dus wanneer het kan voor de vliegtuigmodus op je smartphone. Bijvoorbeeld: wanneer je in bed ligt. Op deze manier krijg je geen meldingen, berichten of oproepen meer.

Dat gezegd zijnde, is het natuurlijk mogelijk dat je dit simpelweg niet kan doen. Neem nu, wanneer je voor het werk altijd bereikbaar moet zijn. In dat geval bestaat er een lightversie: de meldingen van je favoriete apps zoals Facebook en Instagram eenvoudigweg uitschakelen.


3. Voor de durvers: verwijder wat apps

Als je de tijd die je je smartphone gebruikt drastisch wilt verminderen, kan je ook stoppen met apps te gebruiken waar je veel tijd minuten per dag in steekt. Zo zijn er de sociale media, maar net zo goed verslavende spelletjes.

Op deze manier moet je via je laptop naar Instagram en Facebook gaan, wat minder handig is. Die omweg zou er normaal gezien al voor moeten zorgen dat je digital detox een succes wordt. Want zeg nu zelf: hoe ga je die feeds nog checken op het toilet?


4. Leg de smartphone en co in een andere kamer

Al sinds de eerste simpele gsm’s in de nineties, zijn we gewend om deze te gebruiken als wekker. Het probleem: je smartphone ligt vlak naast je bed. Het gevolg: voordat je gaat slapen, ben je snel geneigd om je Facebook en Instagram nog een keer te checken. Bovendien is wellicht ook jouw eerste reflex bij het wakker worden om notificaties te bekijken, die je tijdens de nacht ontvangt.

Dat alles is eigenlijk niet de beste manier om de dag te eindigen. Of zelfs maar te beginnen. Daarom raden experts in digital detoxen aan om een ouderwetse wekker te kopen en de smartphone in je woonkamer te laten liggen. Zo zal je eens zo goed slapen en tot rust komen.


5. Doe de digital detox samen met vrienden

Als je in digital detox gaat, kan het zijn dat je je bij momenten eenzaam voelt en denkt dat je er alleen voor staat. Je wordt namelijk even losgekoppeld van sociale media.

Een goede tip: zoek een vriend die meedoet met je digital detox. Zo heb je extra motivatie en steun tijdens moeilijkere momenten, waarbij je moet doorzetten.


6. Verzin andere, leuke activiteiten

Als je digital detox een succes is, zorgt dat wellicht voor een mooie hoeveelheid extra vrije tijd. En daar horen natuurlijk nieuwe bezigheden bij. Wat je interesses ook zijn, er is altijd keuze genoeg. De truc is om de uren ook effectief in te vullen met activiteiten, in plaats van te vervangen door andere weinig plezierige tijdvullers, zoals schoonmaken.

Geen inspiratie? Enkele aanraders: sporten, een keertje meer afspreken met je vrienden of familie, een leuk boek lezen of je talenten volop inzetten, zoals bijvoorbeeld tekenen of een muziekinstrument leren. Je zal sowieso snel iets vinden waar je plezier in vindt.


7. Schakel een app in, speciaal voor digital detox

Op het eerste gezicht lijkt het wat paradoxaal: hoe kun je digital detoxen als je extra apps moet gebruiken? Wel, het is simpel: er zijn tal van applicaties die je net helpen om de dagelijkse tijd op je smartphone wat te verminderen. Sommigen belonen je zelfs wanneer je je gsm niet gebruikt. Dit is bijvoorbeeld het geval met Hold. Hoe minder je je smartphone vastpakt, hoe meer punten je verdient. En die wissel je vervolgens in voor bijvoorbeeld filmtickets. Een goede motivator, is het niet?

Een andere topper voor digital detoxen is Flipd. Met deze app kun je een heleboel statistieken raadplegen, inclusief het aantal keren dat je smartphone hebt ontgrendeld of het aantal minuten dat je het toestel hebt gebruikt. En een interessante extra mogelijkheid: Flipd is in staat om je telefoon voor een bepaalde tijd te blokkeren. Klinkt radicaal, maar het werkt!

Minder tijd op je smartphone en meer tijd met vrienden en familie. We zien het je al doen!

En om deze nieuwe quality time optimaal te benutten, is Tuttimus een aanrader. Naast alle tv-zenders heb je toegang tot extra TV content naar keuze, zoals Netflix, Series & Movies of All Sports. Dat worden zalige avonden in de zetel!

Stel nu jouw Tuttimus samen

Wist je trouwens dat je met Proximus Pickx in je Tuttimus tv-kijkt waar je maar wilt? En er zit ook nog eens onbeperkt internet voor thuis én een mobiel abonnement naar keuze in.

Tim

Gek van technologie en gefascineerd door de manier waarop het ons leven gemakkelijker en tegelijkertijd complexer maakt. Fervent console gamer, Lego bouwer, Pokemon trainer & vader van drie.

Andere artikels van Tim

Blog topics

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze: