×
×

Communicatie en samenwerking in tijden van digitalisering

Gepubliceerd op 09/01/2018 in Nieuws

Communicatie en samenwerking in tijden van digitalisering

Digitale disruptie is in iedere bedrijfssector een heet hangijzer. Bovendien versnelt de digitale transformatie alleen maar. Hoe moet een bedrijf daarop reageren? Proximus gaf een reeks concrete antwoorden tijdens een druk bijgewoonde workshop in het voetbalstadion van Anderlecht.

Eén van de kenmerken van digitale disruptie is dat nieuwe spelers technologie inzetten om de bestaande marktleiders aan te pakken, met bedrijven als Uber, Netflix en Spotify als bekendste voorbeelden. Om in die nieuwe context succesvol te zijn, moet een onderneming de zaken op een andere manier aanpakken. Ze moet meer inzetten op service en beleving, op de productiviteit van mensen en middelen, op mobiele communicatie en samenwerking. Maar ze moet de vertrouwde processen niet alleen anders benaderen, ze moet ook echt andere dingen gaan doen: nieuwe producten en oplossingen aanbieden.

Het gebruik van nieuwe technologie – zoals het Internet of Things – biedt daar de nodige opportuniteiten. Tijdens de workshop definieerde Proximus vier mogelijke actieterreinen.

  1. Communicatie en samenwerking

    De digitalisering vraagt om een andere inrichting van kantoren en werkplekken. Veel hangt daarbij uiteraard af van de sector en de concrete activiteiten van het bedrijf. Drijfveren voor de combinatie van communicatie en samenwerking – in een oplossing voor Unified Communications (UC) – zijn de grotere mobiliteit van de medewerker, de ondersteuning van thuiswerk en verhoogde productiviteit door efficiënte samenwerking.

    Tijdens de workshop kregen de deelnemers een korte introductie rond Cisco Spark en Microsoft Skype For Business. Speciale aandacht ging naar CloudBond 365, waarmee Proximus op een eenvoudige manier de voordelen van Skype for Business combineert met telefonie en integreert met Microsoft Office 365.

  2. Mobiliteit

    In het digitale verhaal vormt de mobiele ondersteuning van de medewerkers een belangrijke schakel. Maar hoe legt de onderneming de juiste klemtoon? Gaat ze voor mobile first of voor mobile only? En hoe pakt ze dat aan? De medewerkers houden er niet van met twee mobiele toestellen rond te lopen – één professioneel, één privé. Even goed leidt het gebruik van één toestel voor zowel werk als privé tot onduidelijkheid.

    Proximus presenteerde tijdens de workshop een eenvoudige oplossing met Fixed Mobile Unification (FMU). Het professionele vaste nummer van de medewerker rinkelt daarbij mee op de smartphone. Uitgaande oproepen gebeuren met het professionele nummer – of het algemene nummer van het bedrijf – terwijl privégesprekken via het privénummer blijven verlopen. FMU biedt een dubbele oplossing via één toestel. Het telefoonverkeer verloopt via de simkaart. Er komt geen app bij kijken.

  3. Operationele uitmuntendheid

    Proximus ondersteunt alle mogelijke formules voor de aangeboden UC-oplossingen: on premise (managed en unmanaged) of in een private cloud, telkens op dedicated hardware, maar even goed ook in de public cloud, op gedeelde hardware. De managed oplossingen geven de beste garanties op de kwaliteit en de continuïteit van de geboden services. Waar nodig ondersteunt Proximus de overstap van de onderneming naar een nieuwe formule: van het uitstippelen van een roadmap, tot de communicatie naar de medewerkers en de concrete opleiding over de toepassingen via workshops.

  4. Interactie met de klant

    Digitale disruptie steunt doorgaans op één sleutelelement: de snelle interactie met de klant, via alle mogelijke kanalen. De deelnemers van de workshops kregen via een voorbeeld uitleg over de oplossingen die Proximus daarbij aanbiedt: diverse winkelpunten van een winkelketen geconnecteerd via Proximus Explore, CloudBond 365 op een private cloud voor communicatie en samenwerking, Office 365 en FMU voor alle medewerkers. Het resultaat: optimale bereikbaarheid en samenwerking tussen de medewerkers, slimme routering van de inkomende oproepen van klanten, leveranciers en partners.

Lees hier wat de deelnemers uit de workshop hebben geleerd.

Voor meer informatie over smart collaboration download hier de white paper.

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!