Workplace-as-a-Service ontzorgt u bij de uitbouw van uw digitale werkplek

Gepubliceerd op 07/12/2020 in Oplossingen & diensten

Workplace-as-a-Service (WPaaS) brengt de hybride werkplek voor ieder bedrijf binnen handbereik. De werkplek is niet langer een fysieke plaats die een investering vraagt, maar een dienst die mee evolueert met de behoeften van ondernemingen.

Workplace-as-a-Service ontzorgt u bij de uitbouw van uw digitale werkplek

“Telewerk bestaat uiteraard al langer, maar sinds de coronacrisis is het zonder meer essentieel,” stelt Yashfeen Saiyid, Head of Advanced Workplace Benelux bij Proximus. “We mogen daarbij niet uit het oog verliezen dat er een zekere culturele verandering aan gekoppeld is. Corona heeft het draagvlak voor thuiswerk ingrijpend vergroot. En de verwachting is ook dat we na corona meer dan voorheen thuis zullen werken.”

“Om bedrijfscontinuïteit te garanderen is de beschikbaarheid van een digitale werkplek dus van strategisch belang. Bovendien brengt een efficiënt uitgeruste digitale werkplek maatschappelijke voordelen met zich mee. Denk aan minder fileleed en een lagere uitstoot omdat werknemers zich minder verplaatsen.”

Focus op kerntaken dankzij ontzorging

Met Digital Workplace-as-a-Service (WPaaS) neemt een onderneming voor zijn medewerkers een werkplek af onder de vorm van een dienst, tegen een vaste prijs per gebruiker. Het idee achter een as-a-service-model is dat de onderneming zich op haar kerntaken toespitst en voor andere behoeften – zoals een efficiënte en productieve hybride werkomgeving – specialisten inschakelt.

“Het beheer van een hybride werkomgeving – fysiek en digitaal, thuis en op kantoor – vraagt immers behoorlijk wat expertise”, zegt Yashfeen. “Dat is een bezorgdheid die we een onderneming via WPaaS uit handen nemen, waardoor ze makkelijker de stap naar de digitale werkplek kan zetten.”

De uitdaging schuilt in de snelheid waarmee technologie evolueert. Dankzij WPaaS gebruiken medewerkers altijd de nieuwste oplossingen.

Yashfeen Saiyid, Head of Advanced Workplace

author

Meer dan technologie alleen

Het concept WPaaS omvat vier delen: een aantal fysieke elementen, het digitale aspect, de ondersteuning van de eindgebruikers en de beveiliging van het geheel.

“WPaaS is meer dan alleen maar technologie,” zegt Yashfeen. “De fysieke elementen zijn toestellen als een smartphone, laptop of printer, maar evengoed vergaderzalen, ontvangstruimtes voor klanten of een andere fysieke locatie. Digitaal zijn uiteraard alle tools en apps die de medewerker gebruikt, zoals het Office pakket: een tool om virtueel samen te werken, om aan video conferencing te doen of om extern beschikbaar te zijn via telefoon.”

Om WPaaS succesvol uit te rollen is er echter meer nodig. “Dat de omgeving veilig moet zijn, spreekt voor zich. Belangrijk is dat de medewerker niet alleen ondersteund wordt bij het gebruik van de digitale tools maar ook in de overstap naar de nieuwe manier van werken. Dat kan via training of via een helpdesk waarop ze terecht kunnen. De grote uitdaging is immers de snelheid waarmee de technologie vandaag evolueert”, stelt Yashfeen. Ontzorging is ook hier het sleutelwoord. “WPaaS laat een onderneming toe om zich op haar eigen transformatie te concentreren, daarbij gesteund door medewerkers die van een optimale werkomgeving genieten.”

Ontdek hoe goed uw organisatie thuiswerkers ondersteunt.

Doe de test

Toegevoegde waarde van WPaaS

WPaaS gaat veel verder dan alleen telewerk. “Er is de interne toegevoegde waarde”, zegt Yashfeen, “dankzij betere samenwerking tussen multifunctionele teams, versnelt de innovatie binnen een bedrijf. Evengoed draagt WPaaS bij aan de rol van een onderneming binnen een groter ecosysteem. Medewerkers van verschillende partners kunnen vlotter – maar altijd veilig – communiceren, over de grenzen van bedrijven heen.”

WPaaS zorgt voor meer en betere samenwerking binnen het bredere ecosysteem en tussen bedrijven.

Yashfeen Saiyid, Head of Advanced Workplace

“Bovendien vormt WPaaS een troef die een onderneming in het kader van de war for talent uitspeelt. Potentiële nieuwe medewerkers weten vooraf dat ze in een moderne, flexibele en vooruitstrevende omgeving terechtkomen. Zoals eerder aangehaald mogen we ook de financiële en ecologische winst niet uit het oog verliezen. De combinatie van thuiswerk en het gebruik van video zorgt voor minder verplaatsingen en een dalende nood aan kantooroppervlakte.”

Hoe werkt WPaaS in de praktijk?

Proximus maakt eerst een grondige analyse van de bestaande situatie van de onderneming en van de doelstellingen die ze nastreeft. “Op basis daarvan bieden we een passende oplossing aan”, zegt Yashfeen, “met de juiste toestellen en applicaties, aangepaste ondersteuning via de helpdesk, enzovoort.” Via nauwgezette monitoring – zowel van de technische prestaties van de omgeving als van de tevredenheid van de gebruikers – houdt Proximus de vinger aan de pols. “Met die feedback kunnen we het vervolg van de roadmap heel precies bijsturen.” Want medewerkers die zich ondersteund voelen, zijn productiever. Dat komt alle partijen ten goede: de medewerker, het bedrijf en de klanten.

Yashfeen Saiyid studeerde handelsingenieur aan de UHasselt. Hij werkt sinds 2009 bij Proximus, waarvan het laatste jaar als Head of Advanced Workplace Benelux.

Wil u ondersteuning bij de uitbouw van de digitale werkplek

contacteer ons Nieuw venster

Alles weten over de digitale werkplek?

Download het e-book Nieuw venster

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts