Druktebarometer kust meer dan 1,9 miljoen keer aangeklikt

Gepubliceerd op 25/11/2020 in Klantenverhalen

Druktebarometer kust meer dan 1,9 miljoen keer aangeklikt

Toen Covid-19 zich in ons land verspreidde, ging het provinciebedrijf Westtoer tot actie over. Liesbet Billiet, Regiomanager Kust: “Om mensen een veilige tijd aan de kust te laten beleven, was er nood aan een realtime indicatie van de drukte.”

Fijnmazige metingen

Voor de technologische uitwerking van dit project schreef Westtoer een aanbesteding uit. “Proximus bleek voor ons de aangewezen partner”, blikt Liesbet Billiet terug. “Proximus hielp ons in het verleden al om toeristische activiteiten in kaart te brengen. Bovendien heeft het bedrijf ervaring met real-time crowdmonitoring. Dat beschouwden we als een groot pluspunt, gezien de nood aan een snelle oplevering.”

Proximus hielp Westtoer om alle relevante parameters te definiëren. Samen werkten ze een fijnmazige druktebarometer uit. “We wilden niet alleen de realtime drukte per gemeente vastleggen, maar ambieerden ook inzichten op zoneniveau. De visualisering moest zowel voor de beleidsmakers als de toerist toegankelijk zijn. De dashboards met kleurcodes leenden zich daar optimaal toe”, zegt Darline Vandaele, Teammanager Kenniscentrum bij Westtoer.

We monitorden de realtime drukte fijnmazig en brachten alle kustzones gedetailleerd in kaart.

Darline Vandaele, Teammanager Kenniscentrum bij Westtoer

author

Aftoetsen met realiteit

Al snel bleek de druktebarometer een sleutelrol te vertolken binnen de Covid-maatregelen aan de kust. Om niets aan het toeval over te laten, toetste het team van Westtoer de bevindingen van de barometer af met de realiteit. “We gingen ter plekke na of een gele zone echt tot waakzaamheid noopte en of een desolate kustlijn overeenstemde met een groene visualisatie”, legt Liesbet Billiet uit. “Die bevindingen zaten meteen zeer goed. Waar we afwijkingen detecteerden, stelden we de barometer bij.”

Welke technologie zit er achter de druktebarometer?

Luc Cogneau, expert data analytics, legt uit

1,9 miljoen gebruikers

Eind augustus telde de barometer al meer dan 1,9 miljoen gebruikers, met topdagen van 70.000 tot 80.000 klikken. “Een bevraging van Toerisme Vlaanderen wijst uit dat de helft van de Belgen die regelmatig op vakantie trekken onze barometer kennen. De tool heeft zeker bijgedragen tot de positieve, dynamische uitstraling van onze kust”, legt Darline Vandaele uit.

Beide gesprekspartners ervoeren een grote betrokkenheid van Proximus. “Tijdens de traditioneel drukke zomerweekends en op feestdagen stonden experts voor ons klaar. Ze zorgden er ook voor dat we zoveel als mogelijk autonoom aan de slag konden”, zegt Liesbet Billiet.

We slaagden erin om met één tool de behoeftes van zowel de toeristen als de beleidsmakers te verbinden.

Liesbet Billiet, Regiomanager Kust bij Westtoer

author

Toekomstperspectieven

De beleidsmakers, kustburgemeesters en Westtoer blikken unaniem tevreden terug op het project. Liesbet Billiet: “Verschillende partijen vragen om de toepassing nog uit te breiden, door bijvoorbeeld niet alleen statisch te meten maar ook de volksstromen te registeren. Die pistes bestuderen we richting volgend jaar. De druktebarometer heeft ook in niet-Covidtijden zijn bestaansreden. Waar de ene toerist de drukte verkiest, opteert de andere voor een wandeling in alle rust. Met de druktebarometer kiest iedereen een bestemming die het best met zijn verwachtingen overeenstemt.”

Westtoer is een autonoom provinciebedrijf met ongeveer tachtig personeelsleden. Het situeert zich tussen het Vlaamse niveau en de basisactoren (gemeenten, privésector) en wil die spelers met een rol in de toeristisch-recreatieve sector samenbrengen.

Liesbet Billiet staat als Regiomanager Kust in nauw contact met de Dienst Toerisme en de beleidsmakers. Darline Vandaele zet als Teammanager Kenniscentrum mee projecten op.

Wil u een beter zicht op bezoekers in uw stad of gemeente?

Lees hoe u dat aanpakt

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!