×
×

Het geheime ingredient van de beste webshops

door PerspectiveInspireren13/07/2017

Het geheime ingredient van de beste webshops

Comments

Websites als Amazon of Bol.com zult u niet snel een prijs voor mooiste webdesign in de wacht zien slepen. En toch zijn ze waanzinnig succesvol. Hun geheim? Ze werken dagelijks aan hun conversieoptimalisatie

SEO kent u vast al. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization, een verzameling technieken die websitebouwers gebruiken om ervoor te zorgen dat uw website hoog scoort in zoekmachines. Maar wat als uw website wel wat bezoekers aantrekt, maar die bezoekers vervolgens geen bestellingen plaatsen in uw webshop of geen offertes aanvragen? Volgens Karl Gilis van AGConsult, wereldwijd nummer 3 in conversieoptimalisatie, een conversieprobleem dat te vaak voorkomt.

Van duur visitekaartje naar bron van inkomsten “Bij conversieoptimalisatie vergelijken we eenvoudig gezegd het aantal mensen dat uw website bezoekt met het aantal mensen dat iets nuttigs doet dat de verkoop in de hand kan werken, zoals inschrijven op een nieuwsbrief of een e-boek downloaden”, vat Karl Gilis samen.

“Bedrijven zijn de laatste jaren steeds meer gaan beseffen dat een website niet enkel een duur visitekaartje hoeft te zijn, maar ook echt geld kan en moet opleveren. Toch laten veel marketingmensen zich nog altijd verleiden door het visuele aspect, terwijl het eigenlijk vooral aankomt op de inhoud en op psychologische trucjes.”

Van web agency naar psycholoog

“Veel webbouwers en web agencies zijn erg goed in technische zaken en design”, legt Karl Gilis uit. “Maar consumentengedrag en consumentenpsychologie zijn heel andere disciplines. 80 of 90% van dit werk heeft meer met psychologie dan met technologie te maken. De juiste teksten op de juiste plek op uw pagina plaatsen maakt het verschil in verkopen of niet verkopen.”

5 concrete conversietips
  1. Hoe meer keuzes, hoe minder actie

    Toen een supermarkt haar aanbod confituursmaken terugdraaide van 24 naar 6, verkocht ze 7 keer meer confituur. Kiezen is moeilijk en frustrerend. Als mensen veel keuzes hebben, kiezen ze vaak gewoon niet. Probeer daarom het aantal keuzes op een pagina te beperken.

  2. Koop nu

    Wees niet bang van een overduidelijke, grote koopknop. Kent u de Belcher Button? Perry Belcher testte elk design-element van zijn koopknop in meer dan 10.000 transacties, en kwam zo tot de ideale versie. Mooi is de knop niet, maar verkopen doet hij wel: Belchers conversierates stegen van 35% naar 320%!

  3. Bepaal de kijkrichting

    Gebruikt u foto’s van mensen? Laat ze dan kijken naar uw product of call-to-action. Intuïtief vinden we foto’s van mensen die in de lens kijken veel mooier, maar onze blik zet zich in dat geval vast op de ogen. Kijkt de persoon weg, dan volgen we zijn of haar blik naar de content die u belangrijk vindt.

  4. Weg met nieuws

    Kmo’s lijken dol op nieuwsberichten. Haast elke homepage bevat nieuwsberichten. Nochtans leest amper 0,5% van de internetgebruikers nieuws op een bedrijfswebsite. Val liever met de deur in huis en toon meteen uw aanbod en oplossingen.

  5. Schrijf onweerstaanbaar

    Overtuig uw bezoeker waarom hij/zij u nodig heeft. Hou altijd uw klant voor ogen en spreek zijn taal. Lees al uw teksten drie keer na op schrijffouten en schakel indien nodig een copywriter in.

Nieuws filtering op :

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons