×
×

Vulpia kiest voor nieuwe technologie in woonzorgcentra

door OneKlanten aan het woord20/02/2018

Vulpia kiest voor nieuwe technologie in woonzorgcentra
In de woonzorgcentra en assistentiewoningen van Vulpia fungeert IPTV als het centrale communicatiekanaal voor de residenten. “Je kunt er enorm veel mee aanbieden op een heel toegankelijke manier”, zegt CEO Luc Van Moerzeke

Vulpia biedt zorg op maat in 40 woonzorgcentra en 750 assistentiewoningen. Het bedrijf blijft groeien en zet daarbij sterk in op digitalisering. “We gaan door een transformatie”, zegt Luc. “We vormen een zorgorganisatie om in een welzijnsorganisatie, waarbij we niet werken vanuit een bepaald aanbod, maar vanuit de vraag van onze klanten.” De kern van het bedrijf is de beleving van de bewoner. “Uiteraard zijn zorg en woonkwaliteit heel belangrijk, maar waar we het grote verschil mee maken, is met de dingen die onze bewoners echt gelukkig maken.”

Transformatie en digitalisering zijn bij Vulpia twee facetten van eenzelfde beweging. “Het gaat om twee doelgroepen”, legt Luc uit. “Enerzijds de medewerkers, anderzijds de bewoners.” Belangrijk is bovendien dat Vulpia de ondersteuning van de bewoners in een breed perspectief zet: ook de familie van de bewoners maakt een integraal deel uit van het verhaal.

Vertrouwd medium

“We praten in eerste instantie over de connectiviteit tussen de hoofdzetel en alle sites. We zijn overal aangesloten op Proximus Explore en beschikken over glasvezel.” Tegelijk voorziet Proximus ook overal wifi. “Daar kiezen we voor de gulden middenweg. Het draadloze netwerk biedt voldoende veiligheid voor de medewerkers en werkt voldoende vlot voor de bewoners en bezoekers.” Voor de vlotte communicatie met de bewoners maakt Vulpia gebruik van IPTV. “De bewoners hadden thuis ook een tv”, zegt Luc. “Ze zijn vertrouwd met het medium.” Proximus rolt bij Vulpia de nieuwste versie hotel-tv van Samsung uit, voorzien van een uiterst gebruiksvriendelijke afstandsbediening.

“Via het tv-scherm zullen we binnenkort informatie geven over onder meer de maaltijden en de activiteiten. Papieren menu’s en kalenders zijn vaak snel achterhaald.” Nieuwe versies printen en ophangen kost heel wat tijd en moeite. Bovendien is het risico reëel dat niet iedereen tijdig over de juiste informatie beschikt. “Via de tv-kanalen is iedereen altijd meteen op de hoogte. Dankzij het centrale beheer van de IPTV-omgeving verhogen we de efficiëntie zo ook achter de schermen.”

We vormen een zorgorganisatie om in een welzijnsorganisatie, met digitalisering als belangrijke katalysator. 

Luc Van Moerzeke, CEO bij Vulpia

Kort op de bal

Dat laatste is belangrijk. De digitalisering zorgt ervoor dat Vulpia sneller kan schakelen. “We bevragen de bewoners regelmatig, zodat we onder meer de zorgverstrekking, de keuken en de activiteitenkalender kunnen bijsturen. Vandaag gebeurt dat allemaal nog op papier, wat het soms een traag proces maakt. Het is de bedoeling die bevragingen digitaal te organiseren, onmiddellijk te verwerken en de feedback via de IPTV te verspreiden. Zo zullen we veel korter op de bal spelen.” Belangrijk is tot slot dat de familie van de bewoners betrokken blijft bij de leefwereld van hun ouders en grootouders. “Dat gebeurt onder meer via de website en de app MyVulpia die we momenteel ontwikkelen”, legt Luc uit. “Zo blijven de familieleden op de hoogte en houden ze contact.”

Vulpia beheert 40 woonzorgcentra en 750 assistentiewoningen, verspreid over het hele land. Het bedrijf biedt ruim 4.000 zorgkamers aan en telt ongeveer 2.500 medewerkers.

Luc Van Moerzeke studeerde industrieel ingenieur in Gent en industrieel beleid aan de KU Leuven. Na tien jaar in de financiële sector nam hij in 1996 een woonzorgcentrum over in Kalmthout. Daarmee legde hij de basis van het huidige Vulpia.

Meer nieuws over:

  • digitale transformatie
  • E-healthcare

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons