Betere dienstverlening bij politiezone Voorkempen dankzij digitalisering

Gepubliceerd op 01/12/2020 in Klantenverhalen

De digitale aanpak van politiezone Voorkempen zorgt voor een betere dienstverlening. De inspecteurs hebben sneller toegang tot de juiste informatie en zijn altijd bereikbaar. “We realiseren zo een belangrijke efficiëntiewinst”, zegt Korpschef Geert Smet.

Betere dienstverlening bij politiezone Voorkempen dankzij digitalisering

Vier jaar geleden verhuisde het hoofdcommissariaat van de politiezone Voorkempen naar een voormalige maalderij langs het kanaal Dessel-Schoten. Dat bood meer dan één opportuniteit om meteen ook de hele IT-omgeving te optimaliseren. Het gebouw werd aangesloten op fiber. Verder kwamen er nieuwe servers met gevirtualiseerde toepassingen, nieuwe pc’s en printers, IP-telefonie, indoor dekking voor 4G en het Astrid-netwerk voor de hulpdiensten, camerabewaking, toegangscontrole met badgelezers , enzovoort.

De politiezone Voorkempen koos ervoor optimaal in te zetten op digitalisering. “Door digitaal te werken realiseren we een belangrijke efficiëntiewinst”, zegt Korpschef Geert Smet. “Digitale toepassingen zorgen voor een snellere beschikbaarheid van informatie, meer transparantie, een lagere foutenlast – en dus een betere dienstverlening aan de burger.” De medewerkers van de politiezone – de inspecteurs op het terrein en het burgerpersoneel – hebben via een smartphone of tablet altijd toegang tot de digitale werkomgeving.

Beveiligde toegang tot alle politie-apps

Voor de inspecteurs op het terrein bieden de mobiele toestellen – uiteraard voorzien van de nodige beveiliging – toegang tot alle noodzakelijke informatie en toepassingen van het Focus-platform. “Dat platform is ontwikkeld op maat van de geïntegreerde politie”, zegt IT-Projectmanager Britt Denis. “Via een aangepaste app kan de inspecteur specifieke informatie raadplegen, delen of aanvullen.

Het gaat onder meer om het opvolgen van incidenten op het terrein, toepassingen voor woonstcontrole, het raadplegen van het rijksregister of controle van nummerplaten, enzovoort. De inspecteur hoeft zo niet bij elke toepassing apart in te loggen, maar vindt alles op een beveiligd en gebruiksvriendelijk platform terug.” De politiezone Voorkempen was één van de pilootzones die de app in gebruik nam. Intussen is de uitrol naar alle politiezones volop aan de gang.

Evengoed zijn smartphones en tablets ook niet meer op kantoor weg te denken. “We werken allemaal met Office 365, beveiligd met tweefactorauthenticatie”, zegt ICT-administrator Pieter Verhoeven. “Het is gewoon handig wanneer je die extra beveiligingscode op je smartphone of tablet ontvangt.” De politiezone maakt daarbij gebruik van BeSecure, een oplossing voor remote desktop van de geïntegreerde politie. Die beveiliging zorgt ervoor dat de inspecteurs ook op het terrein – bijvoorbeeld tijdens een interventie of een controle door de wijkinspecteur – altijd toegang hebben tot de juiste data en tools.

“De toepassing zorgt ervoor dat de medewerkers via het internet en via eender welk toestel veilig toegang krijgen tot het geïntegreerde systeem voor de lokale politie”, zegt hoofd Logistiek & ICT Nick Neys. “Via dat systeem kunnen ze in alle benodigde politietoepassingen werken, bijvoorbeeld om een proces-verbaal op te stellen.”

Rechtstreeks bereikbaar

Verder koos de politiezone Voorkempen ervoor om de bereikbaarheid van de medewerkers te vergroten. “Het principe is dat iedereen nu over één eigen telefoonnummer beschikt”, zegt Geert Smet. “Vaste en mobiele nummers zijn geïntegreerd in ons communicatieplatform via Fixed Mobile Unification. Via een app meldt de medewerker zich bij de start van de dagtaak aan en is hij of zij rechtstreeks bereikbaar.” Is de medewerker niet aangemeld, bijvoorbeeld ’s avonds, in het weekend of buiten de diensturen, dan wordt de oproep automatisch doorgeschakeld naar een collega van de dienst of ons onthaal.

“Dat zorgt voor meer efficiëntie en klantvriendelijkheid bij de behandeling van de oproepen”, zegt Nick Neys. “De burger krijgt altijd iemand aan de lijn en kan onmiddellijk geholpen worden.” Tegelijk hoeven de medewerkers van de politiezone maar één mobiel toestel op zak te hebben. “Die lijn trekken we consequent door”, zegt Geert Smet. “Iedere medewerker krijgt een budget voor een toestel aangeboden, aangepast aan niveau en functie. Daarbij is een abonnement voorzien dat de medewerker ook privé mag gebruiken.”

Digitale toepassingen zorgen voor een snellere beschikbaarheid van informatie, meer transparantie en een lagere foutenlast.

Geert Smet, Korpschef van politiezone Voorkempen

author

Juiste balans

“De voorbije jaren hebben we op het vlak van digitalisering een hele weg afgelegd”, besluit Korpschef Geert Smet. “De medewerkers kunnen hun bereikbaarheid op hun diensturen afstemmen en zo zelf waken over de balans tussen werk en vrije tijd. Tegelijk hoeven ze zich geen zorgen te maken over de aankoop en verzekering van het toestel, of over het abonnement.” Bovenal bieden de mobiele toestellen toegang tot de digitale werkomgeving waarmee de politiezone Voorkempen haar dienstverlening aan de burger verder stroomlijnt.

Bekijk het interview

Politiezone Voorkempen omvat de gemeenten Brecht, Malle, Schilde en Zoersel, samen goed voor 86.000 inwoners. Het korps telt 182 medewerkers.

Uw medewerkers bereikbaar houden, ook als ze niet op kantoor zijn?

Ontdek onze oplossingen

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One