6 managers rond de tafel over 5G: “We mogen de trein niet missen!”

Gepubliceerd op 27/10/2020 in Innoveren

De eerste proefprojecten rond 5G tonen veelbelovende resultaten en in de rekken duiken de eerste 5G-smartphones op. De bedrijfswereld zit te popelen om met 5G aan de slag te gaan. Voka bracht 6 bedrijfsleiders rond de tafel om te praten over 5G.

6 managers rond de tafel over 5G: “We mogen de trein niet missen!”

Dat de verwachtingen hooggespannen zijn, bleek eens te meer uit de grote interesse voor het interactieve evenement dat Voka onlangs organiseerde – door corona noodgedwongen via videoconferentie. “Voor Antwerpen – als metropool met een internationale haven – is de komst van 5G essentieel voor de ondersteuning van industrie en logistiek”, stelde Luc Luwel, CEO Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. “De aanhoudende politieke impasse staat een beslissing rond 5G al veel te lang in de weg. Daardoor slaat ons land een mal figuur bij de hoofdkwartieren van de vele multinationals die in België actief zijn.”

Volgens Voka dreigt het doomscenario van de e-commerce zich daardoor te herhalen. Omdat een beslissing over nachtwerk uitbleef, weken e-commercebedrijven uit naar Nederland. “Nu dragen we alleen de lasten van e-commerce, onder meer door de extra druk op onze wegen, en niet de lusten”, aldus Luc Luwel. “Met 5G mogen we niet weer de boot missen. Het is echt één voor twaalf.”

Gegarandeerde bandbreedte

“5G is geen evolutie, maar een echte revolutie”, zegt Anne-Sophie Lotgering, Chief Enterprise Market Officer bij Proximus. “De technologie maakt compleet nieuwe toepassingen mogelijk – onder meer op het vlak van IoT en data analytics – waarbij mobiele infrastructuur essentieel is.” Bij 5G draait het bovendien niet alleen om meer capaciteit en hogere snelheid, maar ook om meer betrouwbaarheid en zo goed als geen latency.

Het grootste verschil met de bestaande mobiele technologie is allicht dat 5G toelaat het netwerk op te splitsen. Network slicing zorgt ervoor dat elke service – een drone, een zelfrijdende auto, een IoT-toepassing – over gegarandeerde bandbreedte beschikt. “5G zal onder meer het gebruik van cloudtoepassingen versnellen”, zegt Stijn Degrieck, CEO van Codit, een bedrijf dat cloud-native applicaties bouwt. “Op het vlak van IoT vormt de connectiviteit vandaag de grote uitdaging. Dankzij 5G valt dat vraagstuk weg.”

Meer nog: 5G brengt de kracht van de cloud naar de edge. Anders gezegd: dankzij 5G komen toepassingen met zware datastromen heel dicht bij de gebruiker. Het zorgt ervoor dat alle mogelijkheden van de cloud – aangeboden door onder meer Microsoft, Amazon en Google – meer dan ooit ook binnen handbereik van de kmo komen.

Ultra betrouwbaar

In de Antwerpse regio doet BASF intussen al volop ervaring op met 5G. “We bevinden ons volop in de digitale transformatie richting smart factory”, stelt Philip Buskens, VP Verbund Site Development & Optimization bij BASF. “De overdracht van data is daarbij essentieel – en dus ook de connectiviteit waarmee dat gebeurt.” Voor BASF is onder meer de grote capaciteit en hoge snelheid van 5G heel belangrijk. “Maar toepassingen moeten ook ultra betrouwbaar zijn”, stelt hij, “met een zo klein mogelijk latency. 5G maakt dat mogelijk.”

De transformatie richting smart factory is volop bezig. De overdracht van data, en dus ook de connectiviteit, is daarbij essentieel.

Philip Buskens, VP Verbund Site Development & Optimization bij BASF

Op de site van BASF in Antwerpen – een terrein van zeshonderd hectare met vijftig grote chemische installaties – zet 5G de deur open naar tal van nieuwe toepassingen. “Ik denk onder meer aan zelfrijdende tankcontainers”, legt Philip Buskens uit. “Via realtime video kunnen de operatoren in de controlekamer een oogje in het zeil houden.” Over het 5G-netwerk lopen ook beelden van bewakingscamera’s, brandalarmen en tal van datastromen die afkomstig zijn van industriële IoT-toepassingen.

BASF heeft in Antwerpen de klassieke walkietalkies inmiddels vervangen door smartphones. “De communicatie verloopt via 5G naar de controlekamer en is geïntegreerd met het Tetra-netwerk voor de hulpdiensten.” Op termijn hebben alle medewerkers nog maar één mobiel toestel op zak, met 5G als ruggengraat. “Voor de dingen die we willen doen is wifi niet geschikt – en niet betaalbaar”, aldus nog Philip Buskens. 5G brengt al die toepassingen wel vlot in de praktijk.

Nieuwe kijk op het luchtverkeer

In heel wat sectoren, onder meer in de luchtvaart, effent de komst van 5G de weg voor disruptie. Voor de navigatie van drones over lange afstand, bijvoorbeeld, is een snelle en bijzonder betrouwbare connectie absoluut noodzakelijk. “De drone zal zijn plaats opeisen in het luchtruim”, zegt Hendrik-Jan Van Der Gucht, managing director van SkyeDrone. Het bedrijf is een dochter van Skeyes, het autonoom overheidsbedrijf dat instaat voor de luchtverkeersleiding. “De komst van de drone doet de vraag naar een nieuw type verkeersleiding ontstaan. Daar willen we op anticiperen.”

De verwachting is dat er op termijn tien keer meer drones zullen rondvliegen dan bemande vliegtuigen. Vandaag zijn al heel wat drones in gebruik, bijvoorbeeld voor de visuele inspectie van hoogspanningslijnen of windmolens. 5G laat toe om in real time de data of beelden die een drone capteert te streamen. “Het zal een hele uitdaging zijn om het luchtverkeer te regelen”, aldus nog Henk-Jan Van Der Gucht, “om de drones te scheiden van de bemande vluchten en om de risico’s op de grond te beperken. 5G zal ons daarbij helpen.”

Bouwgroep Willemen gebruikt drones boven hun werven. Kijk hoe 5G de bouwsector verandert.

Proefprojecten in de haven

Ook de haven van Antwerpen deed intussen 5G-ervaring op met verschillende testopstellingen. “De parameters bandbreedte, snelheid en betrouwbaarheid zijn daarbij heel belangrijk”, zegt Wouter Faes, Infrastructure Manager Digital & Innovation bij Havenbedrijf Antwerpen. “Voor elke toepassing moeten we goed nadenken wat we precies nodig hebben. Connectiviteit is daarbij trouwens maar één aspect. Je moet onder meer ook over voldoende rekenkracht en opslagcapaciteit beschikken.”

Wanneer sleepboten een schip trekken, is visueel contact onmogelijk. 5G laat toe in real time beelden uit te wisselen.

Wouter Faes, Infrastructure Manager Digital & Innovation bij Havenbedrijf Antwerpen

Eén van de proefprojecten omvat een videotoepassing voor sleepboten. “Wanneer twee sleepboten een schip trekken, zit dat tussen hen in en is er geen visueel contact”, legt Wouter Faes uit. “5G laat de sleepboten toe in real time beelden uit te wisselen.” De haven van Antwerpen denkt verder ook over het gebruik van zelfvarende schepen, via een 5G-verbinding ondersteund vanuit een controlekamer. Een bijkomend voordeel van 5G is de mogelijkheid om het netwerk via slicing in stukken op te delen. “Dat zou de hulpdiensten in de haven via zo’n slice van gegarandeerde communicatie kunnen voorzien”, besluit Wouter Faes.

Waarom is 5G zo belangrijk voor bedrijven?

Interview met Danielle Jacobs, CEO bij Beltug

Proximus lanceert eerste 5g-netwerk in belgië

Ontdek meer over 5GNieuw venster

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One