×
×

In de ban van de bandenspanning

door Proximus teamProximus07/06/2018

In de ban van de bandenspanning
Sensoren om de bandenspanning bij vrachtwagens te controleren bestaan al een tijdje. Maar hoe geraken die gegevens draadloos en in real time tot bij de dispatching? Traxgo uit Anzegem maakt het mogelijk, met dank aan het Proximus M2M-netwerk.

Het West-Vlaamse technologiebedrijf Traxgo bracht begin dit jaar een systeem op de markt waarmee vrachtwagens automatisch hun bandendruk en -temperatuur kunnen doorsturen naar de dispatching. “We haken in op het ContiPressureCheck-systeem van Continental”, zegt Frederik Depuydt van Traxgo. “Die sensoren zijn al een tijdje op de markt, maar het alarm dat ze slagen als er iets misgaat met de banden, gaat enkel in de vrachtwagencabine af. En het bleek dat chauffeurs dat soms wel eens durfden te negeren, omdat ze bijvoorbeeld geen tijd of zin hadden om er zich mee bezig te houden. Met ons systeem is ook de dispatching meteen op de hoogte dat er iets misgaat.”

Om die data door te sturen wordt gebruikgemaakt van het Proximus M2M-netwerk (machine-to-machine). “Onze oplossing kan zowel de bandenspanning van trekkers als trailers doorsturen”, zegt Frederik. “Meer nog: we hebben het zo aangepast dat je precies weet bij wélke band er iets aan de hand is. Het originele systeem gaf in een bepaalde configuratie enkel een algemeen alarm voor de banden op de trailer. Aan de hand van de sensoren op die trailer weten we zelfs welke trailer getrokken wordt. Sinds begin dit jaar hebben we al zo’n honderd installaties uitgevoerd.”

Subsidies

Dat transporteurs zoveel moeite willen doen om die bandenspanning in de gaten te houden, heeft een simpele reden. “Een correcte spanning zorgt voor ongeveer achttien procent minder slijtage en vijf procent minder brandstofverbruik. Doordat we een klapband helpen voorkomen, zijn er minder ongevallen, minder files en staan trucks minder stil. De overheid geeft daarom trouwens ook subsidies voor transporteurs die het systeem installeren.”

Proximus is de grootste en meest ervaren speler op de markt voor geconnecteerde objecten. Grote pijnpunten of obstakels is Traxgo bij de ontwikkeling van het systeem dan ook niet echt tegengekomen, zegt Frederik. “We werken al sinds onze oprichting enkel met Proximus samen, simpelweg omdat de betrouwbaarheid van het netwerk zo goed is. Wat wel een uitdaging was, is dat we al snel van bepaalde klanten de vraag kregen of we nog bijkomende data konden versturen. Zo is er sinds kort bijvoorbeeld de mogelijkheid om de binnentemperatuur van koelwagens mee op het netwerk te zetten. Maar dat zijn uitdagingen die we graag aangaan.”

Voordelen sensoren in bandenspanning
  • Eenvoudige installatie die door de overheid gesubsidieerd wordt
  • Altijd en overal de bandenspanning meten
  • Minder verbruik, minder slijtage, minder ongevallen
  • Mogelijkheid om bijkomende data te versturen

Traxgo werd in 2003 opgericht. Het bedrijf bood toen vooral “gewone” track & trace-diensten aan, in het begin zelfs via sms omdat data nog te duur was. Er werken nu zo’n zestien mensen.

Frederik Depuydt studeerde Handelswetenschappen aan de HoGent en is Business Development manager bij Traxgo. Hij vervoegde Traxgo in 2004. In zijn vrije tijd (“als die er overschiet…”) doet hij graag aan sport.

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons