×
×

Think Things 2017: de toppers inzake digitale transformatie

Gepubliceerd op 04/12/2017 in Nieuws

Think Things 2017: de toppers inzake digitale transformatie

Op Think Things krijgen Belgische ondernemingen de kans om meer uitleg te geven bij de meerwaarde die IoT-technologieën voor hun activiteiten of hun businessmodel betekenen. Een moment van inspiratie en visie om de ‘sensoren’ van de deelnemers te prikkelen.

Een rijkere klantenervaring

“Voorwerpen en vooral personen met elkaar verbinden”. Die woorden bevestigen het streefdoel van Dominique Leroy, CEO van Proximus, bij de opening van het forum. De digitale transformatie dompelt ons onder in de Industrie 4.0 en de talloze opportuniteiten die daarbij horen, en zet de Belgische ondernemers aan om de technologie met open armen te ontvangen. De operator wil van zijn kant als katalysator fungeren om de toekomst het hoofd te bieden.

“Het is niet de technologie op zich die telt, maar de manier waarop ze wordt gebruikt. We willen onze eigen digitale transformatie versnellen om klanten een alsmaar rijkere ervaring aan te bieden”, aldus de CEO. Daarmee is de toon gezet: zonder partners werken is geen optie meer. Co-creatie moet centraal komen te staan, net als een doeltreffend ecosysteem, de opening van technologische platformen en de bescherming van privégegevens.

Please (don’t) tag me

Om hun discours te concretiseren, droegen de leden van het uitvoerend comité van Proximus en de experts een tag waarmee deelnemers hen via een app in realtime konden volgen en lokaliseren op het druk bezochte evenement. Een app die heel wat vragen beantwoordde over de mix van technologieën en personen. “Een goede partner is iemand die er altijd is wanneer dat nodig is”, verklaarde Alex Lorette, Director Enterprise Telco Solutions bij Proximus. “We werken ‘end-to-end’-oplossingen uit op basis van de reële behoeften van de klant om vervolgens de technologie te kiezen die het best aansluit op de gezochte oplossing. Wat voor ons telt: snelle en doeltreffende maar vooral beveiligde digitale transacties.”

Daarnaast heeft Proximus besloten om zich meer te gaan focussen op 6 verschillende gebieden waar ze geloven dat IoT de grootste impact zal hebben. Voor deze industrieën zullen ze, afhankelijk van de use case, samenwerken met partners die beschikken over een sterke industrie expertise om een totaaloplossing aan te bieden en om zo een grotere meerwaarde te kunnen aanbieden aan hun klanten.

De industrie in polepositie

In België zijn 70 procent van de actieve ondernemingen kmo’s maar zal 22 procent van de IoT-technologieën worden gerealiseerd door de industriële sector. “De grote uitdagingen van deze sector zijn de reductie van de dode tijd van machines, de beperking van de operationele kosten en de toename van de efficiëntie om de veiligheid van het personeel te verhogen”, aldus Katia Deboel, Lead Manager M2M & IOT bij Proximus.

En dat is niet anders bij het Proximus Outside Infrastructure Distribution Center in Flawinne, waar de uitdaging er voornamelijk in bestaat om de gigantische kabelvoorraad, die momenteel centraal wordt beheerd, te decentraliseren. Dat wordt gerealiseerd dankzij een geïntegreerde sensor in elke bobijn. Het onmiddellijke resultaat: een aanzienlijk daling van het aantal verloren onderdelen en een voorraad die zich aanpast aan de reële vraag, inclusief beheer van beschadigde bobijnen.

Ontdek hier hoe TVH de kost van haar machines reduceert.

Een en al voordelen voor de evenementensector

350.000 bezoekers, vijf verschillende openbare plaatsen en meer dan 100 deelnemende horecazaken: dat is het decor van het Brussels Jazz Weekend, het grootste gratis stedelijk jazz festival in Europa. “De telling van het publiek dat zo’n gratis festival bezoekt, blijft een hele uitdaging aangezien er geen traditionele inkomloketten zijn zoals bij een traditioneel festival”, vertelt Steven Palmaers, co-organisator van het festival. Door meerdere technologieën te combineren, zijn Proximus en de organisatie erin geslaagd het aantal bezoekers te tellen (of toch de bezoekers die ten minste 60 minuten ter plaatse bleven), en vrij doorgedreven profielen op te stellen.

“En dat is nog maar het begin. We zijn ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid inzake mobiliteit bijvoorbeeld. Het IoT zal ons in staat stellen om op doeltreffende wijze gegevens te verzamelen voor een betere mobiliteit van onze duizenden bezoekers door gamificatie te gebruiken  als leidraad”, verduidelijkt Steven.

Bekijk hier wat allemaal mogelijk is met Proximus Analytics

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!