×
×

ThinkThings 2018: design thinking, co-creatie en nieuwe technologieën

Gepubliceerd op 04/12/2018 in Inspireren

ThinkThings 2018: design thinking, co-creatie en nieuwe technologieën

Stel uw digitale transformatie niet nog verder uit. Het IoT-evenement van Proximus heeft zijn doelstelling bereikt: de opportuniteiten van het Internet of Things aankaarten en ondernemingen aanzetten om innovatieve projecten op te starten.

Nooit zonder een ecosysteem

“Tegen 2021 een klantgerichte digitale onderneming worden.” Dominique Leroy, CEO van Proximus, schetst het doel van haar eigen onderneming. “En dat zullen we niet alleen realiseren. De sleutel tot succes schuilt in partnerschappen en een mix van technologieën.” Vandaag de dag vormen meer dan 270 partners het ecosysteem van Proximus, dat ook op overnames en een open samenwerking met strategische partners mikt.

Niemand mag de huidige opportuniteiten alleen aangaan.

Dominique Leroy, CEO bij Proximus

author

Investeren in de beste technologieën

Proximus heeft al heel wat stappen gezet om de digitalisering van ondernemingen in België te vergemakkelijken. Denk maar aan het befaamde LoRa-netwerk in 2015, aangevuld met het NB-IoT-netwerk in 2018, de voorbereiding voor 5G en de ontwikkeling van het optische-glasvezelnetwerk.

“Nu draait het erom synergieën te vinden met nieuwe technologieën: blockchain, drones, chatbots …”, onderstreept Alex Lorette, Director Enterprise Solutions bij Proximus. Daarnaast heeft Proximus sinds het eind 2017 beginnen focussen is op eindoplossingen, er 12 ontwikkeld binnen de 6 focusdomeinen.

Overgang naar ‘design thinking’

Staat de gebruiker wel degelijk centraal in de analyse? De methode van ‘design thinking’, die ook door Proximus wordt gebruikt, maakt het mogelijk om ideeën te laten ontstaan door middel van collectieve intelligentie. “Smart City Live Lab is een pilootproject dat de stad Ottignies-Louvain-la-Neuve in staat zal stellen om zijn grootste uitdagingen tot een goed einde te brengen met vernieuwende technologische oplossingen. Na een brainstorming kiezen we de juiste partners en testen we de digitale-transformatieoplossingen in reële omstandigheden”, legt Alex uit.

54 procent van de onderneming digitaliseert maar slechts 9 procent doet een beroep op big data.

Alex Lorette, Director Enterprise Solutions bij Proximus

author

De digitale transformatie in alle uithoeken van het land

Tijdens het event waren er zes customer stories, elk met zijn eigen digitaal verhaal. “Als aankoopverantwoordelijke ben ik het levende bewijs dat je geen IoT-expert hoeft te zijn om samen een adequate oplossing uit te werken”, verklaart Tom Balanck, Head of Procurement and Supply Chain bij Bombardier Transportation.

Voor Bart Gentens, Senior Manager new & improved client solutions bij BESIX, liggen de uitdagingen en oplossingen elders: “We zijn erin geslaagd om de duurzaamheid van onze gebouwen te verhogen en de exploitatiekosten te beperken.” Gedurende die tijd moet JCDecaux zijn businessmodel op het vlak van digitale reclamepanelen in winkelcentra opnieuw uitvinden. “Dankzij het Internet of Things beheersen we het profiel van de bezoekers en kunnen we ons commercieel beleid paneel per paneel bijsturen”, aldus Marketing Director Veerle Colin.

Lees ook het gesprek met Codit, BESIX en Salesforce, de partners van Proximus op ThinkThings 2018.

Ontdek enkele partners

Ontdek hoe Proximus u begeleidt naar nieuwe oplossingen.

Download de white paper

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!