Technologie ondersteunt persoonlijke klantenservice

Gepubliceerd op 23/08/2021 in Klantenverhalen

Technologie ondersteunt persoonlijke klantenservice

Dovy Keukens ondersteunt niet alleen zijn ontwerp- en productieproces met nieuwe technologie. Met virtual reality geeft het bedrijf zijn klantenervaring een opvallende boost.

Dovy heeft een lange historiek als producent van maatkeukens. Sinds 1980 bouwde het bedrijf een netwerk uit van 33 toonzalen, verspreid over het hele land. Typerend voor Dovy is dat de verkoop en de productie van de keukens – zowat 5.000 stuks per jaar – volledig in eigen beheer gebeurt. Doorheen dat hele proces is een sleutelrol weggelegd voor technologie. “In de toonzaal zit de klant samen met een van onze consultants rond de tafel”, zegt marketingmanager Kris Aeck. “Daar maakt de consultant in een tekenprogramma een eerste digitale ontwerp.”

Virtual reality in de toonzaal

Het resultaat is een fotorealistische 3D-voorstelling van de keuken. In de toonzaal versterkt Dovy de klantenervaring door de klant het ontwerp met een VR-bril te laten bekijken. Aansluitend krijgt de klant via e-mail een offerte toegestuurd, met daarin een link naar het 3D-ontwerp dat ook op de smartphone of tablet te bekijken is. “Tijdens het ontwerp stelt het programma automatisch een lijst met alle benodigde productie-elementen op”, vervolgt Kris. “Wanneer de klant de offerte ondertekent, stroomt het productieorder automatisch door naar ons ERP-systeem.”

Technologie ondersteunt het complete, geïntegreerde proces: van ontwerp en verkoop, tot voorraadbeheer en productie.

Kris Aeck, marketingmanager bij Dovy Keukens

Slimme fabriek

In de fabriek in Roeselare zet Dovy bij diverse activiteiten in op automatisering. Zo zijn er robotarmen die in het plaatmateriaal voor de keukenkasten automatisch de juiste gaatjes boren, scharnieren bevestigen, enzovoort. “Via het geautomatiseerde reststukkenmagazijn optimaliseren we het gebruik van de materialen”, legt Kris uit. “We hebben software die berekent hoe we – in functie van een bestelling – de platen met zo weinig mogelijk verlies kunnen verzagen. De toepassing gaat daarbij altijd eerst na of er zich in het reststukkenmagazijn nog een bruikbaar element bevindt.”

6 Belgische bedrijven uit de top van de maakindustrie vertellen over de roadmap van hun digitale transformatie.

Zo boekten zij succes Nieuw venster

Fiber als backbone

Om alle technologie efficiënt met elkaar te laten samenwerken is een stabiele netwerkverbinding onontbeerlijk. Dat netwerk moet bovendien over voldoende capaciteit beschikken, onder meer om het werken met de zware databestanden van keukenplannen aan te kunnen. In 2016 stapte Dovy daarom al over op fiber.“Een degelijke connectie tussen de toonzalen en de hoofdzetel is voor ons heel belangrijk”, stelt Kris. “De systemen moeten vlot met elkaar kunnen communiceren, zodat de consultant in de toonzaal het verkoopproces op een vloeiende manier kan afronden.”

We bekijken de mogelijkheden van mixed reality, waarbij we met een smartglasstoepassing het ontwerp van de keuken op de werf kunnen projecteren.

Kris Aeck, marketingmanager bij Dovy Keukens

Online én persoonlijk

“Klanten kunnen via onze site een afspraak boeken”, legt Kris uit. “Ook het bespreken van het ontwerp kan in principe voor een stuk online. Maar veel van onze dienstverlening is heel persoonlijk. Een consultant komt thuis bij de klant de ruimte opmeten. En ook het kiezen van materialen gebeurt bij voorkeur in de toonzaal.”

Stap naar mixed reality

Had de coronacrisis een grote impact? Bij Dovy kwamen ze tot de vaststelling dat mensen een ruimer budget vrijmaken voor hun huis – en dus ook voor hun keuken. En net die tendens kan technologie helpen ondersteunen. “De VR-toepassing die we nu gebruiken, is vrij eenvoudig”, zegt Kris, “maar we willen daar graag verder in gaan. Ik denk dan onder meer aan mixed reality, waarbij we met een smartglasstoepassing het ontwerp van de keuken kunnen projecteren op de werf. De komst van 5G laat immers de realtime rendering van de keukenplannen toe.”

What sort of opportunities does 5G offer Dovy Keukens?

Kris Aeck startte zijn carrière in de mediasector. Sinds 2010 is hij marketingmanager bij Dovy Keukens.

Lees hoe Mr. Watts toepassingen ontwikkelt voor HoloLens, de mixed reality-headset van Microsoft

Mixed reality in de business Nieuw venster

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One