×
×

Transformatie als overlevingsstrategie.

door Perspective magazineVernieuwen01/06/2017

Transformatie als overlevingsstrategie.
Veel bedrijven zien hun businessmodel in een oogwenk door elkaar geschud als de digitalisering zijn intrede doet. Wij vroegen naar het succesrecept van Stef De corte en Ilse Van Vaerenbergh van smartphoto group. In 15 jaar tijd transformeerden zij van een ontwikkelaar van klassieke foto’s naar een van de grootste spelers in e-commerce.

Om dit verhaal over de toekomst te beginnen, moeten we eerst terug in de tijd. We schrijven 1999, het jaar waarin de euro werd geïntroduceerd en waarin Stef De corte aan de slag ging bij de toenmalige Spector Photo Group in Wetteren. Die groep genoot toen nog faam en had een aanzienlijke omzet als analoge foto-ontwikkelaar. Tot het digitale tijdperk plots losbrak, en iedereen in een razendsnel tempo op digitale fotografie overschakelde.

Recht op de afgrond af

“Rond 2002-2003 zagen we de eerste start-ups opduiken die digitale afdrukken aanboden”, blikt CEO Stef De corte terug. “Maar de digitale camera’s van toen boden een barslechte VGA-kwaliteit van amper 1,2 megapixel, terwijl een analoge afdruk het equivalent biedt van 10 tot 12 megapixel. Tien keer beter dus. Bovendien beleefden we in 2004 zelfs een van onze beste jaren als analoge ontwikkelaar. We maakten ons dus niet zo veel zorgen, digitaal was quasi onbestaand in onze markt.

Maar in 2005, amper een jaar na ons beste jaar, tuimelde onze omzet wel met 40% naar beneden. En het jaar daarna opnieuw. Bij de meeste disrupties waar ik tegenwoordig van hoor, begint men al nerveus te worden bij een daling van 3 of 4 procent. Maar bij ons daalde de omzet jaar na jaar met bijna de helft. Er moest dringend iets gebeuren.”

Een rollercoaster

Eind 2005 realiseerde de groep een kapitaalsverhoging via de beurs, enerzijds om schulden af te lossen maar anderzijds vooral ook om geld te injecteren voor een grondige transformatie. “Om te kunnen overleven, moesten we meteen vaste kosten afbouwen, herstructureren, fabrieken sluiten en zo meer”, gaat Stef verder. “Maar we beseften al snel dat enkel fabrieken sluiten en onze vaste kosten laten dalen, ons nooit helemaal uit de put zou trekken. We moesten een nieuwe toekomst opbouwen.”

Die nieuwe toekomst vond het bedrijf in de digitale fotografie: “In die beginjaren hebben we ons analoge afdrukproces eenvoudigweg naar digitaal vertaald. In plaats van een filmrolletje op te sturen, vroegen we onze klanten nu om hun digitale foto’s op cd of via internet door te sturen. In het begin werkte dat ook, want de klant wist zelf niet beter. Meer nog, we kenden er zelfs een enorm succes mee. Tot 2009 ontplofte de markt van de digitale afdrukken, met astronomische stijgingen in de verkoop die jaar na jaar twee tot drie keer hoger lagen dan het jaar voordien.”

Geen kwestie van techniek

Een ander bedrijf zou zichzelf opgelucht

op de schouder hebben geklopt voor het bedwingen van de crisis, maar in Wetteren hadden ze hun lesje wel geleerd. 

“In 2006 al wisten we dat die astronomische stijging niet ging blijven duren”, vertelt Ilse Van Vaerenbergh, General Manager Belux. “We voorspelden dat mensen die nood om alles zomaar af te drukken niet langer gingen voelen. Zeker niet in de volumes uit het analoge tijdperk, want digitale foto’s konden ze nu al bekijken voor ze afgedrukt werden. En dus stelden we ons de vraag: waarom zouden mensen wél nog willen printen? Wat biedt hen een meerwaarde? Zo kwamen we uit bij producten als kalenders, fotoboeken, kerstkaartjes, geschenken enzovoort. Zaken waar mensen er echt voor kiezen om hun foto’s af te drukken. Zo hebben we de focus verlegd.” “Als je in een disruptie zit, moet je niet naar de technologie kijken”, valt Stef De corte bij. 

“Je moet je wel afvragen hoe de consument zijn gedrag gaat aanpassen. De mensen zelf doen er trouwens ook een paar jaar over om te beseffen dat iets geen meerwaarde meer heeft. Maar eens ze dat beseffen, slaat die disruptie plotsklaps hard toe. Dan moet je daar als bedrijf al veel langer mee bezig zijn. Toen onze consumenten beseften dat die digitale afdrukken toch niet waren wat ze nodig hadden, stonden wij al klaar met een nieuw aanbod.”

Transformatie als DNA

Tegenwoordig brengt de inmiddels tot smartphoto herdoopte groep een vijftigtal nieuwe producten per jaar uit. Stef De corte: “Vroeger brachten we er 2 uit en duurde het 6 maanden vooraleer iets gelanceerd was. Vandaag werken we met weekrapporten. Wij willen elke week weten wat er goed verkocht werd en wat niet.

Dat was totaal zinloos in het analoge tijdperk. Ook in onze marketing testen we nu veel meer en veel sneller, of zelfs live. Daar waar we vroeger 6 weken gingen testen om dan 3 maanden hetzelfde te doen, testen we nu 6 uur en doen dan 3 dagen hetzelfde. Dat is een totaal andere snelheid.”

Volgens Ilse Van Vaerenbergh zit die drang om te vernieuwen intussen zo hard in het DNA van de groep ingebakken, dat ze het zelf niet meer beseffen. “Onze mensen zijn daar uit zichzelf mee bezig. We hebben een productidee-mailbox waarin iedereen binnen het bedrijf elk idee voor een product of nieuwe features kan droppen. Dat leeft hier echt wel. Wij toetsen vervolgens voor elk idee af of het iets kan bijdragen voor onze klanten.”

Het schip in de storm

Stef De corte bevestigt dat er elke dag nieuwe ideeën binnenstormen, “maar we zeggen ook veel vaker ‘nee’ dan ‘ ja’. We moeten immers eerst en vooral de richting aanhouden. Grote bedrijven hebben de budgetten om op verschillende paarden te wedden en verschillende richtingen uit te gaan. En anderzijds hebben kleine bedrijven en start-ups nog de vrijheid om van alles uit te proberen. Maar middelgrote bedrijven zoals het onze? Die kunnen het zich niet permitteren om in zeven verschillende richtingen te experimenteren en daar geld op in te zetten, en al helemaal niet in tijden van disruptie.”

Transformatie heeft volgens Stef De corte dan ook veel meer kans op slagen als het bedrijf en zijn proces stabiel zijn. “Vergelijk het met een schip dat een storm door moet. Als iedereen op dat ogenblik nog naar de roeispanen op zoek moet gaan, niemand het ritme kent en er nog niet afgesproken is wie in de mast gaat klimmen, dan gaat niemand die storm overleven.

Wanneer consultants het over transformatie en disruptie hebben, dan willen ze allemaal hun digitale strategieën verkopen. Maar het geheim van een geslaagde transformatie ligt in de stabiele interne processen. Dat klinkt natuurlijk veel minder sexy en dus zal je het ook weinig consultants horen verkondigen.”

Ilse Van Vaerenbergh is het hier mee eens: “Het hoeven zelfs geen grote, ingewikkelde processen te zijn, integendeel. Je hebt gewoon degelijke, stabiele basisprocessen nodig waardoor iedereen zijn eigen speelterrein kent. Binnen die afgebakende zandbak creëer je zo vrijheid om te creëren, om nieuwe dingen uit te proberen.”

Zorg voor een houvast

“Je hoeft ook helemaal niet op zoek te gaan naar de perfecte organisatiestructuur, want die bestaat niet”, besluit Stef De corte. “Als ze wel bestond, dan zou iedereen ze toepassen. Het komt er gewoon op aan om een structuur die werkbaar is zo lang mogelijk vol te houden. Als je die continu verandert, is iedereen het noorden kwijt. Pas als de processen sterk zijn, kan je heel wendbaar worden en nieuwe dingen uitproberen.”

Laat u niet afschrikken door de titel: in zijn nieuwste werk schrijft Menno Lanting op zijn typische nuchtere wijze over twee van de grootste hypewoorden van het jaar: disruptie en transformatie. Aan de hand van tal van praktische business cases over succesvolle en mislukte transformaties, onderzoekt de auteur het fenomeen disruptie en hoe organisaties ermee omgaan.

Mooi is dat hij daarbij ook mislukte projecten aan het woord laat. En wat blijkt? Slechts zelden gaan bedrijven ten onder als direct gevolg van disruptie. Veel vaker loopt een project verkeerd af omdat bedrijven er niet langer in slagen in te spelen op de veranderende behoeften van consumenten. 

‘De disruptieparadox’ ontkracht de hardnekkige mythe van disruptie, schetst de verborgen paradoxen en schotelt ons vijf stappen naar echte innovatie voor. Zo vormt het een concrete handleiding voor bedrijfsleiders die hun organisatie willen transformeren.

Meer info

Meer nieuws over:

  • Transformation
  • Smartphoto

Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons