Hoe werkt een slimme gastank?

Gepubliceerd op 12/06/2020 in Klantenverhalen

Hoe werkt een slimme gastank?

Een sensor houdt het beschikbare volume gas van een gastank in het oog. Dankzij een IoT-oplossing ziet de distributeur welke gastanks hij moet bijvullen – en hoe dringend dat is.

De horeca is recent weer opgestart en dan komt de beschikbaarheid van energie opnieuw op de agenda. De exploitanten van restaurants, cafés, frituren en campings rekenen niet alleen op elektriciteit, maar ook op gas. Zit er nog voldoende voorraad in de gastank om de hele avond de grill of het gasfornuis aan te laten? “Wij moeten die tanks regelmatig vullen”, zegt Ingeborg Symons, gedelegeerd bestuurder van Multigas.

“Tot voor kort was het de taak van de klant om het vulniveau van de tank in het oog te houden.” Kwam de gasvoorraad onder een minimumgrens, dan moest de klant zijn distributeur verwittigen en een afspraak voor een gaslevering inplannen. Voortaan hoeft de eigenaar dat niet meer te doen. Hij hoeft zijn leverancier ook niet meer te bellen. Er bestaan nu namelijk slimme gastanks.

Welke perspectieven kan IoT u bieden? Download onze gratis IoT-startersgids en ontdek hoe IoT uw business vooruit kan helpen.

Gratis IoT-startersgids

Wat is een slimme gastank?

Een slimme gastank bevat een sensor. Die meet het vulniveau van de tank – meestal iedere zes uur – en stuurt de gemeten waarde automatisch door naar het Internet of Things-platform van Proximus. Dankzij de toepassing ziet de gasleverancier vanop afstand hoe het met de gastank is gesteld. Staat de tank op 30% , dan stuurt het systeem een bericht naar de distributeur, zodat die onmiddellijk een levering kan plannen.

Luxe voor de eindklant

Een slimme gastank brengt een enorm voordeel met zich mee. De klant hoeft niet meer voortdurend manueel te controleren op de meter van de gastank om te kijken hoeveel gas er nog beschikbaar is. “Dankzij de niveaumonitoring kunnen we ervoor zorgen dat de klant altijd tijdig een nieuwe gasvoorraad krijgt”, zegt Ingeborg Symons. “Hij hoeft zelf niet meer op te bellen. Hij hoeft ook zelf het vulniveau niet meer op te volgen en mag er toch op rekenen dat hij nooit zonder gas komt te zitten.”

Enkel voordelen voor de leverancier

Omdat de distributeur geen honderden telefoontjes per dag meer krijgt, verloopt de administratie vlotter. Bovendien kan hij de levering van gas efficiënter organiseren. “Dankzij de niveaumonitoring sparen we heel wat onnodige ritten uit”, zegt Ingeborg Symons. “Was een klant met verlof, dan zien we meteen dat een nieuwe levering nog niet nodig is. Algemeen kunnen we het vulniveau van de tanks van klanten nu op een veilige manier lager laten zakken, om ze daarna in één keer optimaal bij te vullen. Dat laat ons toe de leveringen veel efficiënter uit te voeren.”

Besteedt u veel tijd aan het plannen en berekenen van de hoeveelheid brandstof of vloeistoffen die u op een bepaalde plaats en tijd moet leveren? Lever op het beste moment

Ontdek Smart Tank

Heeft u vragen of wil u zelf een IoT project opstarten? Contacteer dan één van onze experts.

Neem contact op

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!