Proximus moderniseert netwerk en zorgt voor een betere dekking

Gepubliceerd op 01/06/2021 in Innoveren

Proximus moderniseert netwerk en zorgt voor een betere dekking

Proximus moderniseert zijn netwerk en zet een nieuw gedeeld mobiel netwerk op met Orange. Dat resulteert in een nog betere dekking, een versnelde uitrol van 5G waar toegelaten door de overheid en een veel grotere capaciteit in België.

Modernisering antennes en pylonen

Voor de modernisering van het netwerk worden alleen de gedeelde antennes en pylonen met de bijbehorende apparatuur vervangen. Alle antennes worden vernieuwd en alle coaxkabels worden vervangen door fiber. “Om de komende 5 tot 7 jaar over een adequaat netwerk te beschikken, moderniseren we ook alle apparatuur. De vaste verbinding naar het kernnetwerk via een lijn in de grond blijft behouden”, aldus Erwin Van Hoof, Domain Manager bij Proximus.

Het beste van 2 netwerken

Proximus bekijkt al enkele jaren de mogelijkheid om een mobiel netwerk met een andere operator te delen. De uitrol van 5G is daar het ideale moment voor. “Door de samenvoeging van de 2 mobiele netwerken, kunnen we het beste van de 2 gebruiken. Overal in België selecteren we de antennes en pylonen die de beste ontvangst garanderen voor onze klanten en die verbonden worden naar een concentratorpunt. Van daaruit vertrekken 2 gescheiden signalen: 1 naar ons kernnetwerk en 1 naar het kernnetwerk van Orange”, zegt Erwin Van Hoof.

Overal in België selecteren we de antennes en pylonen die de beste ontvangst garanderen.

Erwin Van Hoof, Domain Manager bij Proximus

Proximus blijft beste netwerk

Proximus blijft zijn eigen mobiele netwerkstrategie en kwaliteitsvereisten bepalen en accenten leggen om, ook na de hele operatie, het beste netwerk te kunnen aanbieden. “Op een mast bijvoorbeeld, kan extra capaciteit voor 4G of 5G alleen voor Proximus worden voorzien. Bovendien kunnen we nog steeds eigen pylonen bijplaatsen, bijvoorbeeld om industriezones beter te bedienen of om op specifieke locaties een betere indoordekking te garanderen. Bedrijven mogen gerust zijn: veel van onze intelligente diensten zoals 5G met network slicing ontwikkelen we op ons kernnetwerk. Dat blijft volledig gescheiden”, verduidelijkt Product Manager Mobile Network Koen Coppens.

We zullen ook minder energie verbruiken; per bit die we leveren, zijn we energie-efficiënter.

Koen Coppens, Product Manager Mobile Network bij Proximus

De nieuwe masten en apparatuur zullen de uitrol van 5G versnellen. De capaciteit voor 2G, 3G en 4G wordt enorm opgedreven om het groeiende mobiele verkeer op te vangen. “We zullen ook minder energie verbruiken; per bit die we leveren, zijn we energie-efficiënter. En de antennes die we niet meer gebruiken, halen we weg”, legt Koen Coppens uit.

  1. Verloop van de werken
    De werken starten in de 2e helft van 2021 en gebeuren zone per zone. Elke zone heeft ongeveer 40 masten. Voor elke mast heeft Proximus 1 à 2 dagen nodig om alles te vervangen of verwijderen. Eén zone wordt in maximaal 2 weken afgewerkt.
  2. Mogelijke hinder
    Om ontvangst te blijven garanderen, worden de werken in 1 zone maximaal gespreid. Er wordt nooit aan 2 naburige masten tegelijk gewerkt zodanig dat naburige masten maximaal de tijdelijke onderbreking op de mast waaraan gewerkt wordt kunnen opvangen. Nieuwe antennes worden grotendeels op de grond gemonteerd zodat de nieuwe apparatuur alleen nog geïnstalleerd moet worden.
  3. Indoordekking?
    Bedrijven met indoordekking via een basisstationinstallatie in het bedrijf zelf, zullen geen hinder ondervinden tijdens de werken aan de masten. Die indoorinstallatie wordt in overleg aangepast. Bedrijven met rechtstreekse indoordekking via een mast of via een versterkerinstallatie in hun bedrijf kunnen beperkt enige hinder ondervinden. De werking van het vaste netwerk, vaste telefonie en tv is gegarandeerd. Ook het 112-nummer blijft altijd bereikbaar.
  4. Hoe tijdens de werken eventueel problemen opvangen ?
    Om de eventuele lokale hinder tijdens de werken zoveel mogelijk op te vangen, kan voor mobiele data de bedrijfs wifi gebruikt worden en voor mobiele spraak kan de voice-over-wifi functionaliteit van compatibele mobiele toestellen gebruikt worden.
  5. Veiligheid
    Voor de veiligheid van de medewerkers, mag er niet op de masten gewerkt worden die in de directe omgeving van actieve antennes staan, ook niet ’s nachts. Installatiebedrijven moeten ook rekening houden met de weersomstandigheden voor de werken op zo’n grote hoogte. Er bestaat een kans op vertraging van de werken bij hagel, bliksem of veel wind. Op plaatsen waar de hinder echt zo veel mogelijk beperkt moet worden, gaan de werken door in het weekend.

Hoe zal Proximus u op de hoogte houden?

  • Als klant krijgt u een mail waarin we de werken aankondigen. U kan zich ook online registreren om op de hoogte gehouden te worden over de werken en de impact in uw zone.
  • Als u meerdere vestigingen hebt, krijgt u die informatie per vestiging die eventueel hinder zal ondervinden, op voorwaarde dat de adressen in de databases van Proximus gekend zijn.
  • Privéklanten en eindgebruikers zoals werknemers die ook privé bellen met het mobiele toestel van hun werk brengen we enkele dagen voor de werken via sms op de hoogte, indien het adres gekend is.

Registreer u hier Nieuw venster

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One