×
×

Drie revolutionaire Belgische initiatieven

Gepubliceerd op 21/11/2017 in Inspireren

Drie revolutionaire Belgische initiatieven

Wie vandaag niet innoveert, moet morgen vaak wijken. Bij de onderstaande drie bedrijven gaan innovatie en technologie hand in hand. Wij namen er een kijkje, en vroegen hen meteen ook hoe ze daartoe gekomen zijn.

Digitale innovatie in rekrutering

Steven Pyck is geen groentje als het op innoveren aankomt. Meer dan 15 jaar geleden lanceerde en leidde hij Proxis, een van de eerste succesvolle boekenwebshops van België.

“Iedereen reageerde toen met: ‘Ja, boeken, dat verkoopt online wel. Maar schoenen of tv’s?’ ”, blikt Steven Pyck terug. “Nu is dat de gewoonste zaak ter wereld. Met mijn nieuwe bedrijf, Sympl, is het een beetje hetzelfde verhaal. Net als retail toen, loopt de rekruteringssector vandaag achter. Met Sympl willen we dat recht trekken. Wij brengen kandidaten in contact met bedrijven, maar we doen dat volledig digitaal en zelfs voor een groot deel geautomatiseerd. Kandidaten komen in eerste instantie in contact met een chatbot, die alle basisgegevens opvraagt en de eerste vragen van de kandidaten beantwoordt. Daarna krijgen kandidaten een link toegestuurd voor een video-interview voor de webcam. Op die manier kunnen wij zo’n duizend kandidaten in 7 dagen tijd screenen. Onze werkwijze is ideaal voor werkgevers die massaal op zoek zijn naar kandidaten, zoals customer serviceprofielen, managementassistenten enz.”

“Wanneer mensen een idee hebben, denken ze vaak: ‘Ik ga er met niemand over praten, want dan wordt het gepikt’. Terwijl je er eigenlijk moet van uitgaan dat iemand ergens op dit moment jouw zelfde idee al aan het uitwerken is. Je moet dus een beetje je stoute schoenen durven aantrekken en enerzijds er met zoveel mogelijk mensen over praten en anderzijds zo snel mogelijk de markt op gaan, ook al staat je product of dienst nog lang niet op punt. Want het is pas door je idee aan de werkelijkheid te toetsen, dat je het kan verbeteren en werkbaar maken.”

De eerste winkel zonder personeel

Lode Van de Velde, Manager Internal Sales bij Würth Belux, dochter van de Duitse multinational in bevestigings- en montagematerialen Würth, geeft het grif toe: de B2Bsector is lang gespaard gebleven van de digitalisering en innovatie. “Terwijl in de B2C zowat iedereen een webshop had, werkten we in onze sector nog altijd met vertegenwoordigers die bij klanten langsgingen. Bij onze nieuwe generatie klanten heerst een heel andere mentaliteit. Die zijn het gewoon om waar en wanneer ze maar willen een bestelling te plaatsen. Daardoor zijn ook in onze sector bedrijven beginnen experimenteren met webshops om klanten buiten de openingsuren aan goederen te helpen. Vele van onze klanten zijn al om vijf uur ’s morgens onderweg naar een werf, en willen dan producten inslaan die ze die dag nodig hebben. Dan kunnen ze niet terecht bij een webshop, en ook niet in een gewone winkel. Die mogelijkheid wilden wij onze klanten wél bieden. En dus hebben we een onbemande shop gelanceerd die 24u/7 open is.”

Würth opende zijn eerste onbemande winkel in Sint-Stevens-Woluwe. Klanten ontvangen na inschrijving een badge waarmee ze dag en nacht in de winkel binnen kunnen. Er is geen personeel aanwezig, wel een zelfscankassa die bewaakt wordt door camera’s. De facturen worden nagestuurd.

“Het was er ons nooit om te doen om op personeel te besparen, maar om onze dienstverlening aan onze klanten te verbeteren. Dat blijven we trouwens doen. Niet alleen openen we momenteel een tweede onbemande winkel in Lokeren, we lanceren ook een app waarmee klanten de voorraad in onze onbemande shops kunnen bekijken. Onze klanten zijn altijd ons startpunt.”

Belgische landbouwtechnologie verovert de wereld

Het Belgische landbouwtechnologiebedrijf Urban Crop Solutions is een wereldwijde pionier in Vertical Farming. Dat is een innoverende landbouwmethode waarbij planten op watercultuur en onder LED-verlichting verticaal worden geteeld, hermetisch afgesloten van de buitenwereld.

“De gewassen in onze op maat gemaakte systemen en standaard container-oplossingen groeien veel sneller dan in de buitenlucht, omdat we met behulp van onze LED’s een hogere lichtintensiteit kunnen creëren”, legt CEO Maarten Vandecruys niet zonder trots uit. “Daarnaast recycleren we het water dat onze planten verdampen. Daardoor verbruiken wij amper 5% van het gemiddelde waterverbruik in de traditionele teeltsector. En omdat ons systeem zo gesloten is, hoeven we geen pesticiden te gebruiken.”

Hoeveel voordelen het gesloten systeem van Vertical Farming ook kent, toch stootte het team al snel op één groot risico: “Komt er in ons systeem een ziekte binnen, dat zit het meteen overal. En een van de belangrijkste risicofactoren die ziektes kunnen introduceren, zijn mensen. Het drukken van de loonkosten was dus zeker niet de voornaamste reden voor de automatisatie.” Als we de CEO vragen of het eenvoudig was om zo’n revolutionair idee te lanceren in België, aarzelt hij voor het eerst.

“België is een erg gunstig land om te innoveren rond een bestaand product in een bestaande markt. Maar zodra je met iets volledig nieuws komt, merk je toch weer die conservatieve reflex. Wanneer we bijvoorbeeld naar subsidies op zoek gingen, kregen we vaak fronsende wenkbrauwen. We hebben het dus met weinig subsidies moeten doen. Anderzijds heb ik achteraf gezien wel gemerkt dat België een grote concentratie kent aan ervaren ondernemers, die jonge ondernemers graag willen steunen. Maar je moet zelf op hen durven afstappen. Als we dat vroeger hadden beseft, waren we waarschijnlijk nog sneller gegroeid.”

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics

 

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!