Innoveer snel, in kleine stapjes

Gepubliceerd op 14/05/2019 in Inspireren

Innoveer snel, in kleine stapjes

Wie zich als kmo alleen maar in zijn business vastbijt, ziet vaak te laat hoe snel de markt verandert. Innovatie zorgt voor extra zuurstof en groei. De kmo bevindt zich in een uitstekende positie om te innoveren, maar doet het veel te weinig.

Dado Van Peteghem, Founding Partner en co-CEO bij Duval Union Consulting: “Het probleem is de typische kmo-mentaliteit. Terwijl de grote bedrijven soms wat te veel met visie en de lange termijn bezig zijn, verliest de kmo zich in de operationele activiteiten van elke dag. De bedrijfsleider van de kmo is bij uitstek een doener, die te weinig de tijd neemt om na te denken over een groter plan. Nochtans kun je niet zonder beide elementen. Je hebt niet alleen een architect of alleen een metselaar nodig om een huis te bouwen. De input van beiden is noodzakelijk.”

Leid digitale innovatie in goede banen

Meer info

Hoe ziet de ideale aanpak eruit?

“De moeilijkheid is vaak dat de kmo enkel dingen wil doen waarvan ze zeker is dat ze iets zullen opbrengen. Maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar. Wij raden aan om tijd en ruimte te maken voor enkele ideeën – en daar voluit mee te experimenteren. De kmo heeft op dat vlak een belangrijk voordeel. De CEO is vaak ook de belangrijkste aandeelhouder en kan dus doorgaans vrij beslissen, waardoor de drempel net lager zou moeten zijn om met projecten te starten.”

En toch: heel wat kmo’s vragenzich af waarom ze wakker moeten liggen van innovatie.

“Simpel: doen ze het niet, dan doet iemand anders het wel. Niemand heeft het alleenrecht. Innovatie is er niet alleen voor de grote bedrijven of alleen voor de start-ups. Het heeft ook te maken met de manier waarop de kmo naar zichzelf kijkt. Een groot bedrijf ziet zichzelf graag als tanker: groot en waardevol, stevig op koers. Tegelijk is zo’n tanker natuurlijk ook traag en log.

Het beeld dat bij een start-up hoort, is dat van een speedboot: klein, snel en wendbaar. Ik zie de kmo als een mooi jacht, ergens tussen die twee uitersten in. Er is al een mooie waarde opgebouwd, maar tegelijk is er ook nog altijd voldoende wendbaarheid aanwezig. Dat is het ideale uitgangspunt voor een innovatief traject.”

Wilt u het volledige artikel lezen?

Lees verder

Leid digitale innovatie in goede banen.

Meer info

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Andere artikels van Perspectief