Hoe kmo’s grote bedrijven inspireren

Gepubliceerd op 17/09/2018 in Inspireren

Hoe kmo’s grote bedrijven inspireren

Een uitgekiend HR-beleid heeft een sterke impact op het succes van uw onderneming. Ook onder de kmo’s zijn er uitblinkers die investeren in een innoverende HR-politiek. De beste van de klas werd in de bloemetjes gezet op de Proximus People Innovation Award.

Ontdek hoe digitale transformatie en HR te combineren

“Grote bedrijven hebben vaak een perfect uitgekiende HR-strategie, opgesteld door experts”, aldus Didier Ghysen, HR-director bij Proximus en jurylid. “Maar ze ondervinden vaak moeilijkheden om die te vertalen naar de werkvloer. Bij kmo’s zien we vaak net het omgekeerde. Daar is dikwijls geen HR-manager te bespeuren. Dus geeft de CEO zijn medewerkers de slagkracht om zelf met oplossingen op de proppen te komen. En dan zie je vaak hoe die mensen heel creatieve en innoverende oplossingen ontwikkelen. Of met andere woorden: het gebrek aan middelen bij kmo’s wordt ruimschoots gecompenseerd door die co-creatie. De creativiteit die onze genomineerden daarbij aan de dag leggen, vormt een waardevolle les voor vele grote bedrijven.”

Ook morgen mee

“HR ondergaat vandaag een transitie onder invloed van de digitale transformatie. Grote bedrijven doen vaak beroep op experts en change managers, maar kmo’s worstelen evenzeer met die digitale transformatie. Zij pakken dat echter op een andere manier aan. Daar kunnen we veel uit leren”, aldus Didier Ghysen.

Yves Ghys, manager van het inside sales expertenteam van Proximus en jurylid vult aan: “Innoverende kmo’s hebben ons op een unieke manier getoond hoe digitale transformatie en HR te combineren. We hebben een inkijk gekregen in hoe kmo’s hiermee omgaan, naar welke digitale tools hun voorkeur uitgaat en welke andere methodes ze gebruiken om hun mensen te empoweren.”

Zelf vakantiedagen regelen

Yves Ghys was, naast de winnende Group Jean Nonet (zie kader), onder de indruk van het genomineerde bedrijf Ecoservices: “Bij Ecoservices is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen HR. Er wordt van werknemers verwacht dat ze zelf hun vakantiedagen en andere personeelszaken regelen. Dat is behoorlijk innovatief.”

Didier Ghysen herinnert zich dan weer voornamelijk de rode draad die alle genomineerden met elkaar verbond: “Mij viel vooral de transparantie en de communicatie naar de medewerkers toe op bij al onze genomineerden. De manier waarop ze hun medewerkers voortdurend vertellen wat ze aan het doen zijn, waarom ze dat doen en welke rol de medewerkers daarin spelen. Dat gebeurt heel down to earth, maar het is bijzonder efficiënt.”

En de winnaar is … Groupe Jean Nonet!

“We hadden nooit verwacht op dat podium te staan”, lacht adjunct-directrice Claire Nonet. Toch werd haar bedrijf, de bouwfirma Groupe Jean Nonet, uitgeroepen tot winnaar. Dat heeft ze volgens haar te danken aan de relatie met haar werknemers: “Mijn deur staat altijd voor hen open. We vergeten hun verjaardagen niet en vullen de chocolademelk in de automaat altijd aan. Al onze medewerkers beschikken over onze gsm-nummers.

En ik heb permanentie-avonden opgestart zodat iedereen makkelijk met me kan komen praten.” Die hechte band is ook wat de jury heeft verleid: “Ze voeren een buitengewoon transparant HR-beleid, zowel wat betreft het gebruik van tools als het inzetten en verlonen van hun mensen. Dat vonden we erg innoverend, vooral voor de eerder conservatieve HR in de bouwsector.”

quote

Mijn deur staat altijd voor onze medewerkers open, letterlijk.

quote
  • Bouwfirma uit Floreffe
  • Opgericht in 1958
  • 150 medewerkers
  • 30 miljoen euro omzet

Ontdek hoe digitale transformatie en HR te combineren

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics