Aan de slag met de analyse van locatiegegevens

Gepubliceerd op 24/09/2018 in Innoveren

Aan de slag met de analyse van locatiegegevens

Waar plant u een nieuw winkelpunt het best in? Uit welke regio komen de bezoekers van een evenement? Waar heeft u nood aan extra marketing? Is het aanbod van uw winkelpunt afgestemd op het profiel van de gemiddelde passant? Het zijn maar enkele van de vragen die Proximus MyAnalytics helpt beantwoorden.

Surf naar www.proximusanalytics.be

De gsm’s op het netwerk van Proximus produceren samen 1,7 miljard records met locatie-informatie, iedere dag opnieuw. “De analyse van die data laat ons toe nieuwe inzichten te creëren”, zegt Luc Cogneau, Sales Account Executive bij Proximus. “We kunnen bijvoorbeeld bekijken welke gsm’s er op zaterdagnamiddag in een shoppingstraat aanwezig zijn, om daarna te checken waar die gsm’s zich op maandagochtend om 6 uur bevinden. Dat geeft inzicht in de waarschijnlijke woonplaats van die shoppers. De analyse gebeurt op het niveau van de postcode, uiteraard volledig anoniem.” Proximus biedt samengevoegde resultatensets aan die informatie bevatten over unieke bezoekers per locatie, of over het aantal verplaatsingen van, naar of binnen een locatie.

Locatie en inkomensklasse

Omdat de Proximus-diensten gebruikt worden door een groot deel van de Belgische bevolking, is het bovendien mogelijk de analyse van de geanonimiseerde data met een hoge nauwkeurigheidsgraad te extrapoleren voor het hele land. “Het wordt nog veel interessanter wanneer we het inzicht in de locatie van mensen koppelen aan informatie over inkomen en sociale klasse”, vervolgt Luc Cogneau. “Die informatie is afkomstig uit publiek toegankelijke, open datasets.” Het is een werkwijze die heel wat nieuwe mogelijkheden biedt om meer te weten te komen over de bezoekers van een evenement of de passanten in een winkelbuurt.

Een concreet voorbeeld is dat van een Brussels shoppingcenter, waar zich in de buurt ook heel wat kantoren bevinden. “We brachten tot op het niveau van de postcode de woonplaats van de bezoekers van het shoppingcenter in kaart”, legt Luc Cogneau uit. “Dat liet de winkeliers van het shoppingcenter toe om in die gemeenten heel gericht een marketingcampagne op te zetten.” Evengoed zorgt de oefening voor een andere kijk: shoppen mensen met een bepaald profiel waar ze wonen of waar ze werken? “Dat biedt onder meer een basis om op een specifieke locatie – bijvoorbeeld in de nabijheid van een industriezone of een buurt met veel kantoorgebouwen – op de vraag van de potentiële klanten in te spelen.”

Objectieve informatie

Nemen we het voorbeeld van een bijzonder succesvolle winkel. “De zaakvoerder had niet meteen een duidelijk beeld van het profiel van zijn klanten”, zegt Luc Cogneau. “Uit onze analyse van de passanten bleek dat 70% van de mensen tot een specifiek profile (sociale klasse en/of inkomensschaal) behoorde.” De winkelier leerde via Proximus MyAnalytics op welke locaties er veel passage was van mensen met datzelfde profiel. Zo vond hij de ideale stek om een nieuw winkelpunt te openen. “Ondernemen overstijgt op dat moment het klassieke buikgevoel”, stelt Luc Cogneau. “De zaakvoerder kon zijn beslissing staven aan de hand van objectieve informatie. Zo slaagde hij erin zijn slaagkansen sterk te vergroten.” Proximus MyAnalytics reikt op die manier een extra instrument aan om de strategie van een bedrijf te ondersteunen.

Via de portaalsite Proximus MyAnalytics zijn diverse kant-en klare algoritmes voor de analyse van locatiegegevens beschikbaar. De diensten zijn onderverdeeld in vier categorieën: Visitor & Event MyAnalytics (bezoekers van winkels of evenementen), Journey MyAnalytics (trajecten van mensen in een bepaald gebied), Mobility MyAnalytics (verkeersstromen) en Crowd Management (realtime informatie over mensenmassa’s). Via Proximus MyAnalytics vragen bedrijven rapporten op, waarbij ze de geaggregeerde resultatensets bevragen naar locatie, herkomst, profiel of tijdstip, en relevante informatie visualiseren. De diensten zijn uiteraard volledig GDPR-compliant.

Proximus MyAnalytics

Surf naar www.proximusanalytics.be

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Blog topics