×
×

Op Pukkelpop krijgen we een goed beeld van onze klanten

Gepubliceerd op 22/10/2018 in Oplossingen & diensten

Op Pukkelpop krijgen we een goed beeld van onze klanten

In de huidige ‘slimme’ initiatieven is data een van de voornaamste onderwerpen. Slimme steden, slimme locaties, slimme gebouwen... Dankzij data-analyses kregen we een goed beeld van de mensen die onze Proximus-stand bezochten tijdens het Pukkelpop.

Alles steunt meer en meer op gegevens maar voor we ze echt kunnen gebruiken, moeten we vaardigheden gaan uitbouwen om onze interne en externe bedrijfsmiddelen te combineren om nieuwe services uit te werken. Om de kracht daarvan aan te tonen, hebben we Pukkelpop als testcase gebruikt. Tijdens het festival wilden we verscheidene van onze producten combineren om meer inzicht te krijgen in de impact van Pukkelpop-bezoekers op onze stand.

De verschillende voordelen van data analytics

  • Macro location analytics: met behulp van onze Proximus Location Insights (Proximus MyAnalytics) konden we informatie over het evenement op macroschaal verzamelen.
  • Micro location analytics: met behulp van IoT-sensoren (Proximus MyThings) konden we de stromen in onze Proximus-stand evalueren.
  • Environmental analytics: eveneens met behulp van IoT-sensoren konden we de milieu-impact op de Proximus-stand in kaart brengen.

Het Proximus MyAnalytics-portaal helpt ondernemingen, overheden en organisaties om inzicht te krijgen in de stromen, bewegingen en aanwezigheid van mensen zodat ze meer business kunnen aantrekken en hun dienstverlening kunnen verbeteren. Met behulp van dit portaal telden we 120.000 unieke bezoekers op Pukkelpop, waarvan ongeveer 80.000 op zaterdag. We telden in het totaal ook 56.400 nachtelijke bezoekers.

Ontdek hoe het Proximus MyAnalytics-portaal de serviceaflevering verbetert.

Proximus MyAnaltics Portal

Totaal aantal bezoeken op onze stand

Onze Proximus-stand op het festival bevatte verscheidene sensoren op diverse plaatsen om een digitale versie van de stand te creëren. Zo konden we meten hoeveel mensen onze stand daadwerkelijk hebben bezocht. Daartoe gebruikten we onze Proximus IoT-portfolio. De gegevens werden in realtime gepusht van onze Mythings-apps naar een realtime overzicht. Zo telden we tijdens het festival 7.376 bezoeken.

Behalve de IoT-sensoren om de bezoekersstromen te meten, hadden we ook acht omgevingssensoren die een gemiddelde temperatuur van 22,17 graden Celsius maten. Dit was slechts een eerste test om de kracht van data aan te tonen. We creëerden ook een digitale versie van het Pukkelpop-festival: zo konden we acties op basis van deze gegevens eenvoudig automatiseren en konden we lessen trekken uit de gegevens, die we vervolgens ook op andere evenementen kunnen toepassen.

Gemiddelde bezoektijd van 6,5 minuten

LiveReachMedia biedt een GDPR-conforme informatieverzameltechnologie op basis van wifi. Zo kunnen we specifieke microlocatiegegevens in kaart brengen, zoals de bezoektijd, de conversieverhouding, enz. Voor deze test werden drie toestellen geïnstalleerd. Dankzij triangulatie is er een manier om virtuele zones in de stand af te bakenen. In dit geval werden er twee zones gedefinieerd: binnen en buiten de stand. Buiten registreerden we een gemiddelde bezoektijd van 4,3 minuten. Binnen was dat 6,5 minuten.

Een kwestie van tijd

We kunnen dit nog verder verrijken met andere dingen, zoals gegevens over files, realtime parkingbezetting, enz. van BeMobile, maar ook gegevens van open gegevensbronnen. Alleen moeten daarvoor de scheidingen tussen alle enablers worden weggenomen om ze vervolgens opnieuw te verenigen in slimme toepassingen. Dezelfde gegevens kunnen immers voor verscheidene doelstellingen, stakeholders en cases dienen.

Voor meer informatie over Proximus Analytics kunt u de white paper downloaden op onze website.

Download de white paper

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Blog topics

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!