Het netwerk na 6 weken lockdown: een overzicht

Gepubliceerd op 05/05/2020 in Oplossingen & diensten

De lockdown en het thuiswerk vragen om meer connectiviteit. Kan het netwerk deze uitzonderlijke vraag aan? En hoe kan het beantwoorden aan een eventuele nood aan lokale connectiviteit van de gezondheidsdiensten?

Het netwerk na 6 weken lockdown: een overzicht

Stijging dataverkeer met 50%

De impact van de uitzonderlijke COVID-19 situatie op het netwerk is zeer opvallend. Sinds de aankondiging van de eerste maatregelen op 12 maart is het volume van het internetverkeer overdag met 50% toegenomen. Deze stijging is te verklaren door het telewerk, maar ook door applicaties als Netflix en YouTube. De piekuren doen zich nog steeds ’s avonds voor, net zoals in een normale periode, maar ook daar valt een toename van het verkeer met 25% op te merken.

Sinds de aankondiging van de eerste maatregelen zes weken geleden, is het volume van het internetverkeer overdag met 50% toegenomen.

Philippe Maricau, Data Network Manager bij Proximus

Migreren om het netwerk te versterken

Om verzadiging van het netwerk te voorkomen en een onberispelijke gebruikerservaring te garanderen, besloten de teams bij Proximus onmiddellijk om de migratie van het netwerk naar het nieuwe netwerk TITAN te versnellen. “Deze werkzaamheden worden ’s nachts uitgevoerd en verhogen de netwerkcapaciteit aanzienlijk”, legt Philippe Maricau, Data Network Manager bij Proximus, uit.

Een digitale werkomgeving die mensen helpt om van thuis uit te werken, kan een groot verschil maken voor uw bedrijf en de economie.

Digitale samenwerking ondersteunen

Mobiele ‘all-in-one’ stations

Twee geladen vrachtwagens staan klaar met generators, mobiele antennes, telescopische masten met een antenne van 30m ... Deze installatie wordt in normale omstandigheden gebruikt om het signaal te versterken op beurzen, festivals of grote evenementen.

Momenteel staan deze twee mobiele ‘all-in-one’ stations stand-by in Mechelen, klaar voor een eventueel dringend verzoek van de overheid.

Een oplossing op minder dan 48u

In deze ongebruikelijke situatie zouden deze mobiele stations gebruikt kunnen worden door de gezondheidsdiensten, bijvoorbeeld in een veldhospitaal. Dezelfde oplossing werd voorzien in de Wetstraat 16, ten tijde van de aanslagen in 2016. Afhankelijk van het profiel van de gebruikers kan deze installatie tot 50.000 mensen bedienen. “Gelukkig werden deze twee vrachtwagens nog niet ingeschakeld, een bewijs dat ons ziekenhuisnetwerk goed voorbereid was op deze situatie”, benadrukt Stéphane Dechevis, Domain Manager bij Proximus.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One