×
×

De kracht van marketing automation

door PerspectiveVernieuwen03/05/2018

De kracht van marketing automation
Tegen 2020 zou niet minder dan 85% van de interacties tussen consumenten en bedrijven dankzij marketing automation zonder menselijke tussenkomst verlopen. Een slimme datagedreven marketing biedt tal van mogelijkheden. Uw bedrijf kan ook op die trein springen!

Marketing automation kende vorig jaar een enorme opkomst. Toch blijkt het niet eenvoudig om een duidelijke definitie te vinden. Daarom vroegen we het rechtstreeks aan experte Tamara Gielen: “Marketing automation is eenvoudigweg software die marketeers helpt om bepaalde taken te automatiseren: van marketingcampagnes tot de opvolging van diensten aan klanten, en dat over verschillende kanalen heen. Als je bij Coolblue bijvoorbeeld een printer koopt, dan verstuurt de software de dag nadien automatisch een mail met interessante aanbiedingen voor papier of inkt.” Een tijdsbesparende tool dus. Of schuilt er toch meer achter?

Ken uw prospect

Volgens een recent rapport zou 67% van de marketingmanagers automation gebruiken. Volgens Tamara moeten we de cijfers echter met een korrel zout nemen: “Veel bedrijven segmenteren eigenlijk gewoon de inhoud van een nieuwsbrief op basis van het klikgedrag van de lezer in de voorgaande nieuwsbrief.” Slimme datagedreven marketing automation biedt veel meer mogelijkheden dan louter e-mailmarketing. “Je kan met de software bijvoorbeeld ook het gedrag van je gebruikers op bepaalde webpagina’s tracken. Of je kan het koppelen aan je CRM-pakket om je event beter te beheren. Dat laat je toe om maanden voor het event plaatsvindt al je e-mails klaar te zetten. Alles wordt automatisch op het juiste moment naar de juiste persoon verzonden.”

Bezint eer ge begint

Die volledige automatisering vergt wel heel wat voorbereidend werk, waarschuwt Tamara: “Je moet vooraf vastleggen wat de software moet doen wanneer een prospect een bepaalde handeling uitvoert. Op basis van bijvoorbeeld je klikgedrag op een webpagina, word je automatisch door een op maat gemaakte marketingstrategie geleid: gepersonaliseerde e-mails, een andere homepage ... Maar je kan niet zomaar zeggen: ah, nu gaan we even software aanschaffen, op start duwen en daarna gaat onze marketing opeens veel beter lopen. Dat zou te makkelijk zijn. Je moet vooraf zelf trajecten bepalen en invoeren. Je kan die voorbereidende fase natuurlijk ook als een investering zien. Het verplicht je immers om over je strategie na te denken.”

Slimme datagedreven marketing automation biedt veel meer mogelijkheden dan louter e-mailmarketing.

De rol van big data

“Inzicht krijg je door analyse van de big data achteraf. Dan ga je je klantendatabase echt kunnen verrijken en toekomstig gedrag voorspellen. Marketing automation wordt pas echt interessant als je uit de data leads kan halen en die kwalificeert (zie kader). Het echte doel is immers je leads warm houden met steeds beter gerichte, automatisch geactiveerde marketing tot ze klaar zijn om te kopen.”

Tips voor een betere ROI
  1. Geef uw leads een score
    Wie is klaar om te kopen? Ken alle leads uit uw software een duidelijke score toe. Een prospect die een offerte opvraagt zit bijvoorbeeld al in een beslissingsfase en verdient een hogere score dan een prospect die een grappige Facebookpost deelt.

  2. Vergeet de negatieve score niet
    U kunt ook opvolgen wanneer iemand zich afmeldt voor een nieuwsbrief of uw website lang niet heeft bezocht … Ken hier negatieve scores aan toe, zodat u deze prospecten opnieuw kunt activeren.

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons