Creatie van waarde in de platformeconomie

Gepubliceerd op 23/11/2018 in Inspireren

Creatie van waarde in de platformeconomie

Elke businesstransformatie is vandaag een digitale transformatie. Met de hype rond blockchain en API’s heeft elk bedrijf daarom nood aan een goed waardebesef. Waar moet je zeker bij stilstaan?

Software is eating the world. Van zowat elk denkbaar proces en elke denkbare service bestaat intussen een digitale variant. “Vandaag zijn niet alleen rekenkracht en opslag beschikbaar in de cloud”, zegt Jan Manssens, Director Strategy, Growth & Innovation bij Proximus, “maar ook complexe toepassingen als blockchain en machine learning.” Dat maakt het mogelijk om heel snel nieuwe oplossingen te bouwen. “Wat vroeger als een product op de markt verscheen, is vandaag meteen als een softwaredienst beschikbaar. Bovendien interageert die dienst ook vaak met het fysieke product, waardoor het geheel de som van de delen overstijgt.” De evolutie richting softwarediensten heeft op vrij korte tijd diverse IT-ecosystemen doen ontstaan, met onder meer IBM Cloud, SAP HANA, Microsoft Azure en Amazon Web Services als de bekendste namen.

Waarom is er zulk een hype gaande rond blockchain? Frank Verhaest, CEO van Isabel Group, legt uit.

De blockchain hype uitgelegd

De hele waardeketen

“Tegelijk zien we bij bedrijven het besef ontstaan dat er nog veel waarde verborgen blijft”, vervolgt Jan. “Door de beschikbare bedrijfsdata te optimaliseren en te combineren met informatie uit andere bronnen, ontstaan er nieuwe opportuniteiten.” Daar situeert zich meteen ook de grootste uitdaging voor de platformspelers: ze moeten de drempel zo laag mogelijk houden. “Een bedrijf dat beslist om in een platformmodel in te stappen, maakt een strategische keuze. Belangrijk is daarbij dat alle schakels van de waardeketen op het platform aanwezig zijn en dat de waarde uiteindelijk ook naar de diverse schakels en spelers terugvloeit.” Het gaat om een oefening die veel verder gaat dan de digitalisering van bestaande tools en diensten. “Digitale oplossingen die op zichzelf staan – elk met hun afzonderlijke delivery street – zullen uiteindelijk het verschil niet maken. De digitalisering moet doordringen tot in de kern van een bedrijf. Door digitale producten en diensten samen naar een platform te brengen, ontstaat een heel nieuw verhaal.”

De platformeconomie werkt in alle richtingen: je kunt diensten gebruiken, maar ook zelf oplossingen bouwen en die op hun beurt via het platform aanbieden.

Jan Manssens, Director Strategy, Growth & Innovation bij Proximus.

author

Aan de slag met API’s

Proximus EnCo ondersteunt die evolutie. Op het platform krijgen ontwikkelaars onmiddellijk toegang tot de technologieën van Proximus en partners, aangeboden via API’s of programmeringsinterfaces. Het gebruik van API’s laat toe om vlot nieuwe oplossingen te bouwen door bestaande blokken met elkaar te combineren. Bovenal kun je er sneller mee op de bal spelen. Wat de CIO voorstelt, is te duur en komt te laat: het is een vaak gehoorde boutade. De traditionele IT-benadering biedt oplossingen voor de problemen van gisteren. “Door te denken in termen van API’s, legt IT de bal in het kamp van de business. Via Proximus EnCo kun je verschillende richtingen uit. Je kunt oplossingen consumeren, maar evengoed ook toepassingen bouwen, om via het platform aan externe gebruikers aan te bieden.”

Op zoek naar waarde

De API-economie zorgt voor een nieuw soort ongebondenheid en wendbaarheid. Dat biedt nieuwe kansen, maar vormt tegelijk ook een uitdaging voor de aanbieders van bestaande, geïntegreerde oplossingen. “In het platformmodel hoef je niet langer een complete softwaresuite voor bijvoorbeeld logistiek aan te schaffen”, zegt Jan, “maar haal je er misschien enkel een heel specifieke functionaliteit uit, bijvoorbeeld de API voor estimated time of arrival.” Het voorbeeld geeft meteen aan voor welke drempel de bestaande aanbieders staan. “In de platformeconomie stappen ze weg van hun vertrouwde businessmodel. Kortom, ze moeten heel goed begrijpen waarin de waarde schuilt en dan pas overwegen wat ze op het platform zetten.” Zomaar de kat uit de boom kijken, is daarbij alvast geen optie. “Elke businesstransformatie is vandaag een digitale transformatie”, besluit Jan. “In het ultieme geval vormt een bedrijf het resultaat van die transformatie om tot een spin-off en verkoopt ze de dienst op die manier ook verder aan andere bedrijven – opnieuw via het platform.”

Jan Manssens is Director Strategy, Growth & Innovation bij Proximus.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One