×
×

“Wie wil overleven, kan hier niet omheen”

door One magazineRondetafel12/04/2017

“Wie wil overleven, kan hier niet omheen”

Comments

Artificiële intelligentie is de logische volgende stap in het datatijdperk. Van de eenvoudige analyse van historische data, gaan we naar zelflerende en voorspellende systemen. Bedrijven die op lange termijn willen overleven, onderzoeken nu al welke toegevoegde waarde artificiële intelligentie te bieden heeft.

“Als aandachtspunt staat ‘data’ bij heel wat bedrijven intussen op de agenda. Maar de toegang tot de bedrijfsdata blijft een grote uitdaging. De data bevinden zich nog dikwijls in silo’s. Veel bedrijven zetten nu hun eerste stappen rond data. Een goede business case bedenken, vormt daarbij doorgaans niet het probleem. Wel een uitdaging: bij een gevalideerde case uitkomen. In de praktijk betekent het dat je mensen moet overtuigen en budget moet zoeken. Daarna kun je pas aan de slag, op voorwaarde dat je toegang krijgt tot de data die je nodig hebt.”

“Big data vind ik niet zo’n interessante term. Bij big data gaat het nogal vaak om de problematiek van het beheer en de opslag van grote datavolumes. Dat zijn operationele vraagstukken, zonder veel toegevoegde waarde. Veel boeiender is het om rond analyse te werken. De combinatie van data uit verschillende bronnen zorgt voor nieuw inzicht. Bovendien werken we vandaag niet alleen met historische of ‘dode’ data, maar met ‘levende’ data, zoals streaming data, bijvoorbeeld over het weer.

Om daarmee uit de voeten te kunnen, heb je krachtige analytische systemen nodig, die de resultaten in real time terugkoppelen. Zo komen we bijna vanzelf in de cloud terecht. Maar even goed kun je interessante predictieve oefeningen maken met kleine datasets. Het hoeft dus zeker niet altijd om big data te gaan.”

“De financiële sector, telecom en retail lopen voorop. Het zijn sectoren die door de aard van hun business over veel data beschikken. Het zijn ook die sectoren die de eerste stappen richting artificiële intelligentie zetten: systemen die automatisch beslissen, op basis van beschikbare data en eerdere beslissingen.

Of België daarbij mee voorop loopt? Dat is zeker zo voor een aantal specifieke vakgebieden. We zijn goed in kaartgerelateerde oplossingen rond navigatie en verkeer. Er loopt ook heel wat onderzoek rond patroonherkenning, onder meer voor de analyse van medische beelden, waarbij de computer tumoren opspoort en zo de diagnose van de arts mee voorbereidt.”

“Een ander voorbeeld is dat van een toepassing die de waarde van een woonhuis inschat aan de hand van de foto’s die beschikbaar zijn via Google. Het systeem maakt via de foto’s een inschatting van de grootte van het huis, het aantal kamers, enzovoort. De combinatie met andere informatie – zoals de gemiddelde verkoopprijzen in de buurt – leidt tot een schatting van de waarde van het huis. Ook dat is een vorm van artificiële intelligentie. Het systeem komt volledig automatisch tot een beslissing.”

“Meer bewustzijn creëren, dat blijft de grote uitdaging vandaag. Bedrijfsleiders weten nog onvoldoende dat er met de bestaande data heel wat mooie oplossingen mogelijk zijn, met een duidelijke toegevoegde waarde. Heel vaak begrijpen ze ook nog niet dat ze onmogelijk om artificiële intelligentie heen kunnen, willen ze het bedrijf op lange termijn laten overleven. Er zijn kapers op de kust. Start-ups dragen geen historische ballast met zich mee. Ze kunnen heel snel en ingrijpend voor disruptie zorgen, ook met artificiële intelligentie. Dat besef is er nog te weinig.”

Philippe Van Impe 

Is de oprichter van de Brussels Data Science Community. De organisatie wil de kloof dichten tussen de academische- en de bedrijfswereld. Ze doet dat onder meer via meet-ups, dataprojecten voor goede doelen en de jaarlijkse Data Innovation Summit.

Meer nieuws over:

  • Artificial Intelligence
  • Round table

Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons