Welzijn is investeren in de toekomst

Gepubliceerd op 13/07/2022 in Inspireren

Enerzijds trok Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk IDEWE heel wat lessen uit de voorbije coronacrisis, zowel over de interne organisatie als over de dienstverlening. Anderzijds is er de voortschrijdende digitalisering, waar IDEWE op mensenmaat mee om wil gaan.

Welzijn is investeren in de toekomst

De externe diensten voor preventie en bescherming op het werk vormen een essentiële sector. IDEWE bleef dus ook tijdens de lockdowns verderwerken, al was dat niet evident. Veel van de klanten bedrijven waren gesloten of deels op thuiswerk overgestapt. Hoe garandeer je in die context de dienstverlening? “Door snel te schakelen en in te zetten op digitale oplossingen”, vertelt CEO Lode Godderis.

“We hebben heel snel hybride opleidingsprogramma’s uitgerold, naast een nieuwe versie van onze online tool StressBalancer, om medewerkers weerbaarder te maken tegen stress en uitputting, en een nieuwe versie van OptiDesk, een tool om de thuiswerkplek te optimaliseren.”

Omschakeling coronacrisis

Uiteraard was er ook toegenomen aandacht voor het mentale aspect. De preventieadviseurs psychosocialeaspecten van IDEWE bleven heel nabij en vlot bereikbaar, ook voor zelfstandigen en vrijwilligers. Onvermijdelijk waren er ook projecten die uitstel kregen. IDEWE maakte van die tijd gebruik om de eigen dienstverlening te optimaliseren, en zaken uit te werken in functie van de noden van het moment.

“Zo hebben we heel snel een eigen gids ontwikkeld waarin we de actuele info en nieuwe wetten en regels als gevolg van de coronacrisis omgezet hebben in praktische toepassingen en hebben we een template voorbereid waarmee bedrijven hun “business conituïty plan” kunnen opmaken”, zegt Frank Weckx, segmentmanager Industrie & Reiniging en Logistiek & Retail.

Behoefte aan menselijk contact

De coronacrisis vormde voor IDEWE een periode om te ontdekken welke manieren van dienstverlening het best werken. “We kunnen vandaag op heel uiteenlopende wijze aan preventie doen. Maar de vraag is: wat zetten we in en op welke manier? Je kan heel veel digitaal oplossen, maar het menselijke aspect blijft voor ons de prioriteit”, benadrukt Lode Godderis. Voor de CEO zijn niet de digitale ontwikkelingen de belangrijkste les uit de pandemie, wel de overduidelijke behoefte aan menselijk contact. “Het digitale is daarbij eigenlijk maar een hulpmiddel.”

Medische data

De medische dienstverlening vormt een mooi voorbeeld van hoe digitale tools een menselijkere aanpak mogelijk maken. Door medische dossiers online ter beschikking te stellen, verlaagt IDEWE de drempel bij het contact met werknemers. Die kunnen online zelf hun dossier inkijken. “We zorgen voor een duidelijke weergave van de gegevens en stellen ze inzichtelijk voor, zodat werknemers ze voor een stuk zelf kunnen interpreteren. Ze zien ook wie hun dossier opvolgt en kunnen altijd persoonlijk contact opnemen”, licht Lode Godderis toe.

AI ingezet voor preventie in gezondheidsbeleid

IDEWE gaat vandaag nog een stap verder, door gebruik te maken van artificiële intelligentie in de opvolging van medische dossiers. “Zo kunnen we aan de hand van algoritmes sneller afwijkende waarden signaleren en dus preventief te werk gaan.” Dat gebeurt op basis van medische data, wat van gegevensbescherming een topprioriteit maakt. “Uiteraard blijven de werknemers eigenaar van hun gegevens en kunnen ze kiezen wat ze met ons delen”, benadrukt Lode Godderis.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

De coronapandemie mag in de bedrijfswereld dan wel enkele zaken op scherp hebben gezet – met name de aandacht voor welzijn – toch zit maatschappelijk verantwoord ondernemen al langer in de lift. Frank Weckx: “Daarrond krijgen we de laatste jaren steeds meer vragen voor ondersteuning. Voor veel bedrijven is maatschappelijk verantwoord ondernemen uitgegroeid tot een deel van hun employer branding.”

Het gaat erom dat bedrijven hun doelstellingen niet louter beperken tot economische groei. Het welzijn van de medewerkers krijgt meer aandacht, net als de relatie met lokale gemeenschap waar een bedrijf is gevestigd. “Vaak gaan die dingen hand en hand, en hoeft het niet eens om grote ingrepen te gaan”, zegt Lode Godderis. “Voor het terrein naast ons hoofdkwartier kiezen we daarom niet meer voor een gemillimeterd gazon, maar voor een tuin met bloemen en planten. Dat biedt een fijnere werkomgeving voor onze medewerkers, maar is ook een meerwaarde voor de buurt.”

De laatste jaren zijn er steeds meer vragen rond maatschappelijk verantwoord ondernemen

Frank Weckx, segmentmanager Industrie & Reiniging en Logistiek & Retail bij IDEWE

author

Investeren in de toekomst

Daar zit de krapte op de huidige arbeidsmarkt zeker voor iets tussen. “Preventie op het werk gold lang als een verplichting”, besluit Lode Godderis. “Vandaag beseffen bedrijven dat welzijn een investering is in de toekomst. Niet alleen om het personeel aan boord te houden, maar ook om nieuwe mensen aan te trekken.”

Bedrijven zien preventie op het werk niet langer als een verplichting, maar als een investering in de toekomst

Lode Godderis, CEO bij IDEWE

author

Lode Godderis is CEO bij IDEWE en professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven.

Frank Weckx is preventieadviseur en segmentmanager Industrie & Reiniging en Logistiek & Retail bij IDEWE. Voorheen werkte hij als preventieadviseur in de industrie.

IDEWE ondersteunt ruim 35.000 werkgevers en 822.000 werknemers bij het opzetten van een gezonde en veilige werkomgeving. IDEWE doet dat vanuit 11 regionale kantoren en met ruim 900 medewerkers.

IDEWE streeft dankzij innovatie naar een veilige en aangename werkomgeving.

Lees meer

De werkplek van de toekomst is flexibel en duurzaam

Fluïde werkplek

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts