Panos scoort met versgebakken data

Gepubliceerd op 15/11/2019 in Klantenverhalen

Panos scoort met versgebakken data

De tijd waarin IT-infrastructuur louter gericht was op een doeltreffende werkervaring, is voorgoed voorbij. Vandaag speelt IT ook een belangrijke rol in de consumentenervaring en creëert het extra business value, legt Ab Polspoel, Marketing Manager Store Concepts (Deli) bij La Lorraine Bakery Group, uit.

La Lorraine Bakery Group is de grootste industriële bakkerij van België en de marktleider in vers brood en verse patisserieproducten. Daarnaast is La Lorraine ook actief in de kleinhandel met de winkelketens Deli Way, The Coffee Club en Panos. Het is die laatste die vorig jaar een app uitbracht.

Ab Polspoel: “We hebben toen niet alleen beslist om onze traditionele plastic klantenkaart om te zetten in een app, maar hebben hem ook meteen een pak interactiever gemaakt”, blikt hij vandaag terug. “En vooral: we hebben er een marketingtool in geïntegreerd. De app biedt ons nu veel meer inzichten in onze klanten. Wat kopen ze, hoe vaak en waar? Kopen ze altijd op hetzelfde moment of altijd hetzelfde product, of varieert hun aankoopgedrag? De antwoorden op al die vragen bieden ons betere klanteninzichten. In plaats van de ‘one size fits all’-promoties die we in het verleden meestal hanteerden, kunnen we nu gerichter werken.”

Centraal dataplatform

De app was niet de enige innovatie die Polspoel vorig jaar doorvoerde in de Panos-keten: “Samen met de app hebben we een nieuw central dataplatform uitgebouwd waarop we verschillende databronnen konden aansluiten om meer inzichten te krijgen in het gedrag, de interesses en de noden van onze klanten.”

“Toen hebben we ons de vraag gesteld welke andere digitale technologie we konden inzetten om ons nieuwe dataplatform te voeden. Al snel kwamen we uit bij een wifinetwerk in onze winkels. Dat wifinetwerk heeft verschillende doelen. Ten eerste willen we onze klanten de mogelijkheid bieden om zich in het winkelpunt aan te melden op ons wifinetwerk en zo gebruik te maken van een goede, snelle en stabiele internetverbinding.

Ten tweede laat dat wifinetwerk ons toe de klanten te identificeren die zich erop hebben aangemeld en gericht naar hen te communiceren. Maar wat het netwerk voor ons vooral interessant maakt, is het inzicht dat het ons biedt in de passage in de straat of in de omgeving van de winkels.”

Piekmomenten per dag

“Eenvoudig gezegd komt het erop neer dat we een sterke wifi-antenne in onze winkel hebben, die detecteert hoeveel mobiele toestellen er langs de antenne lopen, in de winkel én daarbuiten. Voor alle duidelijkheid, die data zijn uiteraard volledig anoniem. We weten dus niet wie er langs onze antenne loopt, enkel hoeveel mensen. Maar dat is op zich al een heel rijke bron aan informatie.

Komen er bijvoorbeeld op elke dag van de week evenveel mensen langs, of zijn er pieken? Is er ’s morgens meer passage of op een ander moment van de dag? Op basis daarvan, en in combinatie met de aanmeldgegevens van wifigebruikers, kunnen we beter inschatten wat het verborgen potentieel is van elke winkel. Die informatie, in combinatie met onze digitale borden, laat ons toe veel gerichter te communiceren.”

One-stop-shop

Polspoel koos voor een gefaseerde uitrol van de wifinetwerken. In de pilootfase werden 10 Panos-winkels uitgerust met Cisco Meraki wireless access points & switches. Vandaag zijn dat er al 68.

Polspoel koos bewust voor Proximus als partner in deze digitale transformatie: “We wensten met Proximus samen te werken omdat het zo’n breed portfolio heeft. Om zowel de installatie als de after sales service zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te houden, wilden we alles door één partner laten uitvoeren: ons central dataplatform, de internetverbinding in onze winkels, de hardware voor ons wifinetwerk en de software waarmee onze klanten zich kunnen aanmelden. Samen met zijn partners vormde Proximus die ideale one-stop-shop. De roll-out verliep dan ook bijzonder vlot.”

PANOS

  • Keten van bakkers- en broodjeszaken
  • Merk van Deli nv, dochteronderneming van La Lorraine Bakery Group
  • Opgericht in 1982
  • 275 verkooppunten in België
  • Vestigingen in Luxemburg, Nederland, Tsjechië, Polen, Slowakije, Hongarije

Is uw organisatie in een digitale topconditie? Boek een gratis digitale check-up.

Meer info?

Perspectief

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Andere artikels van Perspectief